Enrique Tomás: "Vull posar nom al pernil"

La cadena de venda de pernils preveu obrir 250 botigues a Espanya en els pròxims dos anys i entrar al mercat internacional amb l'obertura de la primera botiga a Londres

Quan a Enrique Tomás li van explicar que el valor de la marca de Coca Cola superava el valor de totes les propietats de l'empresa va entendre la importància de crear un nom. "Vaig veure clarament que la marca ho és tot. Jo vull posar nom al pernil, com ho va fer Kleenex o Danone en el seu moment", comenta el propietari de l'empresa.

Ja fa 32 anys que Enrique Tomás va obrir la primera botiga d'ibèrics a un mercat de Badalona. Des de llavors, l'empresa ha anat creixent fins a convertir-se en una marca que factura més de 50 milions d'euros, amb 340 treballadors i 56 botigues. "No em defineixo com un empresari sinó com un creador de negocis", explica el fundador de la companyia, de capital 100% familiar.

"Els botiguers hem de donar al consumidor el que necessita"
El seu model de negoci es basa en el binomi restauració-botiga. És a dir, 50% de consumició al local i 50% de productes per a emportar. "Jo vaig néixer en un mercat, vinc del món de la carn", recorda Tomás, que afegeix que "ja tocava acabar amb la incertesa de quan un meló és bo o no, perquè no el poden vendre obert".

Aquesta és una de les claus de l'èxit de la cadena de venda de pernils: les zones de degustació. "Una necessitat del públic", segons l'empresari, que els ha servit per diferenciar-se i especialitzar-se en el pernil.

Mostra d'aquesta aposta és l'obertura imminent del Jamon Experience, una mena de museu, ubicat davant de la Boqueria de Barcelona, amb una superfície de 2.200 metres quadrats. Entre les activitats hi haurà una cata de pernils i una zona audiovisual amb l'explicació del procés de producció del producte, "per exemplificar que no tots els pernils són iguals".

"La cultura del pernil no existeix enlloc més"
La majoria de botigues estan ubicades al centre i a la zona alta de Barcelona, sense oblidar els centres comercials, com a epicentre del negoci. El seu públic és global i, de fet, només set de les 56 botigues estan a zones merament turístiques.

Tomás té molt clar que arribará lluny, però a la velocitat que toca: "Vull controlar tot el procés, des del principi fins al final i per això no podem córrer". En aquest sentit, per exemple, la cadena no ven productes als restaurants, sinó que té un servei en el qual ofereix, durant unes hores, una persona encarregada de tallar el pernil al restaurant. "Així puc controlar que un pernil ibèric no el venen com si fos un de bellota; un costa el doble que l'altre!", argumenta Tomás.

"A Hong Kong ja ens estan esperant"
Ara bé, això no vol dir que no treballin amb franquicies, al contrari. Després de l'èxit de l'àrea de Barcelona i Saragossa, arriba Madrid amb l'obertura de quatre botigues, ja que segons Tomás "des de Madrid és més senzill arrencar el projecte cap a la resta d'Espanya". L'objectiu final és obrir 250 botigues arreu de l'Estat, en els pròxims dos anys.

Londres serà la primera prova internacional i obriran a finals d'any, amb una estructura propia. "Serà el punt de partida per obrir-nos al món", explica l'empresari. L'objectiu del 2014 és obrir mercat a cadascun dels països de la comunitat econòmica europea. "Tenim franquicies esperant-nos a tot arreu, des de la Xina fins a Miami", conclou Tomás.
Avui et destaquem
El més llegit