Acció obre més de 100 mercats a les empreses catalanes en 30 anys

Els directors de les oficines a Singapur i Miami destaquen que els productes catalans es distingeixen per la seva qualitat

Detall del mapa amb les oficines d'Acció arreu del món | ACN Detall del mapa amb les oficines d'Acció arreu del món | ACN

Les oficines d’Acció a l’exterior celebren 30 anys d’ençà l’obertura de les primeres seus a Tòquio, Nova York, San Francisco, Hong Kong i Milà. En aquest temps, l’agència de promoció econòmica de la Generalitat, que té per objectiu acompanyar les empreses catalanes en els seus processos d’expansió internacional, ha gestionat 20.000 projectes d’internacionalització i s’ha convertit en la porta d’entrada de més de 100 mercats a través de 40 oficines en països d’arreu del món. En declaracions a l’ACN, els directors de les oficines a Miami i Singapur expliquen que els productes catalans busquen distingir-se per la seva qualitat i són ben rebuts als mercats internacionals.

El president de la Generalitat, Quim Torra, i la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, encapçalaran la celebració de l’aniversari avui a les 6 de la tarda al Palau de la Generalitat. El que avui es coneix com a Acció és resultat de la fusió de dos organismes anomenats COPCA i CIDEM.

En aquests 30 anys, els serveis d’Acció més populars entre les empreses catalanes han estat la cerca de canals de comercialització (és a dir, trobar distribuïdors, socis o clients al país de destí), disposar d’un espai físic a l’oficina per treballar directament a l’exterior i participar en missions empresarials.

Cada euro invertit es multiplica per 32

Segons càlculs d’Acció, per cada euro públic invertit en les oficines es genera un impacte de 32 euros d’exportacions. Des de 1995, les exportacions catalanes s’han multiplicat per 4, mentre que la mitjana de les exportacions mundials ho han fer per 3,4 en el mateix període. 

L’any passat, el valor de les exportacions catalanes va ser de 70.828,7 milions d’euros, la xifra més alta de la sèrie històrica per setè any consecutiu. En total, exporten més de 46.600 empreses, de les quals 17.091 porten més de quatre anys seguits venent els seus productes a l’exterior.

Singapur: la porta d’entrada a mercats desconeguts

El director d’Acció a Singapur, Jordi Maluquer de Motes, destaca la capacitat de l’organisme d’adaptar-se a les necessitats de les companyies i a les particularitats de cada mercat. En el cas de la seva oficina—que cobreix una desena de països del sud-est asiàtic, com Indonèsia, Malàisia i Tailàndia—explica que les empreses catalanes valoren el "servei de porta d’entrada" i el coneixement sobre uns mercats que són "tremendament desconeguts". 

Maluquer de Motes explica que la competència comercial a la regió "és ferotge" i que en dues dècades ha passat d’estar controlada per Japó a estar-ho per la Xina. "Si has d’entrar a lluitar amb ells en els seus forts no tens res a fer. L’empresa catalana i europea en general el que intenta és situar-se com a producte de qualitat, de més nivell i fer valer la diferència de qualitat, perquè el cost sempre serà més alt que els dels xinesos", explica.

Segons el director de l’oficina d’Acció a Singapur, els productes catalans més populars entre els països del sud-est asiàtic són els béns intermitjos per a la indústria, com maquinària tèxtil, d’envàs i embalatge, i per a plàstic.

Miami: un peu a cada continent

Al seu torn, la directora d’Acció a Miami, Conxita Muñoz, explica que la principal ciutat de l’estat de Florida permet a les companyies vendre a Amèrica Llatina mentre preparen totes les homologacions necessàries per entrar al mercat estatunidenc.

"L’empresa catalana té molta afinitat i facilitat per començar negocis a Amèrica. I Miami, des de fa temps, s’ha convertit en aquest lloc on sembla que poden tenir un peu als dos continents i pot ser més fàcil per començar", assegura Muñoz.

Les oficines d’Acció a Miami ofereixen un espai de coworking que acull empreses catalanes que volen obrir oficines als Estats Units. Segons Muñoz, el servei va néixer fruit de la necessitat d’estar "a prop del mercat" després de captar els primers socis i obrir canals de comercialització. "Si no, la consolidació és molt difícil", diu Muñoz. "És important no només ajudar a obrir portes, sinó també ajudar en la implantació, a donar la mà, estar a prop de l’empresa quan està obrint la seva delegació".

Programa de beques: més de 500 beneficiaris 

A banda de donar suport a l’empresa catalana per augmentar les seves vendes i presència a l’exterior, Acció ofereix un programa de beques del qual ja s’han beneficiat més de 500 joves. L’objectiu de la iniciativa és doble: d’una banda, formar joves en l’àmbit del comerç internacional i la gestió empresarial; d’altra, dotar de talent a l’empresa per ser més competitiva en el seu procés de sortida a l’exterior.

Muñoz destaca el programa de beques com "un dels millors serveis" que ofereix Acció. "Tots els becaris que passen per les oficines troben feina. A més, poden aprendre i donar una aplicació pràctica al que han estudiat", explica.

Més informació
Més de 100 vins catalans voltaran pel món aquest 2018 amb Acció
Acció i el Port de Barcelona fan les Amèriques
Gas Natural i ACCIÓ aposten per les pimes exportadores
Avui et destaquem
El més llegit