Un Google Analytics pel comerç

Foot Analytics recull amb uns sensors el senyal 'wifi' que emeten els telèfons mòbils per obtenir informació de l’afluència de gent a un determinat espai o botiga

Some members of the Foot Analytics team at the Smart City Expo Some members of the Foot Analytics team at the Smart City Expo

“Al món online, un ecommerce sap quanta gent visita la plataforma, si una persona va entrar fa dos dies o fa vuit, quan va ser la darrera vegada que aquesta mateixa persona va visitar el web, quanta estona va estar a la pàgina... I amb totes aquestes dades, les empreses poden millorar l’oferta que donen online”, explica Miquel Gummà, CEO de Foot AnalyticsPerò obtenir aquestes dades en un comerç de carrer no és tan fàcil. Foot Analytics neix amb “l’objectiu de dotar el món físic del mateix coneixement i potència analítica que els comerços online”, assenyala l'emprenedor i afegeix que “volem portar tota aquesta analítica a les botigues del carrer, és a dir, fer com un Google Analytics del món físic”.

Però com es poden recopilar totes aquestes dades d’una botiga? A partir d’uns sensors que es col·loquen als comerços, Foot Analytics detecta el senyal wifi que emeten els telèfons mòbils i amb la informació que recullen es pot veure l’afluència de gent que té un espai. “D’aquesta manera, tenim dades de recurrència però també de traçabilitat d’usuaris, és a dir, no només ens dóna dades de la gent que va a una botiga en un determinat moment, sinó també podem saber si una persona que ha anat avui, també va venir ahir, o quanta estona va estar a la botiga”, explica Gummà. A més, amb les dades recollides pels sensors una botiga pot saber si la gent que visita el comerç són clients nous o clients que repeteixen.

Solucions per les ciutats intel·ligents

El retail ha estat el primer sector on Foot Analytics ha enfocat la seva activitat. Tot i això, després de dos anys al mercat, la startup està començant a oferir solucions per les ciutats intel·ligents. En aquest context, Foot Analytics va presentar al Smart City Expo World Congress (SCEWC) celebrat recentmen les tres solucions principals que ofereix per les ciutats: per a parcs, mercats municipals i pel transport públic.

"Volem dotar al món físic de les mateixes dades i analítica que tenen els comerços online"

En el cas dels parcs, “gràcies a les nostres dades es pot saber l’afluència al parc, qui són turistes i qui són residents, per quines portes entra la gent i per quines surten, quins són els punts de més interès dels parcs... I tot això perquè el gestor del parc pugui millorar les senyalitzacions, l’oferta de serveis o el manteniment del parc (seguretat, neteja...), entre d’altres”, explica Gummà.

Pel que fa als mercats municipals, Foot Analytics ja està treballant amb el Mercat de Sant Antoni, el Mercat de la Llibertat i el Mercat de Sant Cugat. L’objectiu és dinamitzar el comerç local a través de mercats municipals i de barri, atraient nous clients i fidelitzant els que ja tenen amb mètriques en temps real de com influeixen diverses activitats publicitàries en aquests espais, per exemple.

La tercera solució presentada al Smart City és per autobusos. El transport públic ja sap quanta gent entra en una determinada parada, però no pot saber tan fàcilment a quina parada baixen. Amb les dades de Foot Analytics, aquest problema és més fàcil de resoldre, gràcies a unes mètriques més exactes de l’ús del transport públic. D’aquesta manera, els autobusos poden entendre el recorregut que fa la gent i optimitzar les línies per oferir un millor servei. A més, les mètriques de la startup ofereixen dades d’una línia d’autobus determinada per dies de la setmana o per hores del dia. En aquest sector, actualment l’empresa està fent una prova pilot amb la companyia Moventia.

Més de 1.000 sensors operatius

El projecte de Foot Analytics va arrencar fa quatre anys i fa dos que ofereixen la seva solució al mercat. Actualment, ja compta amb més de 1.000 sensors, tot i que encara el 80% són al retail. L’empresa treballa amb marques com Seat, Nostrum o Viena, i amb pimes del sector de la moda i el calçat.

La startup, que ofereix als seus clients un model de quota per servei, ha tancat l’any 2016 amb una facturació de 202.000 euros. Tot i això, l’empresa té previst un pla d’expansió important per començar a comercialitzar internacionalment i situar-se en uns 10.000 sensors operatius funcionant de cara a finals del 2019.

La startup compta amb més de 1.000 sensors i ha tancat el 2016 amb una facturació de 202.000 euros

Foot Analytics, instal·lada al Parc Tecnològic de Barcelona Activa, s’ha finançat amb recursos propis dels dos socis fundadors i ha aixecat 200.000 euros d’una ronda de finançament privat i 200.000 euros més gràcies a un crèdit Enisa i ICF. “En total, entre capital privat, crèdits i subvencions, hem aconseguit un finançament de 750.000 euros que, juntament amb els ingressos que obtenim directament dels clients, ens ha permès operar durant aquests anys”, apunta l’emprenedor. Tot i això, Foot Analytics busca una nova ronda per ampliar l’equip i començar a obrir mercat fora d’Espanya. 

Més informació
L'Smart City trenca tots els rècords
‘Retail’ vs ‘ecommerce’: qui espanta a qui?
Sharon Biggar: "El comportament de l'usuari és més important que la seva opinió"
Avui et destaquem
El més llegit