Unique Visitors, el TripAdvisor dels museus

Els visitants podran crear i realitzar rutes singulars amb aquesta plataforma online

Si aneu al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) aquests dies podreu visitar-lo d'una manera diferent: buscant gossos. Aquesta és una de les rutes singulars que proposa Unique Visitors, una plataforma que permet als visitants dels museus crear rutes diferents perquè els d'altres les realitzin i gaudeixin d'una manera diferent d'aquests museus "a través d'una altra mirada". Aquestes rutes poden ser de qualsevol temàtica, qualsevol les pot crear i no cal que siguin experts "ni que estiguin relacionades amb la història de l'art".

El recorregut de pintures on apareixen cans del MNAC és només una de les propostes que han fet els usuaris de Unique Visitors, startup impulsada per Ana Basso i incubada a Barcelona Activa. L'objectiu és no perdre tot un dia en un museu, sinó fer una visita molt més especialitzada. Basso afirma que "busquem visions transversals i altres temàtiques com ara actualitat, música, història, vestuari, etc.". Els usuaris poden triar entre cinc categories diferents a l'hora de realitzar o crear rutes: obres mestres -per visitar allò que hom no es pot perdre-, familiars -pensades per pares amb criatures-, personals -les obres preferides del creador de la ruta-, en profunditat -per incidir en un aspecte de la col·lecció- i necessitats especials -rutes pensades en col·laboració amb col·lectius amb necessitats especials d'accessibilitat.

Fàcil i fiable
Per realitzar una d'aquestes rutes només s'ha d'accedir al lloc web o descarregar-se l'aplicació gratuïta. Tot seguit s'ha de cercar entre les rutes disponibles i escollir la que ens faci més patxoca i no cal crear-se cap usuari. Per tal de crear-ne una també és molt senzill: "Hem volgut que hi hagi un equilibri entre un contingut molt fiable i de qualitat però que no demani molt d'esforç per qui el crea", apunta l'emprenedora.

L'eina compta amb un cercador que conté totes les obres de la col·lecció del museu. Navegant entre les obres o mitjançant filtres, s'afegeix el quadre o estàtua en qüestió a la ruta. Cada descripció inclou la foto i nom de l'obra, el nom de l'autor, la data, una fitxa tècnica i un text. A més, també es pot fer un comentari personal sobre l'obra escollida. "En la ruta dels gossos, per exemple, si en una obra de Ramon Casas hi apareix un gos, la informació del Museu no en parla, per això hi ha la possibilitat d'afegir informació a cada obra", diu Basso. Un cop seleccionades les obres, l'aplicació les ordena en el recorregut òptim.

Dues obres de Ramon Casas on hi apareixen gossos

Més museus, més rutes
Actualment la startup només treballa amb el MNAC i ja compta amb 93 rutes publicades i 1.500 usuaris registrats. No obstant això, Basso està en converses amb altres museus per incloure'ls a l'oferta de Unique Visitors.

L'empresa es va constituir a principi de l'any passat fruit de la feina de Basso i el seu soci, en Felipe Becker. Ambdós tenien una empresa de solucions digitals pel sector cultural fent webs o aplicacions mòbils. Els emprenedors van participar en el concurs Apps & Cultura organitzat per l'Institut de Cultura de Barcelona amb un prototip bàsic de Unique Visitors. Van guanyar dos premis i "això ens va donar molta empenta". Amb aquest primer aval, van seguir treballant en la idea i, fins i tot, al congrés Museum Next, una fira a Londres de tecnologia museística. "Hi havia necessitat i interès", diu Basso. Després d'aconseguir el finançament van constituir l'empresa, concretament al gener del 2015.

Va ser llavors quan faltava crear un equip i trobar un espai. Barcelona Activa els va donar un cop de mà en aquest sentit, "a més de proporcionar-nos mentoring, assessorament, suport, guia i molta ajuda tècnica i tributària", diu l'emprenedora. Ara per ara, doncs, Unique Visitors està centrada a ampliar l'oferta, tant de museus com de rutes, així com fer difusió de l'aplicació als museus perquè els visitants la facin servir.
Avui et destaquem
El més llegit