Cap a on va el comerç electrònic a Espanya?
Amb les dades del 2022 a la mà, el comerç electrònic ha continuat creixent a l'Estat i ha tancat el 2022 amb 72.400 milions d'euros
És de tots coneguts que, durant la pandèmia, el comerç electrònic va ser un canal en auge per a arribar als compradors que no podíem sortir de casa, i molts deien que una vegada tornats a la “normalitat” les vendes en línia decreixerien.
Amb les dades del 2022 a la mà (últimes dades oficials públiques segons la CNMC), el comerç electrònic ha continuat creixent a l'Estat, i ha tancat el 2022 amb 72.400 milions d'euros (un +25,4% respecte del 2021, impulsat especialment pel segon trimestre). No hi ha dubte que la inflació ha fet augmentar el valor de les vendes en línia, però en termes de transaccions, també ha augmentat el volum respecte de l'any anterior, per tant, l'e-commerce continua viu.
El comerç electrònic ha continuat creixent a l'Estat, i ha tancat el 2022 amb 72.400 milions d'euros
Addicionalment, no podem deixar de costat el fet que la penetració d'internet continua pujant segons les dades de l'EGM, aconseguint penetració del 87,3% (usuaris últim dia) o del 90,2% si ens centrem en usuaris de l'últim mes.
A partir d'aquí, com és el comprador en línia? IAB Spain ha publicat una nova edició del seu Estudio anual de e-commerce, elaborat per Elogia a través d'entrevistar 1005 internautes de tots dos sexes de 16-74 anys. L'estudi afirma que, a Espanya hi ha gairebé 26 milions de compradors en línia (un 77% de la població espanyola internauta de 16-74 anys). Sent les dones i els menors de 34 anys els que més compren en línia.
A Espanya hi ha gairebé 26 milions de compradors en línia
Malgrat que hi ha qui pugui pensar que el comprador està migrant del canal fora de línia al canal en línia, la veritat és que el comprador s'ha convertit en híbrid (no és exclusiu d'un canal o un altre), i el que cerca, és la complementarietat de tots dos canals (segons declara un 63%), encara que clarament existeixen matisos per públic objectiu.
Quant als hàbits de compra, l'estudi assenyala que ha augmentat lleugerament la freqüència de compra (3,4 vegades al mes davant les 2,8 el 2022) i la despesa mitjana per acte de compra (82 euros, nivells semblants als de 2021), sent els individus de 25-34 anys, els més intensius: 5,5 vegades al mes i despesa mitjana de 124 euros.
Les raons per les quals comprem en línia són principalment per conveniència o comoditat (96%), ampli assortit o oferta de productes (92%) i les ofertes o preu (89%). Aquests són els drivers que han d'usar els comerços electrònics per a convèncer als seus clients.
Les raons per les quals comprem en línia són principalment per conveniència o comoditat
Addicionalment, els compradors parlen també de la confiança com un element més per a la compra, però realment què significa això? Aquesta confiança és tangible per una experiència prèvia, formes de pagament segures i l'aval de la marca (o web).
Una altra pregunta que ens podem fer és: però havent-hi una botiga física (una botiga amb presència fora de línia i en línia), per què formalitzem la compra en línia? Principalment per un tema de comoditat (25%), preus, descomptes o ofertes (14%), per evitar desplaçar-se (11%) i disponibilitat de productes (11%). Aspectes que estan renyits amb els argumentaris dels quals prefereixen la botiga física (i, per tant, barreres d'ús de la botiga en línia): poder provar el producte abans de comprar (en el cas de roba, per exemple) (66%), emportar-se el producte al moment (65%) i el contacte directe amb el mateix (61%).
El dispositiu rei és encara l'ordinador (77% dels compradors l'usen)
Quin és el dispositiu i les categories preferides en les compres en línia? El dispositiu rei és encara l'ordinador (77% dels compradors l'usen), seguit del mòbil (65%: destacant entre 16-24 anys amb un 78%, de 25-34 amb un 83%, i dones).
I les categories preferides són productes físics (amb una penetració del 88%), seguit de serveis (72%) i contingut digital (41%).
I si ens centrem en aquests productes: moda, viatges o estades i entreteniment o cultura lideren el rànquing (encara que amb diferències entre homes i dones). És important esmentar, que els viatges o estades recuperen la segona posició que havia perdut després de la covid-19 (2019: segona, 2020: quarta, 2021: sisena, 2022 cinquena).
Dit això, abans de fer la compra en línia, buscant informació en diferents fonts, sorprèn que són els marketplaces els canals més usats (Amazon, Ebay o AliExpress, 59%), seguit de cercadors (48%) o de la web de la botiga (47%)
Però, encara que podem buscar informació en diferents fonts, qui realment influeix en la compra són les ressenyes (60%), seguit de recomanacions d'amics, coneguts i familiars (56%) o els cercadors (50%).
Finalment, una vegada tenim clar què volem comprar, avaluem diferents webs abans de tancar la compra, i el que busquem en aquestes pàgines web és preu (71%), ofertes i promos (68%), servei postvenda (67%) i terminis d'enviament (67%). La facilitat en les devolucions cobra rellevància una altra vegada en aquesta edició.
La realitat virtual, que ara està tan de moda, podria ser un element que mobilitzi la compra en un determinat web, però, encara que un 41% coneix el concepte, només un 24% l'ha usat per fer alguna compra, per tant, ja veurem quina és la tendència en pròximes edicions de l'estudi.