Rècord mundial d'assistència a un partit de futbol femení al Barça-Wolfsburg de semifinals de Champions | EP

BARÇA

5 lliçons magistrals del Barça femení per inaugurar el curs

L'equip català és la cara visible de l’èxit esportiu al país i la inspiració d’una nova forma de lideratge

L’inici del nou curs escolar s’ha avançat a Catalunya el pròxim 5 de setembre, però les jugadores del Barça femení fa setmanes que es preparen físicament – amb estada a la Vall d’en Bas inclosa- i mentalment per a la nova temporada. La prova de foc serà el primer partit de lliga l’11 de setembre davant el Levante Las Palmas. Una temporada prèvia gairebé exitosa, en la que van guanyar 30 partits de la Primera Iberdrola amb 159 gols a favor i 11 en contra, a més d'aixecar la Copa de la Reina, la Supercopa d'Espanya i de disputar la final de la Champions. Els números parlen per si sols: més de 90.000 aficionats culers al Camp Nou davant del Reial Madrid i del Wolfsburg. A continuació, les cinc lliçons magistrals del Barça femení per inaugurar el curs, aplicats a tots els àmbits de la vida.

1. La professionalització

La clau fonamental de l’èxit de l’equip blaugrana és l’aposta integral de la professionalització que es va fer l’any 2015 al Barça femení. Maria Teixidor, que va ser directiva del FC Barcelona entre el 2015 i 2020 i directora esportiva del Barça femení, apunta a VIA Empresa que aquesta professionalització va ser a tots els nivells, des d’una contractació professional, increments salarials i de comptar amb les millors condicions per desenvolupar-se en el terreny esportiu.

Una estructura al primer equip que va créixer de 3 professionals a 21, segons Teixidor. A part de millorar en condicions d’horaris, instal·lacions i àpats a la Masia, com ara l’esmorzar i el dinar. I la clau de tot plegat: que el context i tots els equips del club estiguessin acompanyant el projecte, des de la comunicació fins al màrqueting i el gran èxit d’una professionalització seria i estratègica.

El Barça femení va guanyar la Lliga de Champions i comptava amb un dels pressupostos més baixos d’Europa

La temporada 2020-2021 les jugadores van guanyar el triplet, la Lliga, la Copa i la Champions. I això que comptaven amb un dels pressupostos més baixos d’Europa, amb un total de sis milions d’euros, 4,6 dels quals es van destinar a pagar els sous de les jugadores. Per exemple, el pressupost total del Barça com a entitat global del 2021 va ser de 796 milions d’euros. És a dir, el Barça femení comporta només el 0,75% del total.

2. La capitania d’Alexia Putellas

Sense cap mena de dubte el futbol és un esport d'equip, però no s'entén l'èxit del Barça femení sense la capitana Alexia Putellas, la millor futbolista del món i que fa una setmana ha rebut el premi a millor jugadora de la UEFA. La migcampista de Mollet fa una dècada que juga al Barça, no ha volgut escoltar ofertes d’altres equips per marxar i lidera l’equip, fins i tot ara que malauradament s’ha trencat el lligament creuat del genoll esquerre i que es perdrà una bona part de la temporada.

Teixidor: “Putellas s’ha convertit en aquest referent que ella mateixa no va tenir”

Un lideratge compartit amb la resta de capitanes del Barça i amb frases emblemàtiques com ara “No hi ha distància”, pronunciada per Putellas després de perdre contra el Wolsfburg en un partit molt igualat. La tècnica, la qualitat, l'exigència i la competitivitat que, fins aquell moment, separaven el FC Barcelona dels altres equips, ja no existia. Ara elles eren també, rivals a batre. Poc després guanyarien la tan anhelada Lliga de Campions el maig del 2021. I, després de guanyar la Pilota d’Or, la futbolista apuntava al seu discurs: “aquest és un premi individual, però sens dubte és un èxit col·lectiu”.

Alexia Putellas en un partit de Champions al Camp Nou | EP

 

Per a Maria Teixidor “Putellas s’ha convertit en aquest referent que ella mateixa no va tenir”. “Es tracta d’una professional que estima i projecta amor al futbol, a part que ha assumit una posició d’acompanyament i lideratge del projecte de forma molt natural” destaca.

Vallbona: “Actualment no hi ha ningú a la plantilla del Barça masculí que reculli tan bé els valors del club com si ho fa Alexia Putellas”

Elisabet Vallbona, sòcia del FC Barcelona i tertuliana esportiva al 9TV, afirma que "Alexia Putellas és qui millor representa els valors del club, tan en l'àmbit esportiu, com en el social. Fins fa poc teníem referents com ara Puyol, Xavi, Iniesta o Messi. Actualment no hi ha ningú a la plantilla del masculí que reculli tan bé els valors del club com l'Alexia. Que sigui capitana és un referent per les noves generacions i també per tot el futbol en general".

