En cadira de rodes i sense renunciar a la moda

La marca Fit and Sit, guanyadora del Premi Creatic 2014, dissenya roba actual però adaptada a les necessitats de les persones amb mobilitat reduïda

El seu objectiu és que les persones en cadira de rodes puguin renunciar al xandall.
El seu objectiu és que les persones en cadira de rodes puguin renunciar al xandall.
L'èxit empresarial té molts ingredients, però un de bàsic és trobar un nínxol de mercat pendent de cobrir i amb gran potencial. Això és el que ha fet Fit And Sit (@fitandsit), una empresa de roba per a persones amb mobilitat reduïda creada aquest 2014. "Volíem que poguessin dir adéu als pantalons de xandall", explica Rut Turró, gerent de l'empresa. Va crear Fit and Sit amb la idea entre cella i cella de permetre als usuaris en cadira de rodes estar a la moda, amb roba prêt-à-porter, moderna i de disseny i alhora plenament adaptada a la seva vida permanentment asseguts. Una idea que ha merescut el Premi Creatic, dotat amb 8.000 euros, que atorga el TecnoCampus de Mataró.

La capital del Maresme és la seu d'aquesta empresa impulsada per Turró, amb una llarga experiència en el món tèxtil. "Fa 15 anys que estic encaparrada a produir moda que sigui realment útil per a la societat", explica. Abans de Fit and Sit, l'empresària es va embrancar en projectes que ja tenien un fort component social, com ara dissenys per a moda de comerç just, col·laboracions amb la Fundació Vicent Ferrer a l'Índia o una firma de bosses i complements confeccionats per persones en procés de reinserció laboral. L'experiència extreta d'aquestes aventures, algunes d'elles fallides, va ser clau per acabar donant forma a Fit and Sit.

"Al mercat abunda la roba fàcil de treure i de posar, però en canvi no n'hi ha pensada específicament per estar tota l'estona assegut", explica Turró. I va decidir posar-hi remei. A l'Estat espanyol, vora l'1% de la població es mou en cadira de rodes –al món són uns 6 milions de persones-, mentre que la gent gran espanyola amb la mobilitat reduïda arriba als 2,2 milions. Fit and Sit dissenya i ven roba pensant en tots ells, omplint un forat que sorprèn que existís davant d'una demanda potencial tan elevada. "A vegades, el món de la moda s'enlluerna amb les celebrities i el glamur, mentre que altres col·lectius li són invisibles", lamenta Turró.



Adaptats i personalitzables
De moment, a Fit and Sit han posat a la venda un model de pantalons per a home, amb característiques especials que els fan idonis per a les persones assegudes. Patronatge en forma de quatre (postura asseguda), sense butxaques al darrere, el tall d'esquena més alt, interiors molt ben acabats amb costures planes que no molestin, botons imantats, butxaques sense forro que s'acabi doblegant quan portes massa estona assegut, o cremallera amb més rang d'obertura, entre altres elements.

Un dels punts forts de Fit and Sit és el sistema de personalització del producte que permet a cada usuari afegir-hi diferents accessoris segons les seves necessitats: cremalleres als baixos, tancaments específics si es pateix problemes de mobilitat a les mans, topalls per a col·lectors d'orina penjats al camal, etc.

"Més enllà de fer un producte útil, també volem que la persona en cadira de rodes pugui escollir la roba que li agrada i sentir-se guapo", explica Turró. Per això aposten pel disseny, amb un model bàsic cinc butxaques, i ofereixen diferents colors, en la tria dels quals fan partícips als clients a través de les xarxes socials. A partir de febrer de l'any que ve començaran a comercialitzar jerseis, i de cara a la tardor següent trauran al mercat una línia de moda per a dones, que esperen finançar a través d'una campanya de crowdfunding.

Producció 100% catalana
A la llarga, Fit and Sit espera incorporar la confecció com un element més de la cadena de producció de l'empresa, però de moment l'externalitzen. Això sí, tota la moda que acaben posant a la venda està produïda a Catalunya, des del teixit fins a la confecció i els tints. "Hem apostat pel kilòmetre 0, la nostra experiència en el món del tèxtil ens acredita que tenim molt potencial aquí i el volem aprofitar", assegura la gerent de la firma. Malgrat que aposten pel disseny i la qualitat, amb un munt d'especificitats, també busquen preus ajustats: els pantalons costen 45 euros i els complements, entre 3 i 5 euros. Tots ells es poden comprar online, a través de la pàgina web de l'empresa.

A més de la gerent, a l'empresa hi treballen actualment tres persones més, encarregades de finances i estratègia, màrqueting i vendes i comunicació i xarxes socials. La clau per avançar, segons Turró, és el treball en xarxa. "Cooperem amb tot tipus de sectors i de perfils, tant de l'àmbit públic com del privat, perquè sempre trobaràs algú que sap quelcom que tu no saps i que et podrà aportar molt", resol l'empresària.
Avui et destaquem