Trump contra Mèxic (i contra Detroit)

El nou president dels EUA, sempre envoltat de polèmiques, oblida que tota indústria té cadenes de valor que van més enllà del mercat local 

Carretera al costat de la tanca ja existent a Mèxic
Carretera al costat de la tanca ja existent a Mèxic

Amb el Tribunal d'Apel·lacions nord-americà estudiant el seu veto migratori, la premsa en contra per les acusacions constants i la diplomàcia internacional expectant, el nou substitut de Barack Obama no para de protagonitzar portades. Però, sense dubte, el mur entre Mèxic i els Estats Units és, probablement, la imatge més gràfica de l'era Donald Trump. Però l'ofensiva del nou ocupant de la Casa Blanca contra el país asteca portarà conseqüències negatives per l'economia estatunidenca i, molt concretament, per la indústria de l'automòbil de la qual el nou president ha fet bandera. Aquesta és una de les conclusions que ha llançat Francesc Xavier Mena, catedràtic d'economia, en la seva conferència Perspectives econòmiques 2017: un any d'incerteses, organitzada per Esade a Barcelona.

En els darrers 20 anys, gràcies al Tractat de Lliure Comerç d'Amèrica del Nord (Nafta), la indústria automobilística ha situat els processos que conformen la seva cadena de valor en diversos punts dels Estats Units, Mèxic i Canadà. D'aquesta manera, és difícil destriar quina part d'un cotxe Ford ha estat fabricada a Detroit i quina altra, a San Luís Potosí, un dels grans clústers mundials de l'automoció.

Tal com destaca Mena, "el Nafta ha convertit Mèxic en el gran fabricant exportador de cotxes del món, i en un hub molt important també per a empreses d'altres països com l'alemanya BMW, la japonesa Toyota i la coreana Kia, que han situat part de la seva producció a Mèxic". El país hispànic manté tractats amb 44 països i hi fabriquen diverses companyies auxiliars com la catalana Ficosa, que produeix part dels seus retrovisors al país.

Planta de Ficosa a Viladecavalls. ACN


"És evident que la indústria de l'automòbil a Detroit i a la zona dels grans llacs no ocupa avui dia la mateixa quantitat de gent que en el passat –recorda Mena–; no obstant això, cal recordar que els Estats Units continua produint les parts dels automòbils que tenen un valor afegit més alt". Per tant, si l'Administració Trump compleix la promesa d'aïllar la indústria dels Estats Units, malmetrà encara més la fabricació nacional de cotxes i n'encarirà el preu desorbitadament. El mateix passarà si s'entesta en substituir la Xina com a fabricant de productes d'electrònica.

"Qui vol treballar com un xinès?"
La fabricació total dins els Estats Units encarirà els productes, que quedaran cada cop més fora de l'abast dels consumidors estatunidencs, alhora que intensificarà la robotització de molts dels processos. "Trobarà Donald Trump tants ciutadans dels Estats Units disposats a treballar en les condicions i amb el sou que tenen els mexicans o xinesos?", es pregunta el professor.

De moment, els principals actors del sector de l'automòbil, encapçalat per empreses com Ford o General Motors, ja s'ha reunit amb Donald Trump, recordant-li que tota indústria té cadenes de valor que van més enllà del seu mercat local.

Mena també ha alertat que la no ratificació del tractat comercial amb els països del Pacífic deixa un buit que podria ser ocupat pel gegant xinès. "Girar l'esquena a aquest tractat podria impulsar les relacions comercials entre la Xina i els països que sí que han ratificat l'acord", apunta.

 
Avui et destaquem
Comentaris