El BioCultura es clausura amb èxit de públic i un 10% de presència catalana

Els organitzadors de la Fira Internacional de Productes Ecològics i Consum Responsable preveuen que se superaran els 72.000 visitants de l'any anterior

El BioCultura tanca amb èxit de visitants El BioCultura tanca amb èxit de visitants

La 25a edició del BioCultura tanca portes aquest diumenge les seves portes després de quatre intenses jornades als productes ecològics i consum responsable, un sector cada vegada més diversificat i en auge. De fet, l'estat espanyol és el país europeu que dedica més superfície a l'agricultura ecològica, amb 2 milions d'hectàrees, i Catalunya és capdavantera en el sector secundari i terciari, és a dir, en l'elaboració i distribució i importació d'aquest tipus de productes, amb un volum que representa el 25% total de l'activitat. Aquest interès per el que és bio i més natural s'ha fet palès amb l'increment d'assistents que s'han acostat fins el Palau Sant Jordi de Barcelona per visitar el BioCultura. Els organitzadors preveuen que se superaran els 72.000 visitants de l'any anterior.

En aquesta edició, BioCultura ha pogut ampliar la seva superfície i guanyar més espai per als expositors, més de 700 expositors dedicats als sectors de l'alimentació, la cosmètica ecològica, la moda sostenible, el turisme responsable l'artesania. Un 10% d'expositors eren de Catalunya.

Paral·llelament als expositors s'han organitzat més de 400 activitats divulgatives i demostratives i el festival Mama Terra, dedicat a la infància. Àngels Parra, presidenta de Vida Sana, associació organitzadora del BioCultura, ha ressaltat a l'ACN l'èxit d'activitats com el show cooking, amb demostracions culinàries de gastronomia ecològica que durant la fira han dut a terme 40 xefs, i que ha deixat molta gent fora de l'espai habilitat per fer-ne seguiment. Els qui tenien gana també podien fer un refrigeri eco en algunes de les food trucks habilitades a l'exterior del recinte.

Parra també ha assenyalat que, davant d'un consolidat mercat alimentari ecològic, el consumidor va diversificant el seu interès i ja cerca altres tipus que productes que consumeix habitualment, com és el cas de la roba, els accessoris, els cosmètics o els productes d'higiene.

Catalunya capdavantera

Núria Vallès, directora tècnica del Consell Català de Producció Ecològica (CCPAE), ha comentat en declaracions a l'ACN que des de fa uns cinc anys augmentar en un 10% el nombre d'operadors a Catalunya de productes ecològics, amb un ampli ventall d'aliments: des del sector porcí fins a la demanda de permís per vendre productes al consumidor final, com és el cas de les botigues que venen 'a granel'.

El CCPAE és l'autoritat de control encarregada d'auditar i certificar els productes agroalimentaris ecològics d'origen vegetal o animal, transformats o no, obtinguts a Catalunya. És una corporació de dret públic amb personalitat jurídica pròpia creada per Llei al Parlament de Catalunya. Les finalitats són la representació, la defensa i la garantia de la producció agrària ecològica. Per la seva banda, el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural és l'autoritat competent en producció agroalimentària ecològica.

Un sector en imparable ascens si es tenen en compte les dades del corresponents al 2017. Segons les xifres, Catalunya ja compta amb més de 3.500 operadors ecològics, un 9,4% més que l'any anterior. La superfície de producció ecològica va créixer un 16,8%, superant per primer cop la barrera de les 200.000 hectàrees, i s'ha arribat a les 913 explotacions ramaderes, un 9,5% més. A més, la facturació creix un 20,6%, amb un volum de mercat total de 483 milions d'euros. BioCultura compta amb un 10% d'expositors catalans a la fira, amb la presència de més d'una setantena d'empreses dedicades a l'alimentació ecològica.

Aquest tipus de producció, que també rep la denominació de biològica o ecològica, té per objectiu obtenir aliments que reuneixin òptimes condicions nutritives i organolèptiques, sense residus i minimitzant l'impacte de l'ésser humà sobre el medi ambient. En aquesta obtenció es fa un ús sostenible dels recursos naturals però també una contribució a preservar la biodiversitat vegetal i animal. Un altre element rellevant és l'aposta per a la proximitat, de manera que la producció contribueix també al desenvolupament econòmic de la zona.

Més informació
La fira BioCultura tanca amb 74.000 visitants
Cosmètica natural, només apta per a emprenedors
Avui et destaquem
El més llegit