Wide Eyes, el Shazam de la moda

Una start-up catalana crea un cercador visual que, a partir d'una fotografia, busca on es pot comprar la peça de roba que vol l'usuari

El Shazam de la moda ja és aquí. El seu nom és Wide Eyes i, en plena 080 Fashion Week, serà l'aliat dels qui se n'aniran directament a les botigues per copiar els models de les passarel·les. Només cal tenir la foto d'una peça de roba o complement, pujar-la al motor de cerca que ha desenvolupat i esperar que l'eina digui quines botigues tenen models que s'hi assemblen.

Es tracta d'una tecnologia desenvolupada per una start-up catalana que uneix les últimes innovacions en intel·ligència artificial i en l'ús de xarxes neuronals. Tot plegat per crear un Visual Search fins i tot millor que les propostes de grans empreses com eBay o Pinterest, segons el seu CEO i co-fundador, Luis Manent.

I a més de convertir-se en la millor aplicació pels addictes a la moda, és una avantatjosa font de trànsit per l'e-commerce del sector tèxtil. Wide Eyes ha adaptat el cercador a l'entorn mobile i pretén, així, aprofitar l'ús creixent del telèfon i els nous hàbits de consum digital.

Objectiu: ser els millors
"Quan vam tenir la idea, vam mirar què hi havia al mercat i vam veure que no hi havia res, ni als Estats Units. Per això ens hi vam llançar amb Similify, un producte B2C que ja va sortir al mercat per provar, per saber si tenia sentit i si funcionaria, i per començar a fer camí cap a l'èxit, cap a ser els primers". Aquestes primeres passes que Manent descriu es van fer el 2013, però no va ser fins a mitjans del 2015 que van començar a comercialitzar el cercador que els ha catapultat a converses amb companyies de la talla de Google, per explorar vies de col·laboració.

Així doncs, amb Similify a la banqueta, Wide Eyes està centrada a donar servei a empreses interessades en el buscador visual. Els seus clients són principalment e-commerces de moda o empreses que, per motius molt diversos, poden aprofitar el software. "Nosaltres donem accés a la nostra tecnologia, la proveïm; ells tenen llibertat per muntar el producte que volen oferir als clients", assenyala Manent, i enumera alguns usos habituals: "Sistemes de recomanació, cerca de tendències en moda o extracció d'una part concreta d'una fotografia".

Treure suc a la moda
La moda és subjectiva, el que implica que la descripció que facin dues persones diferents sobre un mateix vestit no arribi a ser igual. Per tant, no és d'estranyar que la taxa d'error en les cerques d'algunes e-commerce arribin a ser del 25%.



Amb les imatges, en canvi, els cercadors parteixen d'un component estable que permet donar resultats més exactes, "perquè no hi ha percepcions pel mig", subratlla Manent. A més de reduir aquesta taxa d'error, Wide Eyes ha aconseguit millorar en un 39% la ràtio de conversió a les e-commerce que usen la seva tecnologia.

Tot i que el seu client més immediat és la botiga, el creador de la start-up té molt clara la importància del consumidor final: "Volem donar un servei a la persona que compra, que pugui trobar de manera eficient el que compra i que vegi en nosaltres una experiència única". Una filosofia i utilitat pràctica que, clarament, es pot traslladar a altres sectors. Manent esmenta el mobiliari o la decoració com dos àmbits amb moltes oportunitats, però reconeix que a la moda hi tenen "molt fer i per créixer", pel que la diversificació no està entre els objectius més immediats.

Les peces que completen el puzle
L'equip s'estructura a través de dues branques fonamentals: l'empresarial i la tecnològica. Lluís Manent, com a CEO, i Rodolfo Guichón, en el rol de director financer, representen la primera; mentre que Long Long Yu i Miguel Pousa s'encarrega de la part més tècnica. Manent i Guichón van tenir la idea, però no en sabien "res de tecnologia ni d'e-commerce", reconeix el CEO, i això els va unir amb Yu i Pousa, els qui completen un quartet ben equilibrat.

L'equip és vital, però també cal recorregut. En aquest sentit, insisteix a dir que l'app Similify ha sigut la clau, el que els ha donat "l'impuls necessari per sobresortir".

Però no tot són flors i violes, en tots els inicis hi ha traves i en el cas de Wide Eyes una de les pedres ha sigut l'entorn: "Estem en un país on costa molt que algú aposti per les novetats i la innovació, als EUA i a Àsia tot es veu més clar. I la nostra proposta és molt nova, per això havíem de crear un cas d'èxit". Potser han tingut un petit respir amb Barcelona i la seva indústria tèxtil, la qual el CEO descriu com "molt potent". "No oblidem que d'aquí han sortit empreses com Stradivarius o Massimo Dutti, que ara són d'Inditex, o també Mango i Tous. Som emprenedors per naturalesa", puntualitza.

Els diners, el gran problema
La start-up enceta el 2016 amb l'objectiu de créixer i ser rendible. Així doncs, després d'un semestre de rodatge, la previsió és tancar l'any amb prop de mig milió d'euros de facturació i amb una nova oficina al mercat asiàtic o americà.

Que els beneficis creixin a bon ritme serà vital, ja que la competència creix dia a dia, però no ho fan amb ella els recursos econòmics. "Als EUA i Àsia estan sortint moltes propostes similars. I és cert que nosaltres estem per davant a escala tecnològica, però estem infrafinançats", critica, i afegeix que mentre que alguns competidors han manegat xifres de prop de 10 milions d'euros, Wide Eyes se n'ha sortit amb un pressupost de prop de mig milió d'euros entre capital propi, ajudes públiques i inversors privats.

Avui et destaquem
El més llegit