Els nous sabors d'Alimentaria

Els productes ecològics, aptes per a vegans i més sans, són la nova aposta de les empreses, les quals volen adaptar-se als nous hàbits de consum saludables

Ja sigui per captar nous clients, per entrar a nous mercats o bé per redefinir les línies de negoci i adaptar-se als hàbits, el que queda clar és que innovar és la clau de l'èxit. I ho saben bé els més de 4.000 expositors presents en aquesta 40a edició de l'Alimentaria per presentar les seves novetats. Però aquestes productores no són només les estrelles del saló, són també els que dibuixen, a grans trets, quines són les tendències actuals de consum: més verd, més salut i amb menys temps de preparació.

"Tenim molts productes ecològics, sense gluten, per a intolerants... el que veiem és que realment les firmes estan fent un esforç per donar resposta al mercat", explica la responsable d'esdeveniments d'Alimentaria Exhibitions, Ana Matas. És tot un repte que han d'afrontar per mantenir-se en peu i també per seguir portant nous sabors i textures a l'alimentació.

Productes 'eco' per a consumidors responsables
Incorporar la creixent demanda de productes ecològics és un dels reptes que les empreses han hagut d'afrontar en els últims anys, algunes de les quals no han volgut perdre l'oportunitat de mostrar en aquest Alimentaria 2016 els seus avenços. Un exemple és el de la companyia valenciana Dulcesol, que ja ha llançat una línia de productes infantils i que llançarà en dos mesos noves cremes de gaspatxo, espinacs i carbassa, entre altres. Uns potets que, aviat, es podran trobar a Veritas.

El seu principal objectiu, però, és produir brioixeria de qualitat i més sana feta amb l'alga chlorella com a substitut de la proteïna de l'ou. Per això les cremes els suposen una part molt petita del negoci i que els dóna sobretot imatge. En paral·lel, han presentat uns macarons que els han d'ajudar a captar el consumidor gurmet.

Productes de Dulcesol presentats a l'Innoval. N. Navarro

Tot i que la seva aposta és ferma, el comercial Carlos Juan assegura que el sector està "fluix i que encara no ha arribat amb força". Es troba molt lluny d'Alemanya, un país on el moviment està implantat i on els aliments ecològics tenen preus assequibles. "Intentem fer productes que no costin més del doble de preu dels altres", defensa, i assenyala també que, malgrat el risc, aquesta és una aventura on s'hi ha ficat voluntàriament i perquè hi creuen.

Els vegans reclamen més presència

Una altra de les innovacions amb què sorprèn aquest Alimentària és l'embotit sense carn que ha presentat Noel. La firma càrnia de Girona ha desenvolupat xoriç, mortadel·la, salami, galantina i botifarra catalana però, i aquí la innovació, sense ingredients càrnics, només amb una base proteica de clara d'ou. "Si tanques els ulls no notaràs la diferència. De fet, el xoriço té idèntic sabor", explica Jaume Planella, responsable d'R D de Noel. Li fem cas i, amb els ulls tancats, assaborim aquest embotit que desprèn olors tan similars al xoriço com qualsevol dels altres productes de la firma.

L'aspiració de la marca, segons Planella, és mantenir el consumidor que gaudeix del xoriç, entre altres productes, però sense perdre les oportunitats d'aquest mercat en auge: "Si haguéssim de tenir un somni, seria que els nostres consumidors no es desplacessin cap a altres lineals que no són els de carn. Pensem que no és una moda, que és un nínxol de mercat i que esperem que s'obri i deixi de ser nínxol. Per això el presentem amb un preu interessant, i massifiquem la producció d'aquest tipus de producte. La fem competitiva i interessant".

Del País Basc és una altra de les novetats de la fira. Són els Tinta&Roll i Paella&Roll, dues gelatines de Nortindal en forma de salsitxa que en realitat són caldos concentrats de tinta de sèpia i paella. Destinats a restauradors professionals, Manuel Rubio, comercial de la firma basca, explica que "faciliten l'ús i la pràctica, fent més net i ràpid el seu ús a la cuina". És un producte recent al mercat, llançat després de molta feina des del departament d'R D per millorar. Ara estan també proven amb cuiners professionals per calcular la quantitat adequada en cada recepta i aquests dies mostren els seus avenços amb demostracions d'elaboracions culinàries per xefs al seu estand.

