Tap Tap Tales, el conte del nadiu digital

Els més menuts aprenen mentre es diverteixen amb les apps que desenvolupa aquesta empresa catalana

Els infants d'avui dia ja són nadius digitals, han nascut i crescut envoltats de tecnologia. Una criatura té més traça fent servir una tauleta que no pas molts adults. En aquest sentit les possibilitats són enormes, i un exemple d'aquesta obligada adaptació dels productes infantils a les noves tecnologies és Tap Tap Tales, una empresa catalana que desenvolupa apps de contes interactius amb jocs educatius pels més menuts de la casa.

Xavier Prats i Pau Ors formen part de l'equip d'aquesta empresa incubada a Barcelona Activa: "Desenvolupem aplicacions per smartphones i tauletes per nens des dels 3 fins els 7 anys aproximadament. Les nostres apps són un producte educatiu en què volem desenvolupar diferents àrees cognitives del nen".

Amb les aventures de l'Abeja Maya, Caillou o Vicky el Víking els més petits aprenen matemàtiques, llengua i a relacionar-se amb l'espai o la naturalesa. Aquestes són algunes de les àrees temàtiques que cada app desenvolupa. Segons explica Prats, "descarregar-se l'aplicació és gratuït, però treballem amb un model freemium en què hi ha una part oberta i unes sub-seccions tancades que es poden comprar per separat a 0,99 euros cada àrea o totes juntes i costen 2,99 euros". Les aplicacions es poden trobar en anglès, castellà, català, alemany, italià, portuguès-brasiler i en breu apareixeran en rus.

Del CD a l'app
Carlos Arriola i Xavier Prats vénen del món multimèdia, tenien una empresa de videojocs en format CD-Rom per nens. En veure com el mercat del PC decreixia, van apostar per refer el producte i adaptar-lo a les noves plataformes com android i iOS.

L'empresa d'Arriola i Prats, Play and Learn Multimèdia, va existir des del 2005 fins el 2014: "Els CD's ja no els fa servir ningú, la distribució física tampoc, de fet molts ordinadors ja no porten ni lector i els nens ja no juguen amb PC, passar al món de les apps era l'evolució lògica", comenta Prats.

Quan els dos emprenedors van fundar Tap Tap Tales van contactar amb Barcelona Activa. Un cop presentat el model de negoci, al juny els van acceptar al viver d'empreses. Segons diu Prats, "haver pogut accedir a aquest servei ha estat molt positiu per tota l'ajuda, espai i assessorament".

Un cop al viver d'empreses van començar amb el desenvolupament de la idea amb en Pau, que és enginyer informàtic. Ja havent desenvolupat el primer prototip van anar a provar sort a la fira del conte infantil Book Fair a Bolonya. Allà van poder veure que el producte agradava i tenien possibilitats. A més varen poder trobar-se amb diversos llicenciataris dels personatges amb què treballen.

L'app de Caillou ja té un any i mig, 1.200.000 descàrregues, en usuaris actius 305.000 i 18.000 compradors; l'Abeja Maya, que té dos mesos, compta amb 120.000 descàrregues, 38.000 usuaris actius i 900 compradors; Shaun the sheep fa una setmana que ha sortit i ja té 2500 descarregues i 1500 usuaris actius, "és un dels productes que millor funciona", comenta Prats.

Producció d'apps i bon posicionament
Tot i els bon ritme de descàrregues, els emprenedors expliquen que compensar els costos de producció d'adaptar un conte infantil a una tauleta és difícil: "Posicionar un conte entre 3 milions d'apps és complicat. Funcionen els contes que tenen ganxo o els que l'empresa en produeix molts".

Per resoldre aquesta difícil equació, segons expliquen els emprenedors, "Tap Tap Tales és en plural i treballem amb llicències". Per una banda, l'empresa ha estat treballant en un model escalable per poder desenvolupar contes de manera molt més fàcil reduint costos i, per l'altra, les llicències permeten guanyar molt recorregut en posicionament.

La cultura del "tot gratis"
El futur de l'empresa, on ara hi treballen sis persones, passa per incrementar el nombre d'aplicacions i acabar tenint-ne 50 o 60. De moment, a finals del 2015 volen tenir sis apps acabades amb totes les àrees de coneixement desenvolupades.

També volen afegir més idiomes, però treballen a més en una altra app que volen que "sigui universal i que es pugui entendre mitjançant la intuïció del nen per no delimitar territorialment les aplicacions", d'aquesta manera es redueix el cost de producció i el pes de l'aplicació.

Ors i Prats expliquen que el retorn econòmic normalment es nota a partir de l'any i lamenten la "mentalitat que tot ha de ser gratuït". Prats explica que molts reviews a Espanya critiquen que una app per nens sigui de pagament, en canvi "als Estats Units les crítiques són sobre el contingut, més constructives". Tot i això són optimistes i esperen que "això canviï!".
Avui et destaquem
El més llegit