La disrupció 'Amazònica'

El 2015 Amazon va realitzar 1.136 patents, més de tres al dia, festius inclosos. Els canvis que està introduint al món, no només al retail, són exponencials; i està trencant amb la lògica lineal que guia molts dels nostres negocis. És el líder en innovació i acabarà sent-ho en volum. La seva estratègia és eficiència i satisfacció: automatitzar tot el possible i cercar els beneficis només després d'oferir una experiència de compra superior.

Ja implantats, els botons DASH permeten la reposició automàtica de productes, eliminant la possibilitat de comparació de preus i dificultant la introducció de nous productes. En procés, el reconeixement d'imatges per oferir informació sobre el producte (preus, existències) o alternatives; o la realització d'inventaris automàtics òptics.

Però no es tracta tant sols de tecnologia; també actua al món físic fent integració vertical en tots dos sentits: obrirà una nova llibreria (la quarta) aquest cop a Nova York. I licita per la fabrica tèxtil, amb 3.500 treballadors, de la fallida American Apparel a Califòrnia. No oblidem que aquest any superarà en vendes de tèxtil a Macys, que cau en facturació i a la borsa a causa del seu pla de tancament de botigues.

Al juliol de l´any passat va iniciar al nostre país el repartiment exprés de productes frescos, entre d´altres. Amb eixos atacava El Corte Ingles i Mercadona, que ja han reaccionat; però també al paquistanès i al xinès de la cantonada. L'avantatge competitiu d'Amazon Express, a més a més del preu (imprescindible per participar a la cursa online), és la varietat i la comoditat: no cal sortir de casa.

El més comentat ha estat l'obertura de la botiga Amazon Go a Seattle. De moment només per a empleats, però ja elimina el principal inconvenient d'anar de compres al món físic: les cues per pagar. I ho fa mitjançant una app que detecta els productes que agafes i de forma automàtica els factura al sortir. Al mateix temps proporciona, per exemple, informació sobre quins productes has agafat i tornat a deixar a la prestatgeria. Cal imaginar com és una botiga física en la que es té la mateixa informació del comportament del consumidor que a una virtual. S'haurà de veure com lluita contra els hackers, que igual que poden desactivar els frens d'un cotxe o un marcapàs, podran enganyar al sistema d'Amazon Go.

La logística és un factor clau en la venda online de productes físics i tendeix a generar pèrdues en alguns sectors com l'alimentació. Amazon benefica a molts, a l'obrir mercat i crear hàbits de compra. Però al món online la competència és molt més ferotge que al físic ja que "tothom és al mateix carrer", no existeixen els monopolis per ubicació.

Ara començarà la cursa de velocitat, la d'Amazon per expandir els seus canvis tecnològics i la de la resta per assolir-los. En alguns casos serà necessari un transplantament de cervell per poder assimilar la disrupció.
Avui et destaquem
El més llegit