Venturi, els vigilants aeris de la xarxa elèctrica

Cinc enginyers de la UPC dissenyen un híbrid entre avió i 'drone' capaç de volar autònomament durant vuit hores gràcies al combustible d'hidrogen

Els fundadors de Venturi Els fundadors de Venturi

Les arrels de Venturi, una startup que dissenya drones per inspeccionar xarxes elèctriques o gasoductes autònomament, es remunten a quan els socis fundadors estudiaven enginyeria aeronàutica a la Universitat. “Quan estudiàvem a la UPC de Terrassa vam muntar una associació per participar en competicions internacionals d’estudiants en les quals dissenyàvem i construíem un avió d’altes prestacions”, explica Juan Hita, CEO i cofundador de la startup.

A partir d’aquestes competicions estudiantils, Hita i els seus companys van veure que podien aprofitar el seu coneixement per fer un projecte que tingués un sentit més comercial i que proporcionés un valor afegit al mercat. “Nosaltres el que fèiem eren avions a petita escala, d’uns 3 o 4 metres, i que funcionaven per radiocontrol. Llavors, el que vam fer va ser agafar aquest coneixement i portar-lo als drones”, recorda Hita. Amb aquesta nova idea en ment, i quan van adonar-se’n que si no es constituïen com a empresa seria difícil tirar endavant el projecte, el setembre del 2016 els cinc enginyers van fundar Venturi Unmanned Technologies.

La startup va néixer arran de la participació dels fundadors en competicions estudiantils del món de l'aeronàutica

La startup dissenya avions no tripulats a petita escala -màxim 4 metres- que puguin fer inspeccions autònomament. A més, Venturi incorpora un parell d’innovacions respecte a la resta de UAVs (Vehicle Elèctric no Tripulat) que hi ha al mercat: per una banda, l'aeronau pot enlairar-se i aterrar verticalment, com els drones, “pel que podríem dir que és com un híbrid entre avió i drone”, assenyala l’emprenedor. A més, pot recórrer més quilòmetres que aquestes aeronaus no tripulades. I d’altra banda, la pila que fa funcionar l’avió és de combustible d’hidrogen, en lloc de bateries elèctriques, la qual cosa permet multiplicar el temps de vol entre tres i quatre vegades més del que podria fer normalment, fins arribar a les vuit hores.

'Drones' 100% catalans

Tot el disseny de l’avió l’han realitzat els cinc fundadors de Venturi des de Barcelona, així com la construcció del primer prototip. “De moment, la construcció del drone l’hem fet nosaltres perquè també volíem tenir aquest know-how, però un cop validem el model, externalitzarem part de la construcció de l’avió”, explica Hita.

Durant aquest primer any en funcionament, la startup ha portat a terme una prova de concepte “per veure que el projecte és viable tecnològicament i poder ensenyar als potencials clients o inversors els avantatges que proporcionen els nostres avions”, assenyala l’enginyer aeronàutic. Les aeronaus no tripulades dissenyades per Venturi estan destinades a facilitar les inspeccions industrials, especialment les xarxes elèctriques i els gasoductes. “Fins ara, aquestes inspeccions es feien amb inspectors a peu o amb helicòpters, cosa que tenia un cost molt alt”, explica Hita.

L’empresa va començar definint el seu segment de mercat de forma molt més oberta, ja que els drones tenen moltes aplicacions, però amb el temps van veure que era molt millor especialitzar-se. “La majoria d’empreses que es dediquen a les naus no tripulades s’enfoquen molt a intentar arribar a tots els segments del mercat i al final no donen una resposta específica per a cadascun; no és el mateix un drone per agricultura que un drone per defensa i seguretat”. És per això que la startup s’ha enfocat en dues verticals concretes, la distribució elèctrica i els gasoductes, ja que són dos sectors on els fundadors de Venturi veuen més potencials clients.

Donar-se a conèixer internacionalment

L’objectiu ara de Venturi és intentar trobar els primers clients. L’empresa ja ha fet alguns contactes amb grans empreses espanyoles, tot i que també volen donar-se a conèixer en el mercat internacional. “A Espanya hi ha molta incertesa sobre les possibilitats dels drones, ja que la legislació encara no està del tot definida i va una mica lenta”, apunta l’emprenedor. Per això, Venturi té la intenció de participar en la fira internacional Gastech, que se celebrarà a Barcelona el setembre del 2018. “Es tracta d’una fira dedicada a la indústria dels petrolis i similars, on aniran grans multinacionals, per la qual cosa volem aprofitar la nostra participació per presentar el producte”, assenyala Hita.

Hita: “A Espanya hi ha molta incertesa sobre les possibilitats dels 'drones', la legislació encara va una mica lenta”

La startup, ubicada a la incubadora ESA BIC de Barcelona Activa i l’Agència Espacial Europea a Castelldefels, s’ha finançat amb recursos propis i amb la subvenció rebuda de l’Ajuntament de Barcelona per estar en aquesta incubadora. Els emprenedors no descarten obrir alguna ronda de crowdfunding però més endavant, quan el projecte estigui una mica més consolidat.

Els membres de l’equip de Venturi tenen previst fer el llançament del seu producte el setembre de l’any que ve aprofitant el Gastech, tot i que abans començaran a fer ja alguna demostració amb clients. “La idea és exposar en aquesta fira un cas amb algun dels clients amb els quals haurem treballat els mesos abans i presentar els beneficis de fer servir els drones en aquestes indústries”, apunta l’emprenedor.

Més informació
Un dron amb ulls de Superman
AUXdron Lifeguard, el 'drone' salvavides
Rokubun, el GPS per a ‘drones’
Avui et destaquem
El més llegit