La televisió del futur es diu Itcher

Nascuda a Londres, la startup arriba a Barcelona com a finalista del 4YFN Awards i amb l'objectiu d'integrar-se en l'ecosistema emprenedor català

En Daniel Rovira és nascut a Suècia, però està arrelat a Barcelona des del seu naixement. El seu pare és català i d'aquí que, com diu ell, "ens trobem amb l'estranyesa de veure un suec amb cognom català". Aquests dies ha tornat a la ciutat comtal per presentar la startup que va fundar fa poc més d'un any i de la qual ara n'és el CEO, Itcher. Amb ella puja aquest dimecres a dalt de l'escenari per explicar què fan, per què són bons i per què mereixen guanyar el 4YFN Awards en la categoria Digital Media, on competeixen amb set startups més.

Malgrat que és un projecte molt recent al mercat, Rovira assegura que la idea li ha rondat pel cap durant ben bé dos anys. "Com qualsevol altra persona, tenia un gran problema a l'hora d'escollir una pel·lícula per mirar, llibre o música. La varietat és tan gran, que no saps quina veure!", es lamenta. La seva solució va ser crear una aplicació que connecti usuaris amb gustos similars per rebre recomanacions culturals i encertar-la gairebé en un 100% cada cop que s'escull un nou film.

La startup va néixer a Londres, però fa prop de quatre mesos que una part de l'equip s'ha traslladat a Barcelona. Tal com explica la responsable de màrqueting i comunicació, Ona Estapé, operen a través de seus virtuals, "una de les virtuts de les empreses del segle XXI", el que els permet tenir també més empleats a Canàries i Bulgària. "Som set persones ultraconnectades a través de Skype", afegeix, "però contents de poder gaudir cadascú de la seva ciutat sense deixar la feina". Un tret que també els permet tenir una presència més àmplia arreu d'Europa i que, considera, són les startups les que més pedagogia estan fent per portar aquest model de treball al teixit empresarial.

Equip d'Itcher al complet. Cedida

L'agregador cultural del futur
L'aplicació va sortir definitivament a les plataformes App Store i Google Play el desembre del 2015 totalment gratuïta i des de llavors ha aplegat 200.000 usuaris. Si una cosa destaca Rovira de tot aquest temps és l'activitat de les persones que l'usen: "La mitjana d'interaccions són unes 45 valoracions per usuari. Tenim ara uns vuit milions d'opinions. Això demostra que l'usuari no entra i surt i prou, sinó que interactua amb l'aplicació".

Itcher funciona amb un algorisme basat en machine learning. Això significa que com més activitat tingui una persona amb l'eina, més informació obtindrà aquesta per creuar dades i, per tant, més acurades seran les recomanacions que faci.

Però què ofereix de nou? Perquè aquest mateix servei ja el dóna Netflix o es pot trobar en pàgines consolidades com Filmaffinity. "El concepte del One Store Shop", respon Estapé. I és que aquesta aplicació londinenca connecta amb serveis com Amazon Prime, iTunes o Netflix perquè un cop s'esculli la pel·lícula, no calgui tancar el programa i obrir-ne un altre. Fent un clic al producte que es vol consumir, Itcher sol ja obre el millor canal per obtenir-lo.

A més a més, no compta amb la pressió d'haver de vendre les seves produccions. "No he parlat amb ningú que digui que les recomanacions de Netflix són bones", comenta Rovira, "ells volen vendre les seves sèries i marquen la seva agenda". Fins al moment, compten amb 32.000 films, però també amb sèries, llibres, videojocs i música diversos.

Precisament en aquest últim pas és on monetitzen el servei en el format B2C. Cada cop que es fa una compra o lloguer, ells s'emporten una comissió. Pel que fa al B2B, un segment basat a vendre dades dels seus usuaris a companyies com Warner Brothers, que necessiten tenir informació sobre els seus espectadors.

L'èxit dels serveis on demand
Que cada cop se'n senti a parlar més del consum on demand és molt normal. En el sector audiovisual, el CEO d'Itcher ho atribueix a la infinitat de canals que tenim avui dia disponibles, molt diferent del que hi havia anys enrere, "quan posaves la televisió i veies un dels quatre canals que hi havia o escollies què mirar amb la programació que sortia al diari".

També hi ha intervingut el fet que els usuaris d'Internet ja han adquirit l'hàbit d'opinar o valorar allò que consumeixen. "Això és el petroli del machine learning, el que permet connectar gent amb els mateixos gustos", conclou.

Quan Google pica la porta
"Volem traspassar l'esfera de les recomanacions i entrar en la tecnologia més puntera amb Google Home". És un desig que manifesta Estapé, però que comparteix tot l'equip. Sona utòpic, però el cert és que no és impossible, perquè el gegant nord-americà va posar-se en contacte amb la startup el passat estiu per incloure'ls en el primer estadi del treball que està fent amb aquesta tecnologia. "Si ho aconseguim, serem el recomanador de pel·lícules i llibres de Google Home", insisteix la responsable de comunicació.

Si una cosa no els falta, aquesta és ambició, però sense deixar de costat la prudència. Tot i que Rovira sap que és una gran oportunitat, també pensa a créixer col·laborant amb blogs i altres plataformes que els permetin donar-se a conèixer com alguna més que una app de recomanacions.

El que queda clar és que tant l'interès de Google com el fet de ser un dels 24 finalistes del 4YFN Awards 2017 els dóna una empenta important de cara a tancar amb èxit la ronda de finançament que tenen oberta. El co-fundador i CEO afirma que ja tenen assegurats 700.000 euros i que la previsió és acabar aixecant entre 800.000 i un milió d'euros. "Part dels diners que creiem que podem sumar en el que ens queda provenen d'inversors estratègics que aportaran recursos econòmics i també experiència, el que es diu smart money", detalla.

De cara a la final d'aquest dimecres, arriben prou convençuts. No obstant això, saben que és el primer any al 4YFN i que això, diu Rovira, ja és important per arribar amb bon peu a Barcelona: "Venim de Londres, però ara estem aquí i volem connectar amb l'ecosistema local, tant amb startups com amb inversors".
Avui et destaquem
El més llegit