Opinió

El nou imperatiu de la transformació digital

La transformació digital és un concepte de moda. Actualment, moltes empreses, de tots els sectors i dimensions, tenen una forta inquietud per iniciar una "transformació digital". Tanmateix, segons els darrers estudis, més del 80% de processos de transformació digital empresarial acaben amb insatisfacció o sense concloure en nous avantatges competitius significatius. La transformació digital està inspirada en els nous models empresarials abanderats per les grans cinc plataformes digitals que dominen de forma creixent l'economia mundial: Google, Facebook, Apple, Microsoft i Amazon (avui, les empreses més riques del món per capitalització borsària).

Autèntiques màquines de fer diners que gaudeixen de les característiques competitives d'empreses digitals "pures": marques globals, accés omnipresent a usuaris, obtenció i tractament massiu de dades, creixents motors d'intel·ligència artificial, brutals economies d'escala i costos marginals tendents a zero. Implícitament, aquest és el model a seguir, en major o menor mesura, per qualsevol empresa del món físic (empreses "analògiques").

Però el procés de transformació no és en absolut senzill, i ha d'anar precedit de decisions estratègiques crítiques. La nova onada de competitivitat digital no és com les primeres onades, dels anys 2000, d'informatització i automatització de processos de gestió mitjançant els coneguts sistemes ERP. Ara es tracta d'absorbir una dotzena de noves tecnologies disruptives, de naturalesa digital, que poden aplicar a la totalitat de processos de negoci (Internet de les Coses, impressió 3D, Intel·ligència Artificial, realitat augmentada, visió per computador, Big Data...). Si ho aconseguim, la famosa llei de Moore (que prediu l'increment de productivitat en progressió geomètrica dels processadors electrònics) s'extrapolarà als nostres processos empresarials. 

"La transformació digital és un procés de profunda complexitat, que requereix habilitats de management molt avançades"

No obstant això, el procés de transformació és extremadament complex i pot significar una reconceptualització completa dels models de negoci, redefinint les fonts de creació de valor (tecnologies clau), les ofertes concretes (nous productes i serveis), la forma de comunicar-les i vendre-les (amb segmentació dinàmica de preus, amb posicionament actiu en les xarxes socials i desplegant nous canals digitals), la captació d'informació estratègica (a partir de les dades disponibles en canals digitals sobre la mateixa marca i les marques competidores, i de la capacitat d'anticipar tendències i necessitats de clients), i la mateixa estructuració de costos i ingressos.

Per aconseguir aquesta redefinició del model de negoci, és aconsellable generar en primer terme un procés acumulatiu de dades (estructurades i no estructurades, internes i externes), en un gran repositori ("llac de dades"), i amb un sistema de tractament intel·ligent i automàtic de les mateixes mitjançant noves tecnologies de machine learning. Aquest "llac de dades" ha d'estar en el centre de l'estratègia competitiva. Com veiem, la transformació digital és un procés de profunda complexitat, que requereix habilitats de management molt avançades, i visió estratègica de la tecnologia.

Qui ho faci, ha de saber de models de negoci i de bits. I, possiblement, l'empresa s'hagi de rodejar de proveïdors estratègics de tecnologia (pocs i molt bons), amb relacions de confiança amb horitzons temporals llargs, generant fluxos d'innovació oberta amb un autèntic ecosistema digital de suport.

No és fàcil. No es pot banalitzar. I és un treball de llarg termini. Però amb paciència, visió estratègica, i els partners ben seleccionats, tampoc és difícil. I molt aviat, serà absolutament imprescindible.