Amb una imatge renovada i una nova gamma de productes, Biocop vol conquerir Europa | Cedida
Amb una imatge renovada i una nova gamma de productes, Biocop vol conquerir Europa | Cedida

Biocop, els ‘hippies’ visionaris de l’ecologia

L’empresa de productes biològics busca enfortir la seva presència a Europa amb una imatge renovada i productes tradicionals adaptats a la producció orgànica

Parlar del mercat de productes alimentaris ecològics a Catalunya implica parlar de Biocop. Aquesta companyia va néixer el 1975 en forma de cooperativa de treball associat per oferir menjar de qualitat a persones tant amb problemes de salut com compromeses amb un estil de vida diferent. “La gent ens deia que érem quatre hippies que ens havíem ajuntat”, recorda el seu fundador i director general, Joan Picazos, però va resultar ser els hippies que van ajudar a reintroduir al mercat l’arròs integral i que va descobrir productes avui dia tan buscats com el tahin i el gomasi, elaborats a partir de les llavors de sèsam.

La seva premissa inicial era buscar l’equivalent natural a receptes i elements tradicionals, reconduint-lo cap a l’agricultura ecològica. “Llavors no existia cap reglamentació sobre l’activitat”, recalca, “més tard va sortir un aval creat l’associació Vida Sana que assegurava el caire biològic dels aliments”. Un sistema de certificació basat en el que hi havia en aquella època a França, el país on els visionaris de l’ecologia a Catalunya s’emmirallaven. Finalment, el 1989 i 1992 es van crear els segells oficials a escala espanyola i europea que més han ajudat a impulsar el mercat.

Actualment la companyia ocupa més de 6.000m2 a les instal·lacions de Lliçà de Vall (Vallès Oriental) i té vora 43 treballadors. Allà és on van començar a construir el projecte el 1987, però amb un espai molt més reduït que ha anat creixent fins a la darrera ampliació: “El 2015 vam fer tota la recuperació d’uns edificis dels anys 70. Es va aplicar una restauració amb materials de baix consum i pintures ecològiques”. Una estratègia que va coincidir amb un canvi d’imatge corporativa, essent l’element més destacat la incorporació del terme “agricultura ecològica” al logotip amb l’ànim de “buscar fets concrets i vendre la realitat”.

Vista aèria de la planta de Biocop a Lliçà | Cedida

Vista aèria de la planta de Biocop a Lliçà | Cedida

Però avui dia l’empresa ja no és una cooperativa, sinó que és una companyia 100% familiar. Tal com relata Picazos, l’equip que va idear els fonaments de Biocop es va anar dispersant: “Alguns van muntar un forn de pa; altres, una botiga... La meva dona i jo vam decidir crear aquesta societat, que amb l’entrada dels meus fills ja va per la segona generació”.

Un mercat que ha de seguir creixent

El seu catàleg de productes inclou els de la marca Biocop, però també altres que els converteixen en proveïdors a Espanya de grans companyies europees del sector. Una varietat que enlaira fins a 800 les referències amb què treballen.

“No hi havia mercat ni producció als inicis i en paral·lel a les quatre coses que fèiem, importàvem de la resta d’Europa”

El 60% de les vendes provenen de la seva marca, mentre que un 30% i un 10% és de la comercialització de productes de companyies de fora i de Catalunya, respectivament.  “Aquí no hi havia mercat ni producció als inicis i en paral·lel a les quatre coses que fèiem nosaltres, importàvem de la resta d’Europa”, assenyala el director per justificar l’estratègia.

Tot i que el pes del producte propi ha anat creixent amb els anys, no volen deixar escapar l’oportunitat d’introduir aliments de qualitat perquè siguin de la competència. A més a més, això és el que els permet fer mercat en altres línies com la higiene i la cosmètica o la neteja de la llar natural. “Són segments que estan menys desenvolupats i que ara sembla que comencen a tenir més força”, comenta.

Tanmateix, vol deixar molt clar que es tracta de canals que caldria regular: “Falta molta clarificació perquè pots trobar productes superquímics que amb l’excusa de tenir un 0,01% d’un extracte natural ja utilitzen això com el gran titular a l’etiqueta”. Critica la desinformació que hi ha al mercat i demana que es creï alguna certificació oficial, com va passar amb l’alimentació.

