Lideratge sense adjectius: el nou lideratge

Posar en valor els atributs naturals que tenim: el primer pas per construir el nou lideratge que la societat i les organitzacions necessiten

El lideratge femení dins el sector TIC comença per atraure les joves estudiants| iStock El lideratge femení dins el sector TIC comença per atraure les joves estudiants| iStock

Significatiu que quan es busca en Google la paraula “Lideratge”, en menys de 0,32 segons, apareixen 125.000.000 resultats. Interessant observar la tendència a col·locar un adjectiu després de la paraula “Lideratge”, anunciant un nou descobriment i creant l'expectativa que s'ha trobat la fórmula del “nou lideratge autèntic” per aquest moment.

És curiós l'efecte que genera la sensació d'haver d'estar constantment actualitzant els atributs necessaris per ser considerat/a líder. Una cosa que, clarament, pot generar tensió, perquè si en aquest procés d'actualització entre allò que s'espera i allò que un/a té, el resultat està molt allunyat, correspon fer un esforç per encaixar, i poden resultar estils hermètics o fingits.

Aquest fet s'amplifica en el moment actual, caracteritzat per la complexitat, la disrupció, la velocitat, la incertesa, entre molts més adjectius, que demanden lideratges de veritat al capdavant de les organitzacions. D'aquells que són capaços de crear espais robustos i estables a la meitat de tota aquesta convulsió, per poder concretar en resultats els plans estratègics. És en aquest context on cobra rellevància el significat de lideratge, ja que es tracta de la capacitat per influir, organitzar i motivar a altres persones per aconseguir metes i objectius.

Però també són necessaris lideratges efectius per poder fer front a la realitat actual del mercat laboral, on segons l'Informe de Tendències de RH 2023 de Randstad, el 72% de les empreses està experimentat escassetat de talent i s'ha incrementat la rotació voluntària en un 45%, així com el 70% de les renúncies estan vinculades directament o indirectament amb els gerents o caps directes, segons l'anàlisi Gallup.

En les organitzacions o empreses, el lideratge adquireix forma de gestió o direcció, en posicions rellevants de les quals s'espera: que prenguin decisions, que aconsegueixin resultats extraordinaris i, si pot ser, que siguin capaços de construir un “món” al qual les persones vulguin pertànyer; clarament aquesta capacitat de crear espais de pertinença és el gran repte per fer front a la realitat del mercat laboral, avui més que mai.

Però si tornem al principi i a tots els adjectius associats al lideratge, a vegades, sembla que els o les líders són persones extraordinàries capaces de fer coses extraordinàries… però potser a causa de la complexitat de l'entorn actual, seria un moment interessant per no emmarcar el lideratge només per a persones extraordinàries i començar a construir camins per a democratitzar el seu accés a persones ordinàries que són capaces de fer coses extraordinàries i que també cometen errors, com la majoria de persones.

Aquest és un dels enfocaments que es treballa amb els/les alumnes/as dels graus i postgraus de ESIC Business & Màrqueting School dins de l'assignatura Lideratge Conscient, on se'ls convida:

1. A posar en comú els atributs d'aquells lideratges que els han marcat, on sempre apareix la capacitat per influir (inspirar, transmetre, contagiar, il·lusionar…)

2. A identificar què és allò que els és natural i que és valorat per altres persones (el seu avantatge competitiu)

3. A determinar quina és la petjada que volen deixar

4. Per a partir d'aquí poder dimensionar quin tipus de líder volen ser i poder construir el seu pla de desenvolupament.

Destaca, definició en mà, la coincidència amb l'atribut de “capacitat per influir”, és a dir, aquesta capacitat per produir uns certs efectes en altres persones de manera natural i sense intenció. És per aquí per on, potser, caldria començar.

Totes les persones tenim alguna cosa que se'ns dona bé naturalment i que és valorat; i hauríem de començar a identificar-ho i posar-ho en valor, per situar-ho com a base del nostre propi estil de lideratge i transcendir en uns altres a través d'ell.

Quin és l'objectiu d'aquest exercici? Treure tensió per allunyar-se de la frustració de mai arribar a tots els adjectius dels diferents estils de lideratge, per prendre consciència d'allò que es té i decidir què fer amb això, per començar a gaudir de ser un/una mateix/a i donar-se el permís de ser autèntic/a i no demanar disculpes per ser-ho.

Perquè al final, què és lideratge? Una paraula repleta de molts adjectius i significats, que realment aflora quan són altres persones les que reconeixen el seu valor pel que som capaços d'aconseguir, deixant una petjada en elles, sense que mai hagi estat aquest l'objectiu.

El lloc de cada persona és el lloc que ocupa.

Més informació
Més enllà del 'greenwashing': la sostenibilitat com a bona estratègia empresarial
L'ús de la intel·ligència artificial com a metodologia de 'people analytics'
Avui et destaquem
El més llegit