Showcooking amb els concentrats de Nortindal a l'Alimentaria. N. Navarro

També Velarte, firma valenciana que des de fa 40 anys elabora productes de forn, ha presentat una nova línia d'snacks que busca connectar amb els consumidors amants de la cuina asiàtica i que busquen aperitius més lleugers i més gurmet. "Hem volgut apostar per productes amb ingredients premium que ara per ara funcionen i són tendència al mercat. És com el concepte xef portat a l'snack", argumenta José Manuel Selma, marketing manager de Velarte. 'Snackium' amb enciam de mar, un segon amb quinoa i un mix de llavors i un tercer producte amb un 20% més de pipes que els productes tradicionals de la firma són les novetats amb què es presenten a Alimentària. El preu de venda serà "assequible", assegura, en consonància amb la resta d'snacks existents al mercat.

Cuina tradicional per a nous consumidors

D'entrada, els canelons són un plat que ens traslladen al clàssic dinar familiar de Nadal i de caps de setmana. Res a veure amb l'anar de tapes, una tendència que cada cop està més de moda i que Cannelonia no ha volgut perdre's. Aquesta companyia gironina ha presentat a Alimentaria uns canelons arrebossats que es troben "a mig camí entre el caneló i la croqueta". Es tracta d'un nou producte pensat per a "dipejar", segons el seu director d'expansió, Gerard Formentí, que assenyala el canal HORECA com el principal interessat a introduir aquesta nova tapa al seu catàleg. "Tenim sis varietats diferents, el que ofereix una possibilitat interessant de combinar amb salses i fer que un producte de tota la vida sigui innovador i encaixi en el concepte d'anar de tapes", detalla. La companyia elabora a mà els seus productes i compta també amb una gamma de productes específica per a celíacs i intolerants a la lactosa.

Canelons creats per a càterings especialitzats en tapes. A. Corón

Com els canelons, el vinagre de Mòdena també s'ha renovat, però en forma de caviar. Es tracta de petites càpsules que contenen el sabor d'aquesta salsa italiana que, un cop a la boca, es desfan i ofereixen una nova experiència, o una "innovació palatal", segons el director de qualitat d'Euro Caviar, Antonio Piñeiro. La companyia elabora caviar des del 1983 i ha portat al saló el seu últim experiment, el qual vol acostar-se al nou consumidor sibarita que se sent atret per tot el moviment foodie i gurmet i del moment. "Ara amb Top Chef i Master Chef vèiem que havíem de diversificar i hem volgut convertir-nos en la primera empresa que encapsula aquest vinagre amb IGP de manera artesanal", conclou.

Euro Cavier és la primera empresa que comercialitza caviar de vinagre de Mòdena artesanal. A. Corón

Operació biquini durant tot l'any
Un altre dels clàssics al rebost i a la nevera és el caldo, en aquest cas el d'Aneto. El de pollastre vindria a ser la joia de l'empresa, però ara que s'acosta l'estiu és el torn d'apostar per productes que ajudin en l'operació biquini. La seva proposta és un caldo de carxofa que sortirà al mercat en breus, previsiblement durant el mes de maig, i que té un objectiu molt clar: "Depurar el cos". La comercial d'Aneto Juani Chavero destaca que és un dels guardonats als premis Innoval i destaca per estar dins de la gamma d'aliments 100% naturals, sense conservants ni additius, "com si el fessis tu a casa".

Premi Innoval per a Aneto amb un producte que encara no es comercialitza. A. Corón

L'empresa portuguesa Paniprado vol seguir aquest mateixa filosofia d'oferir productes sans, sense químics i que pensin en la salut dels consumidors. Fa prop de 65 anys que produeixen pans de tota mena, des d'integrals fins a pans pensats per a objectius específics. I a l'Alimentària arriben amb l'objectiu de donar a conèixer les seves dues últimes varietats, les que ara començaran a distribuir a Espanya: el Fit Me, pensat per a esportistes que prioritzen les proteïnes, i el Grace, amb pocs hidrats de carboni i molta fibra. Però el que els fa ser innovadors no és només la gran varietat, sinó el fet de ser els primers a portar pa de motlle sense conservants, segons el director general, Paulo Ferraz. Ara bé, això té un handicap: "Només aguanta 10 dies". Sigui com sigui, han conquerit el seu mercat nacional, el portuguès, i ara volen fer el mateix amb l'espanyol.

I pels que volen mantenir la línia sense rebutjar els plaers de l'estiu, Nestlé arriba al saló amb uns nous gelats amb mini format per diverses capes de xocolata i textures que, al mossegar-lo, ofereix una explosió de sabor totalment nova. En general, el segment dels gelats necessita una "renovació constant", diu Carlos Moyano, del departament de comunicació corporativa, que considera que la novetat d'enguany havia d'estar relacionada tant amb el sabor com amb la mida petita, la que va en la línia de la moderació de consum per qüestions de salut i estètiques.

Nestlé treu cada any un nou producte per la campanya d'estiu. A. Corón
Avui et destaquem
El més llegit