Els 'hashtags' permeten saber de què es parla a la xarxa

L'expert

Com utilitzar els 'hashtags' a les xarxes socials?

Les etiquetes serveixen per classificar temes de conversa, però també per saber qui, què i quan es parla d'una marca o esdeveniment

Tots hem sentit a parlar dels hashtags, però sabem què són i com poden ser útils per al nostre negoci? Aquest és un dubte que apareix de forma molt recurrent en les classes de formació que imparteixo en màrqueting online i community management.

Per definir-lo d'una manera senzilla, un hashtag no és res més que una etiqueta que serveix per classificar un tema de conversa. És una forma de categoritzar un comentari, una opinió, un post compartit a les xarxes socials perquè tothom sàpiga de què estem parlant.

Un hashtag sempre va precedit i identificat amb el símbol del coixinet #, enganxat a la primera lletra de la paraula. Per exemple, el hashtag #RRHH és molt emprat a Twitter pels tuitaires experts en temes de recursos humans.

Per a què serveixen els hashtags?
Tenen diversos i interessants usos. Saber com fer-los servir ens donarà un gran avantatge, ja que és una molt bona eina del màrqueting online. Resulta clau saber com funcionen per poder treure'n màxim profit!

Els hashtags ens permeten:

1. Fer seguiment de determinats temes
És essencial escoltar què es comenta a les xarxes socials sobre determinades qüestions i saber com fer-ho, per exemple, quan algú parla de la nostra marca o de la nostra empresa, o quan algú comenta sobre un determinat tema. D'això, en l'argot del màrqueting online, se'n diu monitoritzar. Amb els hashtags podem saber què, qui, en quin moment opina entorn d'alguna qüestió o assumpte que ens interessa investigar.

2. Estar informats de l'actualitat més immediata
Saber què està passant en el mateix moment –o quasi– en què està passant és una altra funció dels hashtags. Qualsevol persona, testimoni d'uns fets, pot relatar-los i compartir la vivència a les xarxes socials. És el que se'n diu 'periodisme ciutadà'.

Podrem rebre una informació polièdrica, vista des de diferents perspectives dels mateixos fets a través de diferents persones amb diferents versions, unides per un o més d'un hashtag que farà de fil conductor.

3. Entrar en conversa, opinar, preguntar
Amb els hashtags definim temes de conversa. Ens permeten intervenir en debats i tertúlies virtuals generats al voltant d'un assumpte, compartir les nostres opinions amb persones de qualsevol lloc del món, de forma síncrona o asíncrona en el temps.

Un dels exemples més habituals és el dels debats televisius. Els espectadors podem opinar i dialogar amb altres persones sobre el tema a debat, conèixer d'altres opinions, tot conduïts pel hashtag anunciat.

4. Promoure esdeveniments, actes, ponències i campanyes de tota mena
La visibilitat que dóna un o més d'un hashtag resulta ideal per donar a conèixer i difondre tot tipus d'accions, bé siguin de caràcter social, empresarial o polític.

Tant és que organitzem un congrés especialitzat o un concurs fotogràfic, com que llancem un nou producte, els hashtags seran els nostres aliats per fer-ho viral.

5. Connectar amb líders d'opinió
Experts, líders d'opinió o influencers, periodistes, especialistes en una àrea determinada... a tots ells, els podem trobar fàcilment a les xarxes. Participen en converses, comparteixen coneixement i utilitzen els hashtags per fer-ne difusió.

6. Cercar feina i cercar candidats
Cada cop s'empren més les xarxes socials per anunciar ofertes de feina i cercar candidats. Hashtags com #feina #jobs o #empleo són àmpliament utilitzats amb aquesta finalitat. Per què no aprofitar-ho? Són noves maneres de connectar ocupadors i candidats.

7. Crear i participar en comunitats
Com a resum dels punts anteriors, val a dir que els hashtags ens organitzen les converses, els grups de persones entorn d'interessos i temes en comú. Ens ajuden a ampliar els contactes de la nostra xarxa personal o professional, a través d'un networking virtual sempre desvirtualitzable, si així es vol.

Els hashtags ens obren portes, ens ajuden a estar a l'aguait d'allò que ens interessa, a assabentar-nos si algú parla de nosaltres, a saber quines són les tendències del nostre sector. Ens van bé per endreçar les idees i els temes dins d'aquest enorme poti-poti que són les converses a les xarxes socials. Els trobem sobretot a Twitter i a Instagram, però també a Facebook i a Pinterest o YouTube. Són, sens dubte, els nostres aliats a les xarxes socials.