Nohelis Ruiz és l'autora de 'Networking para dummies' | iStock

Afterwork

Fer 'networking' és fàcil, si saps com

Nohelis Ruiz proposa una guia per crear una bona xarxa de contactes i que dongui resultats per a la teva empresa

Gairebé el 60% de les persones troben feina gràcies a la seva xarxa de contactes. Ho diu el CIS. El paper dels contactes personals i el nostre entorn social i professional en la intermediació laboral és superior, amb diferència, a qualsevol altra forma de trobar ocupació i això és el que coneixem com networking o xarxes de contacte. Relacions i com més bones, millor. Conèixer gent mai està de més, veritat? Així opina Nohelis Ruiz Arvelo, estrateg de xarxes de contacte, formadora i conferenciant experta en networking i posicionament personal. A més d'autora de diversos llibres entre els quals destaca Networking per dummies (Planeta).

Participa: Sortegem el llibre 'Networking para dummies'

Els grans avanços tecnològics, la gran quantitat de nous actors i formes de relacionar-nos fan del networking un recurs indispensable avui dia. I amb el puixant ecosistema startup a Barcelona, fins i tot s'organizaen esdeveniments exclusivament pensats per posar en contacte i trobar persones clau.

"Una xarxa de qualitat és el fruit de moltes trobades (virtuals i reals), és la suma de petites i grans accions que anem aplicant per desenvolupar-la i mantenir-la activa"

La gestió i el desenvolupament de les xarxes de contacte és una poderosa eina d'estratègia personal que pot projectar una carrera, empresa o objectiu i que si usem bé pot tenir un impacte directe en els nostres ingressos i en els comptes de resultat de tota empresa. Ruiz presenta una completa guia ofereix una infinitat d'oportunitats que no s'han de deixar escapar.

El llibre ofereix claus i habilitats a desenvolupar per generar un impacte real; idees per crear esdeveniments de networking, exercicis pràctics per auditar la xarxa personal de contactes i moltes altres propostes.

El llibre defineix també de què va aquest concepte: una de les definicions que millor abasta el significat real de networking és la proposta per Antoni Porras: "Networking és l'art de crear, gestionar, ampliar i mantenir la teva xarxa de contactes, via online (virtual: xarxes socials, professionals, IM, blog, web, etc.) i offline (presencial: esdeveniments, esmorzars, menjars i sopars de negocis, trobades, etc.) de manera sistemàtica perquè ambdues parts guanyin, es generin sinergies, col·laboracions, negocis, etc., consolidant relacions duradores i de confiança".

Segons l'autora, "el networking s'ha convertit en un actiu que les empreses han d'incloure en les seves estratègies comercials i de comunicació, a més que moltes empreses fitxen persones amb excel·lents xarxes de contactes, la qual cosa es coneix com a capital relacional".

El llibre ens ensenya a manera de guia com activar una xarxa de contactes: "Una xarxa de qualitat és el fruit de moltes trobades (virtuals i reals), és la suma de petites i grans accions que anem aplicant per desenvolupar-la i mantenir-la activa"; i també deescribe que tipus de networkers existeixen i quin tipus de personatge es presenten en els esdeveniments de networking (i a cuales evitar) i cuales són les etaps del networking.

Per descomptat que Ruiz detalla la pregunta que molts es fan: Funcionen els esdeveniments de networking?. Ruiz aseñala els motius pels quals aquests esdeveniments frustren a molts dels seus assistents i analitza els motius i plantejaments d'aquestes trobades. Per evitar aquests fracassos, l'autora dóna regles i consells per crear els propis esdeveniments de networking.

"La marca personal ha de mostrar una coherència d'identitat en cadascun dels llocs i plataformes des dels quals emetis els missatges, fins i tot offline"

Capítol a part, Ruiz dóna idees per gestionar els contactes i les xarxes socials. Perquè si, les xarxes socials serveixen per fer networking i existeixen diverses plataformes ideades per crear contactes amb interessos comuns.

A més, Ruiz ofereix una guia amb passos concrets per gestionar els nous contactes nascuts del treball relacional, coses tan lògiques com enviar un correu introductori, seguir en xarxes socials -per començar-.

L'autora també dóna detalls de com usar el networking com a eina d'estratègia personal i com desenvolupar la marca personal. "Avui dia, el concepte de personal branding és fonamental gràcies a la necessitat d'enfortir les relacions interpersonals que et permeten desenvolupar les teves xarxes de contacte i posicionar-te en la ment de les persones que t'interessen", diu Ruiz, és tan senzill com que "la marca personal té l'objectiu que una persona aconsegueixi desenvolupar una comunicació clara sobre si mateixa".