Isidre Fainé en el programa lluita contra la pobresa de La Caixa | Cedida

Empresa

Fainé, únic empresari espanyol en el llibre de Forbes sobre filantrops

El volum inclou perfils procedents de diferents països i d’àmbits tan diversos com la tecnologia, les finances, el comerç o les telecomunicacions

Warren Buffett, Bill i Melinda Gates, Isidre Fainé, Michael Bloomberg, Mark Zuckerberg i Priscilla Chan, Sergey Brin, George Soros, Carlos Slim, Alice Walton, Charles i David Koch, Jeff Bezos, Chuck Feeney, Azim Premji, Li Ka-shing i Aga Khan IV. Aquests són els noms inclosos en el volum Filantropía y progreso. Grandes filántropos del siglo XXI, impulsat per Forbes. Sota el títol Un filantrop d’arrels humils, el capítol de Fainé repassa la seva trajectòria des de la seva infància en un barri humil de Manresa fins a la seva tasca actual al capdavant de la Fundació Bancària ”la Caixa”. El capítol aprofundeix en aspectes com la influència dels seus pares i dels valors que li van transmetre; l’admiració per la figura de Francesc Moragas, fundador de ”la Caixa”; i l’aposta ferma per la formació de directius.

Més info: Fainé, guardonat amb el 'Forbes' a la filantropia

D’acord amb el fil conductor del llibre, es dedica un epígraf específic a la concepció de la filantropia per part de Fainé. El president de la Fundació Bancaria ”la Caixa” advoca per una filantropia molt professionalitzada, amb un alt nivell d’exigència, però alhora humil, en el sentit de ser capaç de reconsiderar una intervenció si els seus resultats no són els esperats. Per aconseguir-ho, la filantropia del segle XXI, a parer seu, ha d’estar guiada per quatre principis: anticipació, flexibilitat, complementarietat i eficiència.

"Amb la seva dilatada i acreditada trajectòria en la gestió, Fainé sempre recorda que és molt més difícil la inversió en filantropia que la inversió amb criteris estrictament subjectes a la rendibilitat econòmica. Molt més difícil i també molt més transformadora i perdurable", s’explica en el perfil.

El llibre "és un compromís amb la divulgació de tot allò que estigui lligat a la filantropia. Però busca, a més a més, esperonar, animar que creixi, que millori, que se sàpiga comunicar, perquè la societat sàpiga entendre-la en tota la seva dimensió. És també una crida d’atenció perquè aprenguem a rebre, a entendre els motius del que dóna i, per tant, a ser humils i respectuosos", explica Andrés Rodríguez, editor de Forbes, en el pròleg, titulat Si sou grans empresaris, sereu grans filantrops.