La tecnologia que pensa en el client

La start-up Innoquant desenvolupa un software que analitza el comportament de l'usuari perquè les empreses puguin dissenyar campanyes de màrqueting més personalitzades i eficients

La tecnologia, i més concretament el Big Data, és el nou or. Cal comprendre'l, trobar la seva aplicació i esprémer-lo al màxim, perquè es tracta d'un àmbit que té un potencial encara inexplorat. Això és precisament el que fa la start-up catalana Innoquant, qui a través del software Moca Platform comercialitza una solució perquè les empreses puguin crear campanyes de màrqueting segmentades, personalitzades i més efectives que les estratègies tradicionals.

"Moca és un kit de desenvolupament intel·ligent que converteix qualsevol aplicació mòbil en una eina de màrqueting de proximitat molt potent", explica la cofundadora i CEO, María Fernanda González, "capta la informació geolocalitzada que aquesta recull i que el telèfon permet cedir, i ens permet saber com es mou la gent en un àmbit concret". Així, l'empresa que ha contractat el servei de la start-up, pot recol·lectar, organitzar, processar i analitzar unes dades que els ajudaran optimitzar les seves campanyes de publicitat.

A poc a poc i amb bona lletra
El software és molt nou, però l'empresa fa ja cinc anys que opera des de Barcelona. La CEO assegura que van néixer amb l'objectiu de crear una empresa que pogués comercialitzar un producte a escala internacional, per això han requerit uns quants anys i molta feina com a consultor en grans empreses com Odigeo per arribar a desenvolupar aquesta eina tan potent. Tota l'experiència que han adquirit des d'aleshores és el que permet a González definir l'equip d'Innoquant com un expert en "anàlisi de grans volums de dades per trobar el seu valor en els negocis".

Entre les companyies que han contractat els seus serveis com a proveïdor de dades de proximitat es troba el Mobile World Congress. "Moca s'ha integrat a l'app del congrés per obtenir informació com el moment de descarrega, el lloc, com l'utilitza un usuari o quins són els seus interessos, però sempre sense saber detalls personals de la persona", descriu. Amb aquest recull de dades, GSMA sap quins anuncis d'empreses o serveis més li interessen al visitant, així com oferir-li informació útil com llocs on anar a dinar sense fer massa cua o que siguin a bon preu.



Tecnologia en ple desenvolupament
Es tracta d'una tecnologia emergent que només compta amb set competidors a escala global –cinc als EUA i la resta a Canadà, Europa i Austràlia-, el que els converteix, segons la co-fundadora, en una "empresa de base tecnològica de risc". "Això significa que ens pot anar molt bé o molt malament, depenem molt de si el mercat està llest per adaptar el producte", afegeix.

Malgrat el perill que suposa aquesta aventura, González és optimista: "Fa un any ni tan sols es demanaven pilots d'eines de màrqueting proximitat d'aquest estil. Aquest any ja comencem a tenir peticions de grans marques que s'atreveixen amb la segmentació del client final i això em porta a pensar que d'aquí a un any serà ja una tecnologia implantada". Considera que gran part de l'impuls que confia a veure vindrà de la mà de referents com Apple, qui ja ha fet el pas per incloure la tecnologia.

El seu sector potencial és el retail a escala mundial, i especialment als Estats Units i a Europa, on la CEO revela que es troben la majoria d'empreses. Per això, al parlar d'internacionalització del producte, pensen en Silicon Valley: "Hem començat a buscar partners allà i hem iniciat algunes negociacions. En ser un mercat tan emergent, anem testant i veient com reaccionen, així podrem arribar a tenir el mateix nivell de maduresa que els competidors d'allà". Un dels encerts pel que fa a la seva expansió és la participació en el Pla Esprint, impulsat per la Generalitat de Catalunya. Aquest programa ha ajudat la companyia a cercar els mercats idonis per al seu producte, així com a trobar els contactes adequats.

Pel que fa a considerar empreses d'altres àmbits com a clients potencials, González respon que tot és qüestió de "l'evangelització amb la proximitat". El retail té el títol de ser el primer a veure la importància de personalitzar les campanyes de màrqueting, mentre que la resta del mercat no ha fet el pas.

Segons el parer de la CEO d'Innoquant, "la tecnologia va molt més ràpid que els conceptes, i el problema del Big Data és que les grans empreses pensen en l'ús tradicional de les dades, de fer inversions costoses i lentes per treure'n profit". Per això, la revolució que ha aportat Moca rau en ser una eina més econòmica i d'aplicació i ús immediat.

Un equip petit per un gran projecte
L'empresa va començar amb cinc persones i ara en són 12. Per engegar Innoquant van invertir 80.000 euros, provinents d'ajudes públiques i de capital privat.

El producte, per la seva banda, s'ha finançat els guanys obtinguts de l'activitat de l'empresa i amb una injecció addicional del voltant de 700.000 euros, també públic i privats. El que porta González a situar en prop d'1,8 milions d'euros la inversió total del projecte.

El 2014 van tancar amb una facturació de 200.000 euros, però preveuen duplicar la xifra per aquest 2015 i tancar el pròxim any amb 2 milions d'euros gràcies a l'impuls internacional.
Avui et destaquem
El més llegit