Magatzem de Biocop | Cedida

Magatzem de Biocop | Cedida

D’obtenir-ho, assegura que pot ser una empenta cap a les bones pràctiques i un tret afegit per a les companyies que ja intenten donar credibilitat amb certificacions voluntàries. I, per descomptat, un plus perquè el mercat segueixi creixent amb l’auge que està adquirint. De fet, el 2016 el van tancar amb 2,5 milions d’euros de facturació, un increment del 10% respecte de l’any anterior que volen repetir enguany.

Buscar els millors 'partners'

Ampliar la gamma de productes Biocop és un objectiu en què no han deixat de treballar mai. Per això han hagut d’anar externalitzant a mesura que creixien o han buscat col·laboradors, sobretot en elaborats com les cremes de verdures, patés vegetals i nous caldos que acaben de treure al mercat sota el lema de ‘Nuestra cocina’.

En aquest cas concret, han comptat amb el suport d’un cuiner especialitzat en gastronomia natural perquè faci la recepta i els permeti “ser competitius”. L’elaboració, però, la fan ells. Amb altres productes que es fan a fora, també poden ser ells els que facilitin la matèria primera a la companyia que ho produeix.

"Ens caracteritza que tot és natural. La paraula s’ha devaluat una mica, se n’ha abusat”

“Al final, sigui quin sigui el procediment, ens caracteritza que tot és natural. La paraula s’ha devaluat una mica, se n’ha abusat”, lamenta Picazos, qui presumeix d’elaborar caldos com abans, “dels que bullen durant hores i hores i es fan amb ingredients bons per envasar-los després en pots de vidre i que durin”.

El botiguer, el millor amic

El director de Biocop sap que el mercat està en plena expansió i que és tant gràcies a la proliferació de projectes petits com a l’obertura de botigues de cadenes més grans. La continuïtat de tots, però, és una cosa que titlla de complicada: “S’han obert molts establiments de mida reduïda que només ofereixen alimentació i que volen ser l’alternativa als súpers. Però això només és possible si tens una diversitat de productes que sigui atractiva, que vagi més enllà de la cistella de la compra que trobes a qualsevol lloc”. Motiu pel qual creu que gran part de les iniciatives han acabat tancant la persiana.

“El botiguer és el millor prescriptor que es pot tenir, per això cal cuidar-lo”

D’aquí que donar la mà al botiguer sigui una prioritat per a la companyia. “Li donem molt suport perquè sabem que no és fàcil treballar en un canal especialitzat”, reconeix, “cada cop hi ha agents més grossos i potents i intentem donar-li eines perquè pugui competir”. Algunes es donen en forma de jornades; altres, de programa de suport als comerciants per millorar detalls com el seu màrqueting, gestió de costos o organització de l’estoc. “El botiguer és el millor prescriptor que es pot tenir, per això cal cuidar-lo”, comenta com a apunt final.

Domini del mercat espanyol

Els primers anys de la companyia l’exportació representava un pilar fonamental. Es venien a fora, sobretot, matèries primeres o de primera transformació i sense marca. Amb els anys la tendència s’ha revertit i actualment només un 2% de la producció es ven a l’estranger, una xifra que volen remuntar perquè suposi una part impotant. “El canvi d’imatge que he fet ens ha d’ajudar a reforçar la marca; i el canvi de packaging, a fer que els productes siguin més atractius en altres mercats”, explica el director de Biocop, qui afegeix que aquest serà l’eix d’actuació del 2018.

Joan Picazos, fundador i director general de Biocop | Cedida

Joan Picazos, fundador i director general de Biocop | Cedida

I això no vol dir deixar de posar esforços en Espanya, un mercat que tenen més que dominat: “El sector va esclatar a Catalunya. Pràcticament totes els empreses que van desenvolupar una marca eren d’aquí, per això l’estratègia al mercat espanyol és bona”. Tot i que encara som lluny de poder dir que és un sector madur o que s’apropa a l’activitat d’altres països europeus, celebra que de mica en mica hi ha més companyies que afegeixen noves línies ecològiques a la seva producció i contribueixen a ampliar l’oferta del mercat biològic

Més informació
Santiveri, els pares del naturisme
Liquats Vegetals, la beguda 100% natural del Montseny
Biospirit, 24 anys educant pel benestar
La llista de la compra es torna 'eco'
Avui et destaquem
El més llegit