Un dels establiments d'Enrique Tomás Experience | Cedida

finançament

L'ICF al costat de les empreses: el cas d'Enrique Tomás

Enrique Tomás agraeix el suport de l'ICF que, asseguren, "t’ho fan fàcil i són molt capaços de traslladar-te les ganes que les coses et vagin bé"

Qui no ha parat mai a una botiga d'Enrique Tomás a menjar-se un bon entrepà i ha acabat caient en la temptació d'endur-se una mica de pernil a casa? O, dit d'una altra manera, qui no parla d'Enrique Tomás i no pot evitar salivar i que li rugeixi l'estómac? Encara que sigui així, els seus empleats són modestos i els pugen els colors quan els compares amb una empresa d'èxit. Però ho és i encara té molt de camí per recórrer. Amb quasi 40 anys de vida, el negoci d'Enrique Tomás té filosofia pròpia. Tot va començar quan l'Enrique, que és el petit d'11 germans, va entrar a treballar a la parada de xarcuteria que els seus pares tenien al Mercat de la Salut de Badalona. Allà, expliquen fonts de l'empresa en una conversa amb VIA Empresa, "va aprendre el que fa que el nostre negoci funcioni, es converteix en botiguer i aprèn l’ofici, a tractar la gent" i, justament allà, s'empapa de la filosofia que la venda no acaba quan el client paga sinó quan el client torna.

Però al mercat, l'Enrique s'adona que els horaris el condicionen perquè molts dels seus clients ja no poden anar-hi a comprar quan surten de treballar i és llavors quan decideix treure la botiga del mercat i portar-la al carrer, però, "enlloc d’adaptar-se al model de carrer, actua com en un mercat". A partir d'aquí, comença a replicar aquest model de xarcuteria "on troba que hi ha gent suficient perquè tingui sentit el negoci i busca trobar la gent necessària perquè la botiga funcioni", una filosofia que continua mantenint a dia d'avui amb un equip de recursos humans que "busca gent que sigui simpàtica" perquè, expliquen, "no pots ensenyar a somriure, però sí després la feina que es fa a la botiga".

Un dels entrepans d'Enrique Tomás | Cedida

El model de negoci comença a evolucionar quan Enrique Tomás s'adona que "el pernil dolç o el formatge el pots comprar allà on t’agafi, però que l’ibèric el compres en un lloc que generi confiança i que l’has de gaudir". Llavors veu que no sap prou sobre aquest món i comença a moure's per aprendre'n més i la xarcuteria evoluciona cap a pernileria, cada vegada amb més gamma de pernils. De fet, ara mateix tenen 80 referències de pernil repartides en totes les seves botigues, cosa que no pot dir cap altra botiga.

Aquesta, però, serà només una de les primeres evolucions i salts en el mercat que farà Enrique Tomás. Passat l'inici del mil·lenni, la marca entra al centre comercial Glòries i allà se'ls obre un nou món. El local tenia una barra i això porta Enrique Tomás a fer "un pas substancial" en el seu negoci. I és que va ser en aquell moment quan van començar a fer entrepans, cosa que "facilita molt la feina" perquè el client prova el producte i se'l pot endur a casa havent-lo degustat.

Un salt de gegant

A partir de llavors, tots els locals d'Enrique Tomás ja seran amb barra degustació. Però la cosa encara anirà a més i ho faran obrint tota una sèrie de locals amb segell d'autor, que facin visible la marca i expliquin el seu concepte, un concepte basat en què, estiguis on estiguis, hi trobaràs el mateix producte i al mateix preu. Un concepte ja arrelat en tots els fans del pernil d'Enrique Tomás. Una vegada tot això ja ha calat, l'empresa fa un pas més i el 2016 entra per primera vegada en un aeroport, al de Barajas, convertint-se en l'únic local que acaba sabent el nom dels seus clients, les seves preferències i gustos i tot allò que gira entorn al tracte i l'experiència.

L'Enrique Tomás a l'Aeroport del Prat | Cedida

Això els "obre un món que no teníem controlat" i decideixen també exportar el seu projecte més enllà de l'Estat espanyol. Ho fan "al lloc més difícil", a Londres, i després ja es llancen a obrir locals a França, Mèxic, Perú, Buenos Aires, Dallas, Miami... La llista és llarga i encara tot està per escriure. De fet, d'aquí a tres mesos obriran la seva primera botiga a Tòquio i amb això ja tenen la recepta quasi complerta amb les botigues tradicionals de tota la vida que són les que van donar a conèixer la marca, les barres degustació, les botigues als aeroports i els locals arreu del món.

Precisament aquests locals que volen continuar obrint per tot el planeta replicaran el model d'un nou concepte que naixerà a Barcelona: l'Enrique Tomás Experience, on incorporaran plats elaborats amb productes espanyols i serà, així, la primera vegada que els seus locals comptaran amb una sèrie de plats gastronòmics amb segell propi. Aquesta va ser una de les idees que van néixer fruit de l'arribada de la covid-19, que els va fer replantejar-se el futur.

Fer-ho bé

I no només això. Tot i que la pandèmia va aturar altres idees que tenien en marxa, com el delivery propi, que ara ja està en marxa, res no atura la gent que forma part d'Enrique Tomás. Amb més de 500 treballadors repartits per tot el món i que es coneixen entre ells gràcies al tracte familiar que va implantar el propi Enrique Tomás, durant aquest temps no s'han aturat i ho han "planificat tot per quan torni a estar tot normalitzat". I és que, com a tantes altres empreses, la crisi del coronavirus els ha afectat per la caiguda del turisme, però també en la seva manera de treballar, en la rotació d'estoc i en un descens dels ingressos.

"Dediquem molta més estona a fer-ho bé que a guanyar diners"

Però en tot això, l'Institut Català de Finances (ICF) hi ha estat present i, com diuen des d'Enrique Tomás, "l'ICF, a la que confia en tu, sempre tens la sensació que els tens al costat, t’ho fan fàcil, són molt capaços de traslladar-te les ganes que les coses et vagin bé". I és que, a banda de l'ajuda que els proporcionen, també veuen que els ajuden i que "estan per tu". "No fem més coses amb ells perquè no ho demanem", admeten, i és que la seva filosofia és "dedicar molta més estona a fer-ho bé que a guanyar diners".

Exemple d'això és la posada en marxa un nou concepte de botiga gurmet a l'Aeroport de Barcelona batejada sota el nom Foodies. Tot i que saben que en aquests moments el creixement serà lent, es tracta d'una prova pilot que barreja els productes ibèrics amb la gamma de dolços en 200 metres quadrats dividits en dos espais: un de degustació amb un show cooking i un altre de botiga. I així, Enrique Tomás, continuarà conquerint el món i fent famós el pernil de qualitat allà on vagi.