TeamEQ, el termòmetre dels equips

L'aplicació mesura el clima laboral de les empreses i proposa millores per augmentar la productivitat i millorar els resultats del negoci

La motivació, la satisfacció, la confiança, el treball en equip... tot són valors intangibles de les empreses que sovint no es tenen en compte, però que tenen una influència directa sobre els resultats. TeamEQ és una startup que treballa perquè les empreses prenguin consciència de la seva importància. "És un termòmetre dels equips en temps real", matisa la seva sòcia i cofundadora, Francesca Gabetti, "preguntem als equips com se senten i obtenim una percepció real a escala personal i la mitjana de tot el grup".

L'eina pregunta sobre diferents aspectes i el treballador contesta. La resposta és sempre anònima, ni els companys saben què ha respost el del costat a títol personal ni el cap pot posar etiquetes a ningú. El que l'empresa visualitza és un seguit de gràfiques i núvol de paraules que fa una radiografia de quin és l'ambient que es respira i quins són els temes que més preocupen.

D'una banda, això ajuda a millorar aspectes que estan coixos. De l'altra, serveix perquè una persona pugui comparar les seves respostes amb la del conjunt. "A vegades sembla que un equip no està content, però amb les enquestes veiem que el global és bo i que és una persona tòxica, que potser és qui té més veu, que té una percepció molt negativa", exemplifica Gabetti.



Al final, assenyala que TeamEQ s'ha de concebre com una "eina de gestió per empoderar tota l'organització perquè actuïn i siguin responsables dins de la seva pròpia àrea". Així, si un Fitbit compta les passes per valorar si aquell dia cal fer més exercici, la startup analitza la situació perquè els directius sàpiguen quines accions i mesures prendre.

Totes les empreses tenen equips
Agbar, Telefónica o La Farga són algunes de les grans empreses que ja treballen amb aquesta eina. Hola Luz i Corner Job, també, dos casos que demostren que les startups també es preocupen pels Recursos Humans: "Totes tenen equips i en el fons és un problema comú en tots els negocis".

"L'única diferència que trobem entre les grans companyies i els emprenedors és el temps. Les startups necessiten mesurar el clima a curt termini, cada una o dues setmanes, perquè el seu entorn és molt canviant; les grans empreses treballen amb temps més llargs", compara la cofundadora.

Quan es tenen els resultats en mà, la mateixa eina ofereix uns tips estandarditzats per començar a millorar el clima. En paral·lel, es pot contractar un segon servei de consultoria especialitzada o, si el client és consultor, adquirir una segona funcionalitat anomenada pensada perquè els professionals puguin usar-la dins dels equips dels seus clients.

Lluitant contra la bretxa de gènere
TeamEQ es va alçar com el projecte guanyador del HackDGap de la passada edició del Mobile World Congress, una competició que premia les empreses que fomenten la igualtat de gènere.


L'equip de TeamEQ en l'entrega del premi HackDGap al 4YFN

La startup, alhora que avalua el clima en els equips, "treballa el rendiment personal i l'equip des d'un punt de vista de competències transversals". Gabetti aclareix que 'EQ' ve d'intel·ligència emocional (emotional quotient), on s'engloben trets considerats femenins com "l'empatia, la comprensió o la comunicació". "Ajudem a reduir la bretxa de gènere perquè donem suport a la transició de les empreses cap a una meritocràcia i cap a un lideratge més 'soft' que tingui en compte les competències transversals".

Nascuts a Silicon Valley
L'origen de la startup es troba en el programa Imagine Express 2013 impulsat per Xavier Verdaguer i organitzat a Silicon Valley. Allà és on es van conèixer els fundadors - Ray García, Francesco De Ambrogi i Francesca Gabetti-, els que inicialment van començar a treballar en una aplicació per a les Google Glassa anomenada ProfEye que havia de valorar les competències tècniques i transversals en l'entorn laboral.

"La transició es va fer força ràpid, va ser el 2014", relata la cofundadora, "la reflexió va ser que havíem de passar dels individus als equips per ser més efectius". Així és com en prop de tres anys han creat un producte que ja es ven a Espanya i Itàlia, i que té també clients de diferents països.

El passat estiu van tancar una ronda de finançament de 200.000 euros i tenen l'objectiu d'assolir una segona aquest 2017. Dels tres socis, Gabetti és la majoritària, i compten amb Dídac Lee, Helena Torras i David Tomás dins de l'accionariat. "Tots són mentors i inversors potents", remarca sobre tots ells.

Aquesta nova injecció de capital s'invertirà en l'automatització de processos i en la millora del producte, i a crear un equip de màrqueting i comercial fort per consolidar el mercat i cercar nous clients. A més a més, la cofundadora afirma que volen potenciar el Data Science: "Tenim més de 60.000 respostes, tot és Big Data. Volem que l'eina sigui predictiva i pugui donar suggeriments en temps real".

Tot i que van participar a l'Imagine Express, continuen disposats a renovar la startup tantes vegades com sigui necessari per adaptar-la a les necessitats del mercat. Potser és per això que Gabetti creu que són l'única idea que ha sortit del programa i que es manté en peu.
Avui et destaquem
El més llegit