3. El rol de l’afició

L’exdirectiva blaugrana apunta que els valors de l’equip femení són els més purs de l’esport. És a dir, d’un futbol que encara té com a referents unes jugadores que passen de l’amateurisme a la professionalització, de superació, d’entrega, de competitivitat sana i d’aquesta aproximació amb persones que han patit molt per arribar a on són ara. Com va explicar a La Milanesa de Messi, “és el futbol de valors, de proximitat amb les esportistes, ple d’històries de superació que permet una construcció més sana”.

Fa uns anys, quan les jugadores jugaven a la ciutat esportiva, tenien uns 300 espectadors de mitjana. Van omplir el Miniestadi amb la competició europea i, amb la construcció del Johan Cruyff (actual estadi), hi ha una mitjana de 2.500 espectadors per partit. Un creixement brutal que va assolir l’èxit el 2022 amb els més de 90.000 aficionats culers al Camp Nou davant del Reial Madrid i del Wolfsburg. Com a curiositat, la final de l’Eurocopa femenina d’enguany a Wembley entre Anglaterra i Alemanya va comptar amb 87.192 assistents. Xavier Puig, responsable del futbol femení, declara que enguany, els duels de la Lliga de Campions seran al Camp Nou, sempre que sigui possible.

El compte oficial d’Instagram del Barça Femení té 3,8 milions de seguidors i la llengua més utilitzada és el català

Un altre aspecte interessant és la mobilització de 15.000 culers per assistir a la final de la Lliga de Campions a Torí el 21 de maig de 2022, amb autobusos, per carretera i amb avió. Fins ara inèdit. L’equip rival, l’històric Olympique de Lió, va comptar amb tan sols 2.000 aficionats. TV3, que va retransmetre la final en obert, va obtenir una audiència de Champions amb un 33% de quota i gairebé un milió d'espectadors. Guanyi o perdi, el Barça femení connecta amb el públic.

Vallbona remarca que “gràcies a la Champions guanyada el 2021 i aquesta final perduda, per fi s’ha donat visibilitat al futbol femení”. La tertuliana també destaca que l’aposta de retransmetre-ho en obert per televisió ha sigut un salt molt important per arribar a tots els públics, juntament amb el gran equip comunicatiu del Barça.

Mapi León, Alexia Putellas i Aitana Bonmatí al Camp Nou | EP

 

Finalment, l’engagment entre seguidors i equip és habitual a les xarxes socials. Per exemple, al compte oficial d’Instagram del Barça Femení tenen 3,8 milions de seguidors i la llengua habitual és el català. Les jugadores acostumen a compartir la majoria de contingut i és comú les interaccions entre elles. Com diuen els experts “el millor ambaixador d’una empresa és el propi treballador”.

4. El talent intern

Una característica del Barça és l’ampliació de l’oferta esportiva a totes les categories base. Per a l’exdirectiva “era imprescindible portar-ho a terme per garantir que moltes d’elles poguessin arribar al primer equip”. Es tracta d’unes jugadores que han crescut amb la metodologia de joc del Barça, que any a any han anat guanyant terreny.

Després de 40 anys, el Barça va obrir les portes de la Masia a les primeres jugadores

Per exemple, l’agost de 2021 va ser una jornada històrica a can Barça. Com apunta el club en un comunicat, per primera vegada en els seus més de 40 anys de vida, la Masia obria les portes a les seves primeres residents. Nou jugadores, totes elles en dinàmica de Barça B, van començar a compaginar el futbol amb els estudis vivint al Centre de Formació Oriol Tor. Algunes d’elles ja han debutat amb el primer equip, com ara Judit Pujols o Ona Baradad.

Com a conseqüència, estem davant d’un grup de futbolistes made in La Masia, juntament amb talent excepcional d’altres equips, com el recent fitxatge de l’anglesa Lucy Bronze, nominada a la Pilota d’Or durant anys. I l’experta esportiva del 9TV precisa que “tenim jugadores molt polivalents que poden jugar a diverses posicions i és una gran sort”.

5. L’impuls per millorar la competència

Teixidor explica que “la majoria d’equips estan fent molt bona feina per a la professionalització de la lliga de futbol espanyola”. L’objectiu és tenir una lliga professional forta i evitar que el Barça guanyi per golejada cada partit, ja que d’aquesta forma ajudaran a millorar el futbol femení en general i a ser igual de competitives que a la lliga anglesa o alemanya. Equips com la Reial Societat, l’Atlètic de Madrid o el propi Madrid, són els equips més destacats i grans rivals de les blaugranes.

Més info: La revolució del futbol té nom de dona

Per altra banda, la selecció espanyola sub-20 ha guanyat recentment el Mundial davant del Japó, comptant amb sis blaugranes entre elles. Una autèntica aposta pel talent intern que, cada vegada més, veu els seus fruits.

Finalment, la companyia logística i de transport GLS Spain s'ha sumat a l'equip femení com a patrocinador oficial, juntament amb la catalana Heura que ha firmat com a soci exclusiu femení. D'altres com Nike, Spotify, Estrella Damm, CaixaBank, Cupra o Allianz, també formen part del Barça global.

Una història de professionalització, superació, lideratge i inspiració. Per seguir-ho de prop.

Més informació