Susana Voces, directora general eBay Espanya i Itàlia. Cedida

ECOMMERCE

"Internet ens ha permès acumular dades que no hem sabut processar"

La directora general d'eBay Espanya i Itàlia, Susana Voces, explica que l'estratègia de la plataforma nord-americana és prioritzar cada vegada més l'experiència de compra a Internet

El Black Friday és especialment exitòs a l'ecommerce, on la celebració està més que consolidada. La plataforma eBay, per exemple, ofereix aquesta setmana descomptes que arriben fins al 60% i enviaments gratuïts: des de rellotges fins a mòbils, televisions, moda, complements... És la d'aquest divendres una clara aposta pel Black Friday la que fa la plataforma que, allà pel 2002, venia el seu primer producte de moda a Espanya: una funda per un rellotge Rolex. Avui dia, 15 anys després, la firma nord-americana ven un rellotge de polsera cada quatre minuts i el seu article més venut és un protector de pantalla d'iPhone 6. "Si ho extrapolem als grans comptes, veiem que en 60 segons passen moltes coses, moltes vendes", afirma Susana Voces, la directora general d'eBay Espanya i Itàlia durant la seva conferència celebrada a la seu d'Epson en Sant Cugat del Vallès. 

Experta en ecommerce després de 10 anys en la companyia, la seva trajectòria està íntimament lligada a la compra online, ja que abans va ser la directora de vendes i desenvolupament de negoci de PayPal per a Espanya i Portugal. Des d'aquesta òptica, Voces explica en una entrevista amb VIA Empresa l'evolució en els últims anys del gran marketplace i s'aventura a pronosticar el camí futur del sector.

Ebay està en marxa des de 1995. En quina situació està avui dia el seu negoci?

Ebay és un dels pocs negocis que és major d'edat en el comerç electrònic, hi ha poques empreses així. I ha evolucionat molt perquè es va crear com una empresa de productes usats i subhastes i ara mateix el 87% dels productes és a preu fix i més del 80% és producte nou. Comptem amb milions de venedors, al final som un marketplace amb milions de venedors que estan en la plataforma. Tenim 168 milions de compradors en l'àmbit mundial i estem en 190 països. El nostre objectiu, com a empresa tecnològica, és invertir molt en tecnologia i innovació per crear experiències positives i poder atraure tots aquests productes que tenen els nostres venedors, empreses o particulars, als milions de compradors. Aquesta ha sigut la nostra evolució i les últimes xifres d'eBay mostren que seguim creixent i evolucionant. Estem en un sector que creix molt i el nostre objectiu sempre és fer-ho millor.

"Volem ser el primer lloc quan el consumidor pensi a comprar alguna cosa, que acudeixi a eBay" 

Com l'ha afectat a eBay l'entrada d'altres players com Amazon o Wallapop?

Aquest és un sector que creix i la competència sempre és positiva. El creixement del comerç electrònic a Espanya és del 7% i a escala mundial és igualment alt, per tant és normal que entre competència. Nosaltres volem ser eBay. I eBay no ho fa tot ni ho és tot, és una plataforma que vol ser partner dels venedors a escala mundial i connectar amb els consumidors. Volem ser el primer lloc quan el consumidor pensi a comprar alguna cosa, que acudeixi a eBay. El nostre objectiu és que els venedors guanyen amb nosaltres. Avui dia estem treballant per crear experiències d'usuari òptimes, hem d'invertir perquè el comprador vol que la compra sigui cada cop més senzilla: comprar a través de la veu, fer pagaments instantanis, que el producte t'arribi el més ràpid possible i segur. I hem d'invertir per ser millors en aquesta intermediació, els altres players han de fer altres coses i nosaltres volem ser el que estem fent.


Voces, durant la seva participació en l'acte d'Epson. Cedida 

 

Fa moltes referències a la Intel·ligència Artificial i l'aplicació del llenguatge natural en el seu sector. És el futur o ja és el present d'eBay?

En el cas de la intel·ligència artificial, és una cosa que sona bé però que no sabem ben bé què és i en realitat ja estem aplicant-la en el dia a dia. El fet que cada vegada l'experiència sigui més personal, que quan entris en la teva pàgina inicial tot estigui adaptat i customitzat per a mi, per se, implica que ja s'està aplicant la Intel·ligència al que el consumidor vol. En eBay llancem ara als Estats Units un servei de reconeixement de producte per imatge: la gent ja no haurà de cercar per paraules sinó que podran cercar qualsevol cosa que vulguin en la xarxa fent una foto i cercant en eBay. I amb GoogleHome conversarem amb la plataforma perquè l'usuari vol açò... El nostre avantatge és que tenim més d'un bilió d'articles, i el que hem de fer és ordenar-ho de manera que l'usuari quan cerqui alguna cosa especial, ho trobi i mostrar-li-ho de la manera més senzilla possible.

Un bilió d'articles també implica més d'un bilió de dades. Com influeix el big data en el seu negoci?

Al final, les dades, la intel·ligència artificial, està lligada a la gestió de les dades i açò ens passa a moltes empreses: Internet ens ha permès acumular moltes dades que no hem sabut processar adequadament. La intel·ligència artificial implica posar ordre a aquestes dades per crear patrons i anàlisis que permetran després les experiències de què estem parlant.

"Si no entenem l'ecommerce, si no sabem connectar amb aquell públic, perdem una oportunitat de mercat" 

En la seva ponència ha parlat molt del personatge de Laura com l'exemple de la compradora del futur.

Si perquè l'any 2020, el 50% de les compres en els països desenvolupats les generaran els millenials i la Generació Z, que és gent que té entre 16 i 20 anys. Quant al comerç electrònic, és veritat que quan va començar era més masculí i d'una classe social més alta, però ara cada vegada és més per a tots, i crec que la dona sempre pren més decisions de compra que l'home. El que veig ara és que el comerç electrònic pot ser més femení i més jove i si no ho entenem, si no sabem connectar amb aquell públic, perdem una oportunitat de mercat.

Els venedors espanyols d'eBay venen més de 12,6 milions d'articles cada any i 12 d'ells tenen vendes superiors al milió d'euros anuals.

Hi ha coses que hem de millorar, perquè tenim moltes empreses xicotetes per a les quals som una gran plataforma de distribució. La nostra diferència amb els competidors és que no desenvoluparem producte ni a competir amb l'empresa, som els partners de les empreses. És el que volem ser.