Watchity, una televisió més "democràtica"

La startup crea una plataforma de retransmissions col·laboratives i que mostren diferents punts de vista d'un esdeveniment

Avui dia, quan un espectador encén la televisió, el programa o esdeveniment que s'està retransmetent té un sol punt de vista: el de la productora o canal que l'ha executat. Què passaria si, amb la tecnologia, els ciutadans també poguessin afegir-hi les imatges que ells gravin? Oferirien una òptica diferent i de ben segur que ajudarien a dinamitzar aquell directe. Això és el que vol aconseguir la startup Watchity, que va treure la seva tecnologia al carrer amb el 4 Years From Now per retransmetre la fira en directe i des de la càmera del telèfon dels usuaris.

El fundador i CEO de la companyia, Albert Rodes, defineix el projecte com "una plataforma de vídeo col·laboratiu on la gent grava amb els mòbils per crear una retransmissió en directe amb múltiples punts de vista". Afirma que és un concepte totalment nou i que pot revolucionar el sector dels mitjans de comunicació, per això RTVE ja hi ha mostrat el seu interès. "De moment només són converses, però podem fer pilots amb ells per cobrir esdeveniments com els San Fermines o permetre la participació dels espectadors en directe en un programa de televisió", especifica.

Telefónica i la Universitat de Barcelona són dues organitzacions més que ja han fet de "conillet d'índies", juntament amb el 4YFN, amb diversos tests que han provat que la tecnologia està preparada per sortir al mercat. Ara ve la fase més important: captar clients i comercialitzar l'eina.

Retransmissions professionals multicàmera
Qualsevol activitat que tingui una gran quantitat de continguts és susceptible de ser retransmesa amb Watchity. Només cal que dues, tres o les persones que siguin la cobreixin des de diferents perspectives i que hi hagi una pàgina web on passar els vídeos en temps real. En el cas del 4YFN, el web de la fira oferia aquestes imatges. Així, qualsevol persona que no hi hagués pogut anar, podia seguir en directe què estava passant. "Era una retransmissió col·laborativa", insiteix Rodes, "amb una cobertura des de vuit punts diferents".

Aquest és l'exemple de monetització a escala B2B. El client principal és un mitjà de comunicació, una empresa que organitza una trobada o bé un club esportiu o entitat cultural. El servei es comercialitza a través d'un pagament per esdeveniment o d'una quota mensual, pel que aquest canal és el que el fundador veu com "més potencial per al negoci".

En el cas dels particulars, l'accés a la plataforma és gratuït. És una estratègia pensada per a donar-la a conèixer i perquè les eines són més amateurs. "La capacitat de capturar càmeres simultànies és més reduïda", exemplifica Rodes, que assegura que acudiran a la publicitat per cobrir les despeses d'aquest servei B2C.

Tecnologia pionera
L'equip, format per 10 persones, ha necessitat un any i mig i 500.000 euros per desenvolupar la tecnologia i llançar-la al mercat. Els recursos financers han sorgit de diverses línies públiques del CDTI, de Segittur i de Torres Quevedo.

A més de RTVE, Rodes afirma que un altre dels clients que sembla interessat a engegar un pilot és la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya: "Volem que les 100 colles de Catalunya tinguin accés a la plataforma i es puguin seguir les 800 diades que es fan anualment".

D'aconseguir-ho, la startup farà una passa endavant cap a la creació d'una "televisió democràtica". En paraules del CEO, serà una televisió on "qualsevol persona i en qualsevol moment pot decidir participar en una retransmissió o escollir què està veient". Això podria portar l'espectador cap a un paradigma on, si ara no li quedava més remei que consumir un producte des de l'angle que marca la cadena, serà ell qui canviï de càmera i esculli des de quina perspectiva construir el relat que li volen explicar.

 

Avui et destaquem
El més llegit