El 74% del corredor mediterrani es troba en fase d'obres

Un 85% del projecte es troba en fase d'estudi i licitació, mentre que el 100% ja està planificat

El comissionat del govern espanyol del corredor mediterrani, Josep Vicent Boira | ACN El comissionat del govern espanyol del corredor mediterrani, Josep Vicent Boira | ACN

El comissionat del govern espanyol del corredor mediterrani, Josep Vicent Boira, reivindica que el 74% de la infraestructura del corredor mediterrani es troba en fase d'obres i un 85% en fase d'estudi i licitació, mentre que el 100% del projecte està ja planificat. "Es tracta que les coses passin, i estan passant", ha sostingut en una jornada de debat organitzada pel diari Expansión. El comissionat del projecte ferroviari ha admès que el propòsit de la infraestructura és "millorar la qualitat i competitivitat" empresarial de l'Estat, però, sobretot, "acabar amb 150 anys d'aïllament" ferroviari amb Europa.

"El sentit no només és millorar la qualitat de vida i la competitivitat empresarial, sinó tenir interoperabilitat amb Europa i estar connectats a l'ample internacional", ha constat Boira. El responsable de la infraestructura ha remarcat "la importància estratègica" de connectar la península Ibèrica a l'ample internacional, sobretot en contextos de crisi com el que ha provocat la guerra d'Ucraïna.

Posant d'exemple el transport del blat, el principal exportador mundial del qual és el país de l'est d'Europa, Boira ha assegurat que si ambdós punts estiguessin "ben connectats ferroviàriament", l'Estat podria ser "més resilient" enmig d'aquest context. "És un exemple dramàtic, però és important posar-lo sobre la taula", ha apuntat.

Tornant a les obres del corredor mediterrani que hi ha en marxa a Catalunya, el comissionat ha destacat que l'estació de la Sagrera es trobava "paralitzada" el 2018, i ara hi ha un 60% de les obres executades. En el cas de Sant Andreu Comtal, ha remarcat que un 98% de les actuacions ja estan acabades. Pel que fa a l'estació de la Llagosta, Boira ha recordat que, quan va arribar al càrrec, no tenia un projecte d'obres, i que ara com ara ja hi ha actuacions en marxa. Sobre el tram entre el nus de Vila-seca i Castellbisbal, ha recordat que el 2018 era una obra sense adjudicar, i que actualment el 65% del projecte està executat.

Quant al Port de Barcelona, el comissionat ha posat en relleu que les obres als accessos ferroviaris des de Can Tunis estaven en fase de planificació, i a hores d'ara ja es troben en fase d'obres. Pel que fa als accessos al Port de Tarragona i al complex petroquímic tarragoní, ha assegurat que "aviat seran una realitat".

El comissionat també ha recordat que en el projecte ferroviari "no tot són infraestructures". Amb això, ha destacat que el Ministeri de Transports ha impulsat diversos programes, un de suport al transport sostenible i digital, dotat amb 460 milions d'euros, o un "d'ecoincentius" ferroviaris, dotat amb 60 milions d'euros fins al 2024, ambdós amb l'objectiu d'ajudar a les empreses a adaptar-se a l'ample internacional, així com per fomentar el canvi de transport de mercaderies del camió al tren.

En aquest sentit, Boira ha conclòs que el canvi a l'ample internacional "és una preocupació" per a Brussel·les, atès que l'ample ibèric augmenta "la vulnerabilitat" de la xarxa ferroviària europea. No obstant això, el comissionat ha insistit que el govern espanyol "té un pla amb sentit" i està fent "que les coses passin".

Més informació
Ana Berenguer: “Posar dates al Corredor Mediterrani seria defraudar constantment”
Generalitat i UE critiquen el retard del Corredor Mediterrani
Hyperloop Sí, Corredor No
Avui et destaquem
El més llegit