El llibre de Batalla aprofondeix en el treball fet des de La Casa de Carlota | iStock

Afterwork

Dirigeix la teva empresa com una síndrome de Down

José María Batalla, col·laborador de VIA Empresa, mostra el potencial d'integrar la diversitat en els projectes empresarials

En la diferència rau moltes vegades la clau. L'empresa de disseny La Casa de Carlota, de la qual hem parlat algunes vegades a VIA Empresa, ha descobert que incorporar talent amb síndrome de Down aportava als seus dissenys molta ingenuïtat i descaro. El seu director, José María Batalla, és col·laborador del nostre diari i moltes vegades ha explicat els seus projectes, com quan van guanyar un or al festival de disseny més important del país pel seu treball de la caixa de bombons de Nadal per a l'empresa Nestlé.

Més info: Confiaries el logo a un dissenyador amb síndrome de Down?

Ara, aquestes reflexions que ha tocat cada dia a La Casa de Carlota, les plasma en el llibre Dirige tu empresa como un síndrome de Down. El libro que jamás te recomendarán en las escuelas de negocios (Comanegra, 2018). A la introducció d'aquest llibre d'empresa, com insisteix a destacar l'autor, ja avança en què ha consistit aquest viatge: "Treballar en aquesta empresa i mantenir una relació constant amb aquest equip ens ha ensenyat moltíssimes coses que mai abans haguérem après en qualsevol altre tipus d'empresa, diguem-ne més convencional".

Des d'aquesta experiència neix el llibre, que és un compendi de 39 lliçons de gestió empresarial amb la mirada de La Casa de Carlota, amb seu a Barcelona però també a Medellín (Colòmbia) que explora noves formes de descobrir la creativitat. L'empresa està formada per persones afectades amb síndrome de Dowm i autisme i a través del treballa amb ells Batalla explica com és recomanable ballar abans de cada consell d'administració; esborrar els prejudicis; escoltar als grans, que són els que més en saben i plantejar-te sempre cada dia com si fos l'últim dia de la teva vida.

Per exemple, la lliçó número 29 és que continuïs enviant Christmas per Nadal, una proposta d'un dels membres de l'equip i que s'ha convertit en un dels encàrrecs que els fan les empreses durant la tardor: el disseny de les postals nadalenques que enviaran a clients i amics.

Són propostes senzilles, però parlen de la naturalitat amb què l'equip de La Casa de Carlota s'enfronta a la feina i que és el que els diferencia d'altres propostes. A més el llibre està ple d'il·lustracions i fotografies de l'equip, treballs que han posat en marxa i que també mostren aquesta realitat lateral.