La guerra de les apps té un preu

Cada cop més empreses estan disposades a pagar per aconseguir instal·lacions de les seves aplicacions; de mitjana les d'Apple es paguen a 1,67 $, i les d'Android a 0,98 $

La competència ferotge del mercat de les aplicacions ha provocat que cada cop més empreses estiguin disposades a pagar per aconseguir instal·lacions, en el que s'anomena Cost per Instal·lació (CPI). D'aquí neixen les anomenades CPI Wars. La catalana Geenapp, plataforma de promoció d'aplicacions líder mundial, ha estudiat aquest cost arreu del món, constatant que la mitjana del CPI per dispositius Apple s'enfila als 1,67 dòlars, mentre que per Android es queda als 0,98 dòlars de mitjana.

El motiu que es pagui més per aconseguir instal·lacions en dispositius iOS és que els seus usuaris copen el 71% de la despesa mundial en apps, i per tant són l'objectiu principal. A Espanya les diferències entre els dos grans sistemes operatius encara són més elevades: 1,77 dòlars per Apple i 0,81 dòlars per Android.

Per països, però, Japó és el que té un CPI més elevat per dispositius iOS, amb 2,63 dòlars de mitjana; mentre que per Android el país més car és Alemanya (1,73 dòlars). Pel que fa als sectors, les aplicacions mòbils que tenen un CPI més alt són les de salut i viatges. Conèixer aquestes dades a fons és bàsic per a l'èxit de Geenapp, que adapta els seus serveis a les característiques i necessitats de cada mercat.



Una plataforma intel·ligent
Precisament per intentar ordenar la situació en la immensitat del mercat de les aplicacions mòbils va néixer Geenapp. La seva cofundadora i Networks Manager, Gina Tost, explica a VIAempresa que "per una banda aconsegueix instal·lacions per als desenvolupadors i les seves aplicacions; i per l'altra, a la gent que recomana aplicacions els dóna diners per cadascuna de les aplicacions que aconsegueixen". Al capdavall, explica, "som al mig de dues parts que fins ara no es parlaven: els desenvolupadors i els recomanadors".

Actualment l'equip de Geenapp el formen 16 persones que tiren endavant un projecte fundat per "cinc amics" fa un any i mig. Al principi, tot i detectar un buit de mercat, sobretot a Espanya, Gina Tost reconeix que "ens vam posar a fer el mateix que feia tothom". Tot i que la competència no era extensa, "tenien més recursos tant econòmics com humans", recorda Tost, de tal manera que van assumir que per aquest camí "no hi havia manera de créixer".

Així doncs, fa sis mesos ho van refer tot per construir una plataforma intel·ligent. "De cara enfora és una plataforma de màrqueting per aconseguir instal·lacions, però de cara endins és una plataforma tecnològica que agafa totes les ofertes del món CPI i que en lloc de pagar per anunciar 1.000 vegades un producte, ho fa per cada instal·lació que aconsegueixes", explica.

Geenapp, doncs, agafa totes aquestes campanyes, les ordena programàticament i les mostra als publishers o recomanadors "d'una manera fàcil, ràpida i que doni la millor conversió", diu Tost. L'objectiu és que un cop dins "trobis a la primera línia l'aplicació pel teu país i pel teu dispositiu amb el CPI més alt, de manera que el recomanador pugui aconseguir més diners".

Xarxes i recomanadors, usuaris i clients
Gina Tost, coneguda també per la seva faceta de comunicadora tecnològica, assenyala els dos clients bàsics de Geenapp. El primer són les xarxes, que són "les que ens paguen per les instal·lacions que aconseguim". L'altre són els recomanadors, que "amb el que ens paguen és amb instal·lacions".

Per il·lustrar-ho, Tost posa l'exemple d'un tuit que pugui fer algun d'aquests publishers recomanant una app a través de la URL única que genera Geenapp. "Si aquest tuit el veuen 10 persones, per cadascuna d'elles que es baixi l'aplicació ingressen uns diners".

Dins dels recomanadors s'inclouen des de blocs de jocs de mòbil, grans mitjans internacionals o usuaris molt seguits a Twitter. El principal avantatge que els ofereix Geenapp és que la intel·ligència de la plataforma permet que la URL única s'adapti a les necessitats de cada país.

Un recomanador a escala global "necessita que aquell tuit no només sigui vàlid per Espanya, sinó que ho sigui també per l'Índia, Alemanya, etc.", explica Gina Tost. Gràcies a Geenapp, la mateixa URL s'adapta a la campanya per cada país i per cada dispositiu. "No és el mateix iOS que Android, Windows Phone o Blackberry. Per tant, si tu fas clic des d'un dispositiu i un idioma ho pots tenir adaptat", diu Tost.

Líders mundials
La Networks Manager de la companyia deixa clar que "ho hem d'agafar tot de manera programàtica, no ens serveix fer-ho manualment perquè ara mateix estem servint entre 50.000 i 80.000 campanyes simultànies". Si no fos així, assegura que "no podríem ser 16, hauríem de ser 300 i no seria òptim".

De fet, actualment Geenapp treballa amb 300 xarxes que els serveixen entre 50.000 i 80.000 campanyes, "un número que va creixent a diari", matisa Tost. Calculen que tenen el 70% del mercat mundial, i no dubten a afirmar que "som l'empresa amb més campanyes que hi ha al món". La manera programàtica els permet "poder treballar amb totes les xarxes, i això és un gran avantatge".

Actualment, Geenapp ha entrat amb força a mercats com l'indi, on una quantitat immensa d'usuaris amb smartphones està descarregant aplicacions, així com també en alguns països d'Europa. Gina Tost, però explica que volen seguir creixent a "països que tenen alta penetració d'smartphones", i fer-ho a través d'aquests recomanadors. D'aquesta manera, "ells podran guanyar diners i nosaltres més volum en aquells mercats", relata. Països com el Japó, els Estats Units, el Brasil, Austràlia i Alemanya són els cinc més s'estan enfocant.

Avui et destaquem
El més llegit