Habitaclia: créixer en un sector ensorrat

El portal immobiliari de referència a Catalunya, que suma 5,5 milions de visites al mes i té 203.826 anuncis, prioritza la relació amb l'usuari per destacar davant la forta competència

203.826 anuncis, desglossats en 159.697 pisos en venda, 41.823 en lloguer i 1.330 d'obra nova, que atreuen més de 5,5 milions de visites al mes. Aquestes són les xifres de vertigen d'Habitaclia.com, portal de referència per a tots aquells qui volen comprar o llogar un immoble. Habitaclia acumula gairebé 15 anys de vida sent un autèntic cas d'èxit en el món immobiliari, un sector empresarial que des de la irrupció de la crisi sol deixar històries de signe ben contrari. Quina és la clau del triomf? Segons el cap de màrqueting i vendes de l'empresa, Javier Llanas, l'atenció que presten a l'usuari. "Aquí ens agrada dir que cuidem al client", assegura.

L'empresa va néixer l'any 2001 a Mataró, sent pionera en el camp dels portals immobiliaris online. Fa 15 anys era un món inexplorat, però avui ha transformat completament el sector de la compra-venda i lloguer d'habitatges. Habitaclia.com posa en contacte a immobiliàries, bancs, promotores i particulars amb persones a la recerca de la seva nova llar. També ofereix oficines, naus industrials, locals comercials i terrenys. S'han convertit en el portal de referència a Catalunya, Balears i Andorra, el territori d'acció al qual han decidit autolimitar-se. Com diu Llanas, prefereixen "tenir un coneixement vertical el màxim de profund possible del territori, fins al barri", que no pas estendre massa els tentacles.

Sobreviure a l'enfonsament
Habitaclia.com és avui el que és gràcies, especialment, a la manera com van aconseguir sobreviure a l'ensorrament del mercat immobiliari. "Fins llavors havíem crescut sustentats en tres pilars: l'expansió constant d'Internet en general, el traspàs de les tradicionals revistes d'anuncis de pisos cap a la xarxa, i evidentment el boom immobiliari", apunta Llanas. Quan el boom va explotar de cop, escombrant un percentatge molt alt de les empreses del sector, Habitaclia va aconseguir esquivar el temporal gràcies a una presència online ja molt ferma.

Malgrat que el vaixell va quedar tocat, amb la pèrdua d'un 30% dels clients i la reducció de la plantilla de 30 a 18 treballadors, va seguir navegant sense grans vies d'aigua obertes. "El 2009, després d'assumir la sacsejada salvatge, vam decidir que no només volíem mantenir-nos, sinó fer un salt endavant", relata el cap de màrqueting. Des de llavors, l'empresa ha crescut a una mitjana d'una desena d'empleats per any. Actualment la plantilla està conformada per 51 treballadors, i el dia que fem l'entrevista acaben d'entrevistar a diversos candidats per ampliar-la. Prova de la singularitat d'Habitaclia.com dins del seu territori és que al Maresme tan sols un 1,7% de les empreses superen el mig centenar d'empleats.

Atenció proactiva a l'usuari
Habitaclia.com ha crescut durant tot aquest temps sense apostar pel capital risc, i actualment suma uns 2.000 clients entre agents i promotors immobiliaris. Avui s'enfronta a un gran nombre de competidors, ja que trobar pis a través d'Internet s'ha convertit en tendència dominant. Quan se'ls pregunta què els distingeix de la resta, responen immediatament que la relació amb els clients. "La meitat del nostre equip es dedica a l'atenció proactiva de l'usuari" afirma Llanas. Fins i tot han contractat dues persones procedents de l'àmbit sanitari específicament per a aquesta tasca. Així, el concepte "cuidar el client" pren un nou significat. Es tracta una decisió estratègica de l'empresa, per diferenciar-se en un món on "la gent ja s'ha acostumat a trucar al telèfon d'atenció al client i que el tractin amb menyspreu".

A Habitaclia.com parteixen d'una premissa molt clara: la compra d'un pis és una de les decisions més importants que es prenen a la vida. Qui l'afronta hi dedica mesos o fins i tot anys, mira i remira fins al darrer detall, analitza, compara, s'il·lusiona, es preocupa, es mou impulsivament i se'n desdiu després... "El nostre objectiu principal és acompanyar en aquest procés vital tan complex" destaca Llanas. El repte que s'han proposat, afegeix, és que tota persona que vulgui adquirir o llogar un immoble "trobi en nosaltres tot el que necessita".

En aquesta línia s'inscriu la remodelació del portal, tot just acabada d'estrenar, i acompanyada d'una nova imatge corporativa i logo. Millor integració de la imatge i la informació, les dades principals més llegibles i nous mapes de localització són alguns dels canvis introduïts per millorar l'experiència de l'usuari. Amb l'estrena de la nova web, els responsables d'Habitaclia,com se'n fan creus de com de pedestres arribaven a ser les primeres versions de la mateixa, fa més d'una dècada. "Avui mires al passat i no t'ho creus. Com podíem posar aquelles fotos tan petites? Com podia mancar tanta informació? Com no deia quantes habitacions tenia, ni a quina planta estava el pis?", es pregunta Llanas.

Res és com abans
Amb la mateixa mirada al passat es pot desgranar l'evolució del sector immobiliari, que més enllà de la crisi del totxo, s'ha transformat completament per la irrupció -o millor dit, disrupció- dels portals immobiliaris online. Buscar pis avui no té res a veure a com ho fèiem fa 15 anys. Costa recordar-ho, però sense el ventall obert per Internet el comprador se solia cenyir al seu entorn geogràfic més proper per descobrir pisos. Abans, la majoria d'habitatges es venien pel cartell penjat al balcó, i les immobiliàries es deixaven una fortuna en anuncis de plana sencera als diaris. "Quan la veies publicada t'adonaves que hi faltava el telèfon i havies llençat centenars de milers de pessetes a les escombraries", explica Llanas, recordant un cas real. Ara, introduint-lo a la fitxa online de l'immoble, problema solucionat. Amb Internet, gairebé res és el mateix que abans, i empreses com Habitaclia.com han sabut aprofitar-ho.
Avui et destaquem
El més llegit