"Els turistes ja no busquen un barret mexicà, busquen un caganer"

Sergi Alós, copropietari de caganer.com, defensa que aquesta figura es converteixi en el souvenir català de referència, tot i ser encara un producte molt estacional

Des del 1992, la família Alós-Pla ha tirat endavant l'empresa que avui és caganer.com. Sergi Alós, propietari encarregat de la part comercial, porta amb el seu germà Marc, que s'encarrega de la producció; l'empresa de referència en la producció d'aquesta figura tan singular de la tradició catalana. Alós explica a VIAempresa que "arran de l'intrusisme de les figures de plàstic i resines vam haver de fer un nou plantejament de negoci i reinventar la figura del caganer".

Actualment ja tenen unes 380 referències i cada Nadal s'esperen les novetats de les seves produccions, amb les quals donen feina a entre 70 i 80 persones discapacitades de quatre associacions de l'Alt Empordà. De fet, disposen d'una sala d'exposicions permanent on veure la seva creixent col·lecció a Torroella de Montgrí, seu de l'empresa. Aquests dies, però, els podem trobar a la Fira de Santa Llúcia de Barcelona en les seves setmanes de més activitat comercial. Una estacionalitat que poc a poc volen revertir per consolidar el caganer com el principal souvenir de Catalunya.

Ara vénen els dies clau per l'empresa…
Són els 25 o 26 dies que tenim per vendre gran part de la producció anual. Per sort, però, ja hi ha moltes botigues a Barcelona i a l'Aeroport que ens permeten facturar una mica cada mes per aguantar l'estructura de l'empresa.

Tot i així, encara és un mercat molt estacional. Com s'afronta?
Per combatre l'estacionalitat vam estructurar i dissenyar un pla de màrqueting amb la idea de treure el barret mexicà, el flamenc i els toros d'entre els souvenirs catalans; i per fer que hi hagi una altra alternativa com el caganer. L'estratègia era molt simple. Per arribar a fora i que la gent captés que era una cosa tradicional, calia involucrar polítics internacionals. Per això hem fet l'Obama, la Merkel, la reina d'Anglaterra... Tot això ha generat dossiers de comunicació molt amplis. Ho volem anar donant a conèixer a poc a poc, sobretot a l'àmbit internacional. Això ha provocat que quan els turistes arriben a Barcelona a dia d'avui no busquen un barret mexicà, busquen un caganer.

Heu aconseguit que el souvenir català per excel·lència sigui el caganer?
Tampoc ho vull dir amb majúscules perquè no ens ho hem de creure i hem de seguir treballant. Però sí que és un souvenir fàcil de comunicar. Potser hi ha una mà de morter, un porró i altres coses que poden ser souvenir català; però només fa falta veure com cada cop hi ha més caganers a les botigues del centre de Barcelona. També hi ha tots els productes relacionats amb Gaudí, però el que em sap greu d'aquests souvenirs és que molts d'ells no són fets a Catalunya, sinó a la Xina. Crec que el souvenir de Catalunya hauria d'estar fet a Catalunya.

Quins valors o quina imatge transmet el souvenir del caganer?
Si coneixes la història i saps que no va en contra del personatge, sinó que és una simbologia a favor seu; crec que el que transmet d'entrada són somriures. Només veure'l ja rius. A part d'això, hi ha la simbologia que descrivia Joan Amades: de pau, d'harmonia, de prosperitat... i de fertilització!

Fertilització?
No podem oblidar que el fet del caganer prové de quan antigament es deia que el pagès feia les seves necessitats al camp, i cada dia ho feia en un lloc diferent per abonar la terra. Això es trasllada al pessebre i és un clàssic moure el caganer de lloc, amagar-lo... simbolitza desitjar sort i prosperitat.

Quan comença la producció? Com establiu la quantitat d'unitats que fareu?
Això és el més difícil d'aquest negoci. Hi ha personatges que són estables, però n'hi ha d'altres que no tant. Un futbolista pot firmar avui i marxar la temporada que ve. És molt mediàtic, té un boom i potser en fas 1.000 figures i en vens la meitat, i la resta ja han passat a la història perquè no es venen mai i queden en caixes. Els polítics per sort tenen mandats de quatre anys! Això ens permet jugar més amb el temps i ser més productius. Amb l'animació passa una mica el mateix. Hi ha sèries molt espontànies, però també s'acaben i has d'anar jugant amb això. A dia d'avui ja estem treballant per l'any que ve, però no models explosius com quan hi ha una notícia d'última hora. Aquest any hem de córrer amb el model de l'urna, que està molt buscada amb un Sí-Sí molt contundent i una V dibuixada a la capsa. Aquesta explosió et ve a dos mesos i et fa anar de cul. Especialment quan fabriques manualment...

Com escolliu els candidats a caganer?
Hi ha criteris bàsics com professions que encara no hàgim fet i que veiem que la gent demana. Aquests són els més bàsics perquè no caduquen mai i cada any en fem de noves. Per exemple, aquest any hem fet el caramellaire, el carter, la perruquera, el SEM, la policia nacional i el policia local en masculí. És un element simpàtic que pots tenir al despatx. Pel que fa a personatges, no en fem cap fins que no s'acosta molt la data. A partir de juliol i agost veiem quins personatges, tan polítics com esportistes, són els més destacats.

Quin serà el caganer estrella d'aquest Nadal?
No m'atreveixo a dir-ho. Ara acabem de treure el del Pablo Iglesias, que està molt demanat, però és molt d'hora per dir com anirà. Hi ha el Torrente, que també pot tenir bona sortida; o el David Fernández de la CUP i la Grossa de Nadal. Aquests poden ser els candidats, però després en tenim també d'heroics com el Capità Amèrica o l'Iron Man, que s'estan venent molt bé. Com que el catàleg cada vegada és més ampli i ja tenim més de 380 referències, cada cop costa més escollir. També té molta tirada el Gollum del Senyor dels Anells...



Generar polèmica, com va passar amb el de la Moreneta, és un factor positiu a l'hora d'escollir quin personatge fer?
El rebombori sempre el busques en sentit positiu, mai en negatiu. Si em preguntes si ens ha afavorit, crec que ara la gent coneix més caganer.com. Al web i a les vendes de tot arreu ens ha afavorit molt. Però ho busquem? No, per res. No volem en cap cas que es parli malament d'una figura que ens estimem tant i és un símbol català.

Com feu front a la competència amb una capacitat de producció més elevada i reduint costos? Quin és el vostre valor afegit?
El producte és molt diferenciat, està molt personalitzat i pintat a mà. Qui busca el caganer d'un o dos euros ja el pot trobar i no ens preocupa aquesta competència. De fet, ja ens agrada que la gent que fa plàstic en lloc de vendre un miler en venguin centenars de milers. Això també ens ajuda a que aquest caganer arribi a l'estranger o a alguna casa, i se'n recordaran que hi ha una tradició catalana i a la llarga n'obtindrem un retorn.

Avui et destaquem
El més llegit