Opinió

Les 'women Z' i la seva relació amb les marques

Les women Z són dones joves que pertanyen a la generació Z. Són el 30% de la població, trepitgen fort, condicionaran el futur de les marques i hem d'estar atentes a entendre-les i escoltar-les. Són dones activistes, feministes, contradictòries, no binàries i preocupades pel medi ambient; infidels a les marques, atentes a les xarxes socials i geloses de la seva imatge pública i aspecte estètic. No volen paternalismes i es mostren crítiques amb la perfecció en publicitat. Volen cocrear amb les marques i busquen espais i experiències on mostrar el seu talent i alimentar-lo.

Com a marques, tenim una gran responsabilitat i repte de ser rellevants per a elles. Aquesta és una generació a la qual tot els passa per primera vegada i aquestes primeres vegades no tenen una segona oportunitat. Si som capaços de respectar-les, entendre-les i ser aquesta primera vegada, serem a la seva memòria emocional per sempre.

D'aquest repte i molt més vam debatre en la cinquena edició del Women Z a Barcelona. Vam comptar amb casos de marques com Ibercaja amb Carmen Pérez; Fibracat amb Txell Baptista; Freeda amb Beatriz Medina; i Platanomelón amb Laura Castro. Són marques que saben que aquesta generació requereix una escolta activa i que no seran estèrils a una mala acció comunicativa. Vam poder comprovar com la marca no és només el producte que venen o solució que proporcionen. També és aquest espai o experiència on poden consultar, preguntar i compartir moments de les seves vides i que estan al seu costat en el bo i en el dolent. Així van compartir com des d'Ibercaja van decidir no cobrar comissions als més joves, a Platanomelón van decidir durant la pandèmia substituir la consulta de sexòloga a psicòloga d'ajuda emocional, i a Fibracat es van sumar a la plataforma #CovidWarriors per facilitar dispositius digitals als malalts en les UCIs i poder acomiadar-se de les seves famílies. La solidaritat es va imposar.

Compromís, autenticitat, veritat, transparència, empatia, escolta, irreverència i activisme són alguns dels valors que busquen les joves en les marques

Vam parlar de valors que han de ser intrínsecs a les marques i productes que volen seduir a aquestes joves, i els més citats van ser: compromís, autenticitat, veritat, transparència, empatia, escolta, irreverència i activisme.

Vam coincidir en què els centennials no són tan diferents a la generació X, als millennials o als boomers, però el que els ha canviat exponencialment és l'existència d'internet des del seu primer alè. L'existència del món digital és el que realment els fa diferents com a generació perquè en el cas de les women Z gairebé tot es cuina i fa des d'allò digital, i aquest accés a tot fa que la vida i la construcció de valors i també de les marques sigui diferent.

Com a marques, tenim una gran responsabilitat i repte per ser rellevants per les 'women Z'

La primera edició del Women Z va ser el 2017. En aquell moment, un 47% de la generació Z s'identificava com activament feminista; nois i noies i no binaris. Avui, quatre anys després, són un 67% de zetes els que es presenten com a feministes. Aquest 20% d'increment de sentiment xoca amb aquest mateix percentatge, el 20%, de joves homes que neguen que existeixi la violència de gènere. Així podríem explicar l'existència i auge del reggaeton també en aquest mateix grup social.

Com dèiem al principi, contradictòries i conscients dels canvis al món. Així són les més joves. Hem d'estar atentes a aquesta generació que decideix el futur de les nostres marques. La teva també.