El potencial de les marques llatinoamericanes

El llibre 'Lanmarq' repassa les principals companyies del sud i del centre d'Amèrica que més presència han guanyat a Europa arran la crisi econòmica

S'estima que la llengua espanyola serà la més parlada al món l'any 2050, una situació que anirà acompanyada d'una millora de l'economia llatinoamericana que hauria de començar aquest mateix 2015 amb un incrementar del 2,9%. Tot això va lligat, ja que els economistes preveuen que els consumidors hispanoparlants tinguin un poder de compra cada cop més important.

Tota aquesta visió és la que defensa el llibre Lanmarq (LID Editorial, 2014), coordinat pel Chairman Lati America & Iberia d'Interbrand, Gonzalo Brujó. L'obra fa un recorregut per la història dels mercats llatins, els canvis en les tendències de consum i el paper de les marques líders d'aquests països que han aconseguit fer-se un lloc en l'economia global.

Les empreses llatines i els seus consumidors
Amèrica Llatina, segons el llibre, és una de les regions que ha pogut fer front a la crisi i superar l'etapa d'aparent decreixement amb nota. S'ha convertit en un competidor important al mercat global, i amb una economia prou diversificada per a pensar que Europa i Nord Amèrica no tenen el mateix domini que abans de la recessió.

No obstant això, els experts consideren que encara hi ha molta feina per fer des de l'àmbit polític. En el moment en què les decisions governamentals siguin favorables al creixement dels mercats llatins a l'estranger i entrin en el joc del lliure mercat, serà quan de debò es veurà la fortalesa de les multilatines i translatines, terme que designa les companyies grans sorgides a Llatinoamèrica.

Però res de tot això seria possible si no fos per la influència del consumidor hispà, tal com ja avancen els autors en la part introductòria de l'obra. Per això consideren de vital importància que les grans empreses redirigeixin el seu discurs i el seu marc d'actuació de manera que la cultura llatina sigui vista com un target clau.

Companyies llatinoamericanes arreu del món
1. Pollo Campero
La cadena de menjar ràpid va ser creada a Guatemala el 1971 per la mateixa família que està avui al capdavant. El seu sistema de creixement ha sigut mitjançant franquícies, el que els ha permès tenir un creixement exponencial fins a tenir representació a tot Amèrica, Europa, Àsia i Orient Mitjà.



2. Bimbo
A la llista no hi podia ser absent la companyia mexicana que recentment ha adquirit Panrico, un dels seus principals competidor. La història de Bimbo comença l'any 1945 amb uns pilars molt clars: tradició, unió familiar i nutrició. El seu creixement va lligat a l'adquisició d'altres companyies per guanyar quota de mercat a l'exterior. Entre elles destaca la compra el 2011 de la panificadora Sara Lee als Estats units, Espanya i Portugal, i Argentina Fargo. Aquesta inversió de més de 900 milions de dòlars va donar al grup empresarial un increment del 27% de les vendes globals i per primera vegada va fer que els ingressos fora de Mèxic fossin superiors als del país.

A més a més, amb aquesta esmenada adquisició, Bimbo es va convertir en una de les panificadores més grans del món i amb una de les millors xarxes de distribució.




3. Havaianas
Companyia que es troba entre les de més valor del Brasil amb prop de 172 milions de dòlars. Destaca per mostrar amb el seu disseny la personalitat dels brasilenys i el seu optimisme.


També són un exemple a seguir pel que fa a innovació. Entre les apostes més noves es troben les màquines expenedores de sabates instal·lades a Austràlia o l'ampliació del catàleg de productes incloent toballoles i bosses de platja.

 

Autor: Gonzalo Brujó
Editorial: LID Editorial
Any de publicació: 2015
Tema: Empresa

Més informació 
 


Ets subscriptor de VIAempresa? Entra, participa al sorteig que fem cada setmana i emporta't aquest llibre.

Avui et destaquem
El més llegit