Abertis amplia el negoci a Argentina

Operacions

Atlantia formalitza l'OPA sobre Abertis

La italiana assegura que "atendrà els interessos estratègics del Regne d'Espanya" en les autopistes i els satèl·lits d'Hispasat

Atlantia ha presentat formalment la seva OPA sobre Abertis, en la qual manifesta expressament la seva "voluntat d'atendre els interessos estratègics" que Espanya té en els actius de la companyia, això és, les autopistes de peatge i els satèl·lits d'Hispasat.

El grup italià controlat per la família Benetton fa així una picada d'ullet al Govern espanyol que, des que fa un mes es va anunciar l'operació, ha al·ludit en repetides ocasions a la capacitat legal amb què compta per no autoritzar l'operació atenent a l'"interès general".

En concret, l'Executiu ha recordat que ha d'autoritzar en Consell de Ministres el traspàs de cadascuna de les autopistes que Abertis explota com a primer operador de vies de pagament del país, un total de 1.560 quilòmetres, i ha subratllat el caràcter estratègic que Hispasat té per a l'Estat, que a més controla un 9,2% d'aquest operador a través del CDTI (1,8%) i SEPI (7,41%).

Així, en el fullet de l'OPA remès a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), Atlantia expressa la seva "voluntat d'atendre els interessos estratègics del Regne d'Espanya en relació a la gestió, explotació i conservació de les autopistes de peatge i amb l'eventual destinació de la participació d'Abertis a Hispasat", obrint així la porta a una eventual desinversió dels satèl·lits.

Per a això, assegura que "tindrà en compte", la "normativa de concessions espanyola i l'acord del Consell de Ministres del 1997 que va concedir a Hispasat la gestió del segment espacial de la posició orbital geoestacionària". També atendrà "el criteri seguit en actuacions precedents i els "interessos dels accionistes d'Abertis".

Mantindrà la seu a Barcelona

En la documentació presentada al supervisor, Atlantia es compromet així mateix a mantenir la seu d'Abertis a Barcelona i a respectar "la seva estructura de gestió i govern corporatiu".

A més, reafirma que mantindrà l'actual estratègia de creixement "sostenible i rendible" d'Abertis a la qual, tal com ja va avançar, preveu convertir en plataforma del grup per a Llatinoamèrica, atès que "proposarà la transferència de les activitats d'Atlantia a Xile i el Brasil", països on el grup espanyol ja està present.

Malgrat la concessió realitzada al Govern espanyol, Atlantia reconeix tota la cascada d'autoritzacions que ha de superar l'OPA, a les quals a més està condicionada.

Així, a més del vistiplau d'Espanya, ha de comptar amb el beneplàcit de les autoritats de Competència de la UE, dels Estats Units, Brasil, Xile i Argentina, amb les quals treballarà "en estreta col·laboració".

S'obre a pagar el 100% en efectiu

Quant a l'oferta, la firma transalpina manté les característiques i condicions que ja va anunciar el passat 15 de maig, com és el preu de 16,50 euros per acció, si bé s'obre a abonar tot l'import de l'operació en efectiu.

En la seva proposta inicial plantejava atendre fins a un 23% de l'operació mitjançant un bescanvi d'accions, una mesura que el mercat va interpretar que anava dirigida a Criteria, primer accionista d'Abertis amb el 22,2% de la seva capital, davant l'interès dels Benetton que es mantingués en l'eventual nou grup fusionat.

Quant al preu, Atlantia defensa que té la consideració de "preu equitatiu", i ho sustenta amb un informe de PricewaterhouseCoopers i un altre d'un expert independent.

La contraprestació llança, segons Atlantia, una prima del 20% respecte a la cotització mitjana del grup català en els sis mesos previs al plantejament de l'operació.

En l'actualitat, està lleugerament per sobre de la cotització del grup, que ha tancat la sessió de Borsa d'aquest dijous a 16,420 euros, si bé ha aconseguit superar-la puntualment.

Quant al finançament de l'operació, amb el seu fullet, Atlantia presenta avals per valor de 14.700 milions d'euros, sense detallar els bancs que els concedeixen, per garantir tota la part de l'oferta que inicialment es pagaria en metàl·lic.

Comencen a córrer els terminis legals

Al preu proposat, l'OPA d'Atlantia suposaria una operació de 16.341 milions d'euros que a més donaria lloc a un dels primers grups de concessions d'infraestructures del món, que sumaria 14.100 quilòmetres d'autopistes, a més d'aeroports i la firma espanyola de satèl·lits Hispasat.

Amb la presentació del fullet de l'OPA a la CNMV, començaran a transcórrer els terminis legals de l'operació. Una vegada que el supervisor autoritzi l'oferta, s'obrirà el període d'acceptació i es donarà un màxim de deu dies perquè el consell d'Abertis i, per tant, el seu soci de referència, es pronunciïn.

En aquest sentit, Criteria preveu esgotar aquest termini legal amb què compta per decidir sobre l'operació, amb la qual cosa no es pronunciarà fins que es manifesti el màxim òrgan de gestió d'Abertis, en el qual se senti, segons han indicat fonts del sector.