On resideix la bellesa dels NFTs?

La tokenització dels actius digitals ofereix noves possibilitats d'expansió per artistes, marques i empreses de tots sectors

La bellesa dels NFTs | Cedida La bellesa dels NFTs | Cedida

En l'actual economia digital és possible convertir qualsevol objecte en NFT i vendre'l.

On és, doncs, el valor dels NFTs, si qualsevol cosa pot ser transformada en un NFT?

Un NFT pot ser una obra d'art única, o una còpia que es pot reproduir ad infinitum, si bé mitjançant tecnologia blockchain se'n pot fer el seguiment de qui és el propietari de la peça digital NFT i per tant garantir-ne la propietat, originalitat i autoria de l'obra.

Un NFT o token no fungible tècnicament pot contenir qualsevol cosa digital, inclosos dibuixos, GIFs animats, cançons o elements de videojocs.

La irrupció de les marques en el món dels NFTs no ens sorprèn, encara que la majoria de les converses sobre NFTs versen sobre l'art digital

Quan un artista visual ens vengui un NFT, som els posseïdors autoritzats d'aquesta obra, que és única. I aquestes obres es compren fent ús de tecnologia blockchain, i es paguen amb criptomonedas, encara que cada vegada s'accepten més mitjans de pagament. El comprador, així, té un certificat digital en què consten totes les dades del creador i la creació: el token de venda que és un codi blockchain. Com sempre ha succeït amb les obres d'art, existeixen les reproduccions, si bé la que posseeix més valor és aquella obra que se certifica com a original.

La reflexió obligada: si els NFTs garanteixen el valor de l'obra artística tant a l'artista digital com al propietari d'aquesta, per què les marques comercials, la publicitat i el màrqueting s'estan endinsant en el territori dels NFTs? Per què NIKE adquireix un estudi per crear NFTs dels seus models de sabatilles? O Burberry crea NFTs d'un cérvol - una mascota de la icònica marca britànica que gaudeix d'una àmplia base de seguidors a la Xina? O per què hi ha qui està disposat a pagar uns 3.000 euros per l'NFT d'un imagotip de Gucci en forma de fantasma de la col·lecció GucciGhost?

La irrupció de les marques en el món dels NFTs no ens sorprèn, encara que la majoria de les converses sobre NFTs versen sobre l'art digital i la creació d'un nou o renovat mercat de l'art. El mercat de l'art NFT des del 2021 s'està dotant d'un ecosistema propi que es caracteritza per:

  • Esdeveniments exclusius sobre NFTs per a donar a conèixer les peces i artistes del moment, que funcionen a l'estil de les biennals de l'art i que avui adopten un gairebé obligat format d'esdeveniment híbrids, és a dir esdeveniments presencials i en línia.
  • El col·leccionisme de NFTs aflora i creix avui de manera exponencial.
  • Les comunitats en línia dedicades als NFTs són clau per al creixement d'aquest nou mercat, igual que el rol que exerceixen les comunitats en el terreny de les criptomonedas.
  • Les galeries comencen a destinar espais dedicats en exclusiva a NFTs.
  • Cases de subhastes de nova creació i cases tradicionals com la famosa Sotheby's encoratgen a la compra de NFTs.
  • Crítics d'art NFT’s i influencers s'han sumat a aquesta revolució en el món de l'art.
  • I entre altres agents, clarament els artistes digitals tenen en el NFT’s un garant per a difondre, distribuir i comercialitzar la seva obra, amb les regles d'aquest nou mercat que els afavoreix per ser un mercat que desintermediatiza.

 Què fan les marques en el territori de l'art NFT?

Pujar-se a la tendència i innovar adaptant en el seu màrqueting i comunicació aquest nou format com és el NFT i que els permet provar l'articular una narrativa de marca visual diferent.

Connectar amb una audiència àvida de novetats, innovació i culturalment educada en aquest nou art. És el cas de les marques de luxe que a la Xina han trobat a una generació milenial formada a nivell cultural en aquest nou entorn de l'art i que valora les obres NFTs, l'art digital d'avantguarda, i està disposada a pagar per això.

El branding digital té en els NFTs una oportunitat meravellosa, gairebé l'obligació, d'adoptar-los per a incorporar en el seu llenguatge els nous cànons culturals

Entrar en el territori de marca de l'art, un territori que des que la publicitat és publicitat l'ha adoptat i al revés, l'artista ha vist en la publicitat i les marques un motiu per a la reflexió i transgressió artística.

Mecenatge. Les marques tenen en els artistes que signen les obres NFTs una oportunitat única per a renovar i imprimir un aire innovador en la seva comunicació de marca i institucional a través de talent emergent.

El branding digital té en els NFTs una oportunitat meravellosa, gairebé l'obligació, d'adoptar-los per a incorporar en el seu llenguatge els nous cànons culturals i de bellesa visual. I la bellesa d'aquesta relació entre el branding i els NFTs resideix en la capacitat que tenen les marques d'impulsar i promoure l'art, el nou talent i les noves disciplines artístiques.

Més informació
Els NFT són el futur?
Actius digitals contra la "dictadura de les corporacions"
La bola de neu de la regulació en criptoactius
Avui et destaquem
El més llegit