La benzinera de Petrolis Independents a Torroella de Montgrí / Cedida
La benzinera de Petrolis Independents a Torroella de Montgrí / Cedida

Petrolis Independents, la catalana que ja no és espanyola

L'empresa tributa tots els seus impostos a la Generalitat i destina una part dels seus beneficis a treballar per la independència

Petrolis Independents va néixer ja independitzada. De tot i de tothom. Del conjunt d'Espanya i de "l'oligopoli de les benzineres". Els empresaris Joan Canadell i Jordi Roset van sumar forces el 2014 per muntar una franquícia de Petro 7 i obrir una primera estació de serveis low cost a l'Ametlla del Vallès. "Vam pensar que per la nostra manera de ser tenia sentit muntar una cadena que donés suport a la independència", assegura Canadell. Una implicació de doble tall que passa per tributar tots els impostos a la Generalitat alhora que es destina una part dels beneficis a projectes que treballen per la independència de Catalunya. Amb només tres anys, ja hi han invertit 70.000 euros. Per convicció, posen diners allà on "val la pena". 

Petrolis Independents va néixer independitzada d'Espanya i de "l'oligopoli de les benzineres"

Un dels seus principis fundacionals és que "la independència és l'únic que garanteix el progrés social i econòmic del país i una millor qualitat de vida pels seus ciutadans." Petrolis Independents viu de i per una Catalunya independent. Té el kit complet: nom, logo, bandera i merchandising. El seu posicionament polític i la seva estratègia low cost l'ajuden a diferenciar-se de la resta. Canadell que és l'autor del llibre Potencial d'Estat ho resumeix com "tornar a la societat allò que la societat et dóna a tu"

Petrolisnovaimatge
Una benzinera de l'empresa. Cedida 

 

Des del primer dia, l'empresa paga tots els seus impostos a la Generalitat. Però, com? "No és il·legal, tampoc és legal de tot. És alegal." Utilitza tots els formularis per pagar els impostos oficials de l'Estat i els liquida al compte corrent de la Generalitat. I les conseqüències? "Hi ha diverses empreses que ho fan. No ens han reclamat mai res perquè nosaltres estem complint amb les nostres obligacions tributàries però a Catalunya." Sense reclams i amb conviccions, Petrolis Independents va tancar el 2016 amb una facturació de 12 milions d'euros, guanya 60.000 euros i té cinc treballadors. El co-propietari de l'empresa assegura que "no és res de l'altre món", ja que "estem fent patrimoni per capitalitzar inversions."

Sense boicot

El seu tresor més preuat són sis benzineres ubicades a l'Ametlla del Vallès, Vic, Tàrrega, Gomès-Mollerussa i Torroella de Montgrí. N'han obert entre una i dues per any. De moment, operen únicament a Catalunya. Però Canadell avança a VIA Empresa que s'estan plantejant obrir una estació a la Catalunya Nord. "Estem en fase de cerca", explica. Sobre si les benzineres han patit o no algun boicot, la resposta és clara: "No hi ha hagut cap incident més enllà d'alguna xorradeta amb un retolador". Així doncs, el balanç és positiu: venen més clients que els que deixen de venir. Alguns, fins i tot, es fan selfies. En qualsevol cas, "tothom és benvingut".

L'empresa va fer una "aturada de país" el 3 d'octubre i obrirà el Dia de la Hispanitat

Petrolis independents va fer "una aturada de país" dimarts 3 d'octubre però té molt clar que obrirà aquest dijous, Dia de la Hispanitat. Segons Canadell, "no hem tingut mai res a celebrar el 12 d'octubre però ara encara menys que mai. Serà un dia normal que treballarem de forma normal."

David contra Goliat

En un mercat amb molta competència, Petrolis Independents ven combustible low cost i recorda que totes les grans marques tenen "el mateix producte". Però no el mateix preu. Canadell agrupa Repsol, Cepsa i BP dins "l'oligopoli de les benzineres" i recorda que tenen una sanció de 30 milions d'euros per pactar preus durant el 2009 i el 2016. Ara bé, detalla que el diferencial de preus que guanyen és superior als 3.000 milions d'euros per any. "Les sancions són tan irrisòries que no els fan cap mal però la gent sabrà tard o d'hora que els han enganyat", assegura. Calcula que amb els preus inflats de l'oligopoli, s'està pagant entre 10 i 12 cèntims d'euro més per litre. O el que és el mateix, entre 6 i 7 euros més per dipòsit. 

Sense cap gran grup al darrere, la fórmula d'èxit de la catalana és "tenir el mínim cost, oferir el millor preu i fer inversions petites" alhora que procura incorporar la màxima tecnologia possible. Ja es pot pagar amb el mòbil i estan treballant en nous mètodes de pagament amb càmeres i tele-tac. Com si es tractés d'una lluita èpica entre David i Goliat, Canadell conclou amb un crit de batalla que "cada vegada més, les low cost van guanyant i l'oligopoli va perdent". 

Més informació
Harmon: "La majoria de les multinacionals d’Espanya estan reclutant fora del país"
Per què marxen els bancs
Les deu plagues de la independència
Avui et destaquem
El més llegit