Filmin estrenó 60 años después la versión sin censura de 'El cochecito'. | EP

Cultura

"Crear avui Filmin seria pràcticament impossible"

El CEO de la plataforma de cinema reivindica el seu model independent més enllà de Hollywood

La història de Filmin és de pel·lícula. Segurament com la de moltes famoses startups, però la veritat és que Filmin no va néixer en un garatge de Silicon Valley sinó en un despatx del carrer Calvet de Barcelona. "Vam començar discutint cada dia sobre la distribució de cinema per Internet", explica el cofundador i CEO de Filmin, Juan Carlos Tous, que va fundar el 2007 la companyia al costat de José Antonio de Lluna i Jaume Ripoll. Tres homes, amb un mateix destí: distribuir el millor cinema europeu i ser una plataforma de continguts pionera i referent en el contingut.

Juan Carlos Tous recorda el passat, el present i el futur de Filmin en una sessió del Barcelona Startup Congress al costat de Carlos R. Rios, el director d'A Film Festival Barcelona. "L'entorn era llavors tot pirateria, ningú creia en un projecte sòlid empresarial amb un mercat legal. Ningú apostava per Internet, la indústria del cinema ho veia com una amenaça i nosaltres com una oportunitat", recorda.

Tous: "Crear avui Filmin seria pràcticament impossible, estem en un mercat dominat per grans monstres globals i el cost dels drets és moltíssim"

Començar una empresa acostuma a implicar desafiar les lleis de la (meta)física i del mercat. Tous ho té clar: "Crear avui Filmin seria pràcticament impossible, estem en un mercat dominat per grans monstres globals i el cost dels drets és moltíssim". Per aquell ja llunyà 2007 començava l'era de Youtube, Napster i fins i tot Netflix pensava ja en fer distribució de continguts via online.

Així doncs, Tous es va posar en marxa i va convèncer els seus socis de Cameo -especialitzada en cinema independent- de fundar Filmin. La Comunitat Europea va fer un concurs amb fons a través del programa Media el 2010 per defensar el cinema europeu i Filmin va guanyar el concurs a Espanya. La plataforma començava ja llavors a obrir-se camí en un mercat on monetizar era encara missió impossible i "la gent no volia pagar per Internet perquè ja era gratis".

'Cinema off the Hollywood'

Després de pràcticament una dècada amb números vermells des que es va fundar l'empresa, Filmin va començar a veure "els primers números grisos" el 2018. Fins llavors, es creixia gràcies a una visió molt clara de cap a on anava el món dels continguts, ampliacions de capital i donant entrada a nous socis. "Quan comencem Filmin, ja feia 20 anys que distribuíem continguts. A nosaltres ens agradava aquest cinema més europeu i d'autor... Ho definíem com el cinema off Hollywood", explica Tous.

L'any 2020, el de la pandèmia, és també el de la consolidació del model de subscripció de Filmin que ha permès a la companyia que s'apropessin diferents fons d'inversió i private equity. Un dels seus grans secrets també és comptar amb campanyes de màrqueting dissenyades pel seu propi equip a l'estil "Rasca y gana" o recuperant Alfred Hitchcock dient "Jo sí vaig ser un influencer". La creativitat sempre a casa.

Tous: "Nosaltres venim del món del cinema i no de la tecnologia o el capital"

"Nosaltres venim del món del cinema i no de la tecnologia o el capital", defensa el CEO de Filmin. Ara, es consumeixen més cinema i sèries que mai i el contingut audiovisual cotitza a l'alça amb Internet sempre disponible en tots els nostres dispositius més propers. L'espectador tria què i com, però segons Juan Carlos Tous, hi ha públic per a tot tant a les sales de cinema com a Internet.

"El cinema és art i màgia, Internet és una oportunitat i no una amenaça", conclou. Després de l'èxit de produccions com Barcelona, nit d'estiu o Barcelona, nit d'hivern de la mà de Dani de la Orden, Filmin ja prepara el seu desembarcament en el món de les sèries amb Doctor Portuondo per convertir-se així definitivament en "majors d'edat".

Llarga vida a les històries empresarials de pel·lícula!