Negocis fora de l'armari

El Ciruit Festival posa de manifest les xifres del mercat homosexual, amb una despesa per assistent de 250 euros per dia i una injecció econòmica de més de 150 milions d'euros per a Barcelona

El festival més gran destinat al col·lectiu gai a escala mundial torna a Barcelona des d'aquest dimecres dia 5 fins al 16 d'agost, abans de traslladar-se a Eivissa. El Circuit Festival, que aquest any celebra la seva vuitena edició, inclou 23 festes, 60 artistes i més de 30 activitats relacionades amb la cultura, l'art, els esports i l'activisme del col·lectiu de lesbianes, gais, bisexuals i transsexuals (LGTB). Tot plegat suposa una injecció econòmica de més de 150 milions d'euros per a Barcelona, una ciutat que ja s'ha posicionat com a destinació turística homosexual per excel·lència durant la primera quinzena d'agost.


No només música i músculs
Tes Cuadreny, portaveu de l'organització del festival, comenta que el grup Matineé va decidir apostar per un esdeveniment així "perquè hi havia un buit, no hi havia una oferta de lleure, de vacances de qualitat per al públic LGBT. Barcelona era una ciutat molt ben posicionada però encara es podia potenciar molt més".

L'esdeveniment havia de ser eminentment de caràcter internacional, amb una programació de festes, però també de turisme i cultura. De fet, darrere de les publicitats amb nois sense samarreta hi ha, també, tallers, xerrades, conferències, en col·laboració amb entitats i col·lectius "amb les que treballem estretament i demanem que ens facin servir per amplificar els seus projectes", diu el portaveu. A més també organitzen rutes turístiques en què intervenen diverses empreses.

El Circuit va començar fa 8 anys i, en poc temps, s'ha situat com a número u. "Un dels nostres objectius era convertir Barcelona en un referent per aquest tipus de públic i creiem que ho hem aconseguit", afirma Cuadreny i afegeix que "Barcelona està de moda entre el públic gai i milers de turistes homosexuals decideixen visitar la ciutat cada any gràcies a la seva atractiva mescla de sol, platja, cultura, gastronomia, oci i, sobretot, per la seva tolerància i perquè poden passejar de la mà de les seves parelles pel carrer sense que ningú els digui res".

Una despesa per sobre de la mitjana i internacional
L'impacte econòmic que aquest festival suposa per a la ciutat és més del doble que la visita del Papa a la ciutat o la meitat del Mobile World Congress. El client fa una despesa d'entre 200 i 250 euros al dia entre pernoctacions, dietes i compres. Durant els 12 dies que dura el festival s'espera superar les xifres de les edicions anteriors i passar per sobre dels 72.000 visitants d'arreu del món.

Es calcula que entre el 5 i el 7% de la població mundial és homosexual. D'aquest percentatge s'ha de restar la gent que no són potencialment clients per qüestions de poder adquisitiu. Amb aquestes xifres sembla que no es tracti d'un mercat atractiu, però les dades contradiuen la teoria: "El perfil és un home d'entre 25 a 45 anys, professional liberal amb un poder adquisitiu mitjà o mitjà-alt, que gasta més i fa estades més llargues", diu Cuadreny.

En les primeres edicions del Circuit Festival la majoria dels assistents eren europeus, però ara arriben a Barcelona molts brasilers, nord-americans, asiàtics, especialment de Xina i Taiwan, i australians. "Aquest últim ha estat un dels països sorpresa", comenta el portaveu.

A més venen molts homosexuals d'Israel, Índia i el món àrab, que ja suposen entre el 5% i el 10% del total. "Aquest client repeteix perquè el Circuit és l'única oportunitat que tenen de gaudir de la seva pròpia llibertat sexual", diu Cuadreny. Aquesta afluència de musulmans, asseguren des de l'organització, ha provocat que a les festes no s'usin productes amb porc, i d'aquesta manera els hotdogs que se serveixen estan elaborats amb carn de pollastre i de gall dindi perquè tothom els pugui menjar sense problemes.

Dos sous i sense fills
Si prenem per bones les xifres que considera Cuadreny (i que avalen diversos estudis), parlem d'un mercat de 700 milions de persones. Això és dos cops Europa. Es fa palès que el turisme és un dels pilars de l'anomenada pink economy. De fet el turisme gai representa ja el 10% del flux mundial de viatgers i una mica més del 16% de la despesa mundial, segons l'Organització Mundial del Turisme. Segons l'estudi Global Report on LBGT Tourism, aquest grup desemborsa durant els viatges entre un 40% i un 50% més que la resta de turistes, l'equivalent a 163.000 milions d'euros a l'any.

El tòpic diu que els gais i les lesbianes tenen menys frens a l'hora de gastar perquè no acostumen a tenir fills, segons el model Double Income No Kids, Dinks. El poder econòmic d'una llar homosexual a Espanya podria arribar doblar la mitjana, que se situa al voltan dels 27.000 euros segons l'INE.

El grau d'acceptació de l'homosexualitat i el matrimoni igualitari juguen a favor d'aquest col·lectiu. El fet provoca que aquest públic no només sigui l'objectiu de les empreses gay-friendly, sinó també de les tradicionals perquè, segons afirma Joan Igual, president de l'Associació Catalana d'Empresaris per a Gais i Lesbianes (ACEGAL), "el client gai, si se'l tracta bé, és més fidel".

Una feina "de picar pedra"
La consolidació de Barcelona com a destinació gai s'ha construït a pols per part dels empresaris, molts dels quals han trobat en aquest públic la gallina dels ous d'or. L'ACEGAL organitza cada juny el Pride, que enguany va registrar 240.000 visitants, dels quals entre un 15 i un 20% eren turistes estrangers i que en conjunt van generar un volum de negoci a la capital catalana de 18 milions d'euros.

Igual explica que "només a Barcelona s'han identificat 250 recursos turístics LGBT o LGBT-friendly, que generen uns 2.000 llocs de treball, amb una facturació de 450 milions d'euros anuals. Durant tot l'any passat, uns 500.000 turistes LGBT van visitar la ciutat, deixant-t'hi un benefici de 480 milions d'euros", però que tot i les bones xifres la feina al darrere "de picar pedra ha estat considerable".

El negoci del matrimoni
Aquesta acceptació ha fet aparèixer un negoci que abans no existia, el de les bodes. Després de 10 anys de matrimoni igualitari a l'Estat espanyol, més de 31.600 parelles de gais i lesbianes s'han casat.

Colombina Güimil és wedding planner de Symposia, empresa pionera especialitzada en parelles homosexuals nascuda el 2011, uns anys després de la legalització del matrimoni homosexual a l'Estat. Güimil organitza unes 15 cerimònies a l'any amb pressupostos per sobre dels 40.000 euros "cuidades fins a l'últim detall, en algunes ocasions amb centenars de convidats i que duren diversos dies". Les diferències de pressupost, apunta Güimil, venen perquè els seus clients "solen ser parelles amb dos sous masculins que, encara, són més alts i que, a més, no tenen fills".

L'empresària lamenta que, així com França i Itàlia han entès que poden ser wedding destination per a aquest mercat potencial, Catalunya i Barcelona, tot i ser referents per al mercat gai, "no s'està fent res al respecte, tenint en compte que aquesta economia és molt interessant". La Barcelona Bridal Week va organitzar una jornada sobre wedding destination en què Güimil va participar i, segons explica, allà es va sorprendre perquè "en l'àmbit institucional no ha apostat per aquest tema de manera més seriosa".

Un gran desconegut
El Gaixample fa l'agost, valgui la redundància. En aquesta economia, empreses catalanes s'han posicionat com a referents mundials: l'Axel Hotel, obre sucursals per tot el món, Es-Collection, la marca catalana de banyadors més ben posicionada en aquest mercat, ven més que mai i el Circuit rebenta xifres. És tal la fórmula de l'èxit del festival que altres ciutats han mostrat interès a organitzar esdeveniments similars en altres èpoques de l'any perquè s'ha vist que l'oci vacacional per a homosexuals i lesbianes és rendible.

Malgrat encarnar aquest turista idíl·lic que gasta tant i fa pernoctacions de llarga durada, se sap molt poc dels gais i lesbianes que vénen a la ciutat. El Consorci de Turisme de Barcelona no té estudis sobre l'impacte del turisme gai a la ciutat. Així, mentre hi ha estratègies clares des de l'administració per atreure creueristes, turisme de negocis o de compres, la manca d'idees per potenciar l'arribada d'homosexuals és total.

Avui et destaquem
El més llegit