Gràfiques Varias, una empresa d'etiqueta

Ubicats al cor del Penedès i a punt de fer 100 anys, aquesta empresa familiar porta dècades especialitzada en la producció d'etiquetes per a ampolles de cava, vi i licor

A vegades la diferència es troba en els petits detalls. S'han preguntat mai qui fa les etiquetes de Codorníu, Freixenet o Torres? Els grans cellers del Penedès, a més de pràcticament la totalitat dels petits i mitjans, confien aquesta tasca a Gràfiques Varias. L'empresa, nascuda el 1918 a Sant Sadurní d'Anoia, s'acosta al seu centenari en un bon estat de salut. Amb una facturació superior als 10 milions d'euros, la feina del seu centenar de treballadors es tradueix en uns 650 milions d'etiquetes produïdes cada any.

Josep Varias Ribot dirigeix la companyia des del 2006, agafant el relleu després de la mort del seu pare, Josep Varias Sardà. Qui va fundar l'empresa, però, va ser un altre Josep Varias, en aquest cas Bou de segon cognom. "Aleshores era una petita empresa del poble que feia targetes i etiquetes pels sacs de farina, catàlegs, fulletons i una mica de tot", recorda el seu nét. "Es van arribar a fer edicions de llibres per editorials de Barcelona, com la Barcino. Però cap als anys 30 es va començar l'etiquetatge focalitzat en ampolles de vins, caves i licors", explica a VIA Empresa.

La focalització en aquest àmbit va ser fruit de la mateixa evolució del poble. "Som a Sant Sadurní d'Anoia, a l'epicentre del cava. Tenir la ubicació al cor d'aquesta regió va fer que comencéssim a treballar de forma natural amb empreses del sector del cava", diu l'actual gerent de la companyia. A partir d'aquí aquesta especialització va anar agafant més importància fins a decidir que es quedarien en aquest món. "El 90-95% del que fem són etiquetes de vins, caves i licors", insisteix Varias.

L'any 1989 van tancar l'antic taller del centre del poble i es van traslladar a la ubicació actual al polígon industrial. "Va ser un moment de canvi important a l'introduir l'etiqueta autoadhesiva", recorda Josep Varias. Així com abans tot era etiqueta tradicional, destaca que "avui només un 30% del que produïm és d'aquest tipus, un 70% ja és etiqueta autoadhesiva".

Etiquetant més enllà del Penedès
Per descomptat, el creixement natural de Gràfiques Varias es va produir amb empreses del Penedès. "Codorníu, Freixenet i Torres són els més grans, però també treballem amb molts més de mitjans i petits, pràcticament amb la totalitat dels que hi ha per aquí: Llopart, Torelló, Recaredo, etc", enumera Josep Varias.

Fora del Penedès, també produeixen les etiquetes de bona part dels cellers del Priorat, el Montsant i altres zones de Catalunya. Fora del nostre país, Varias explica que "tenim petits productors de la zona del sud de França on destaca Cointreau". A la Rioja també comencen a tenir una implantació prou important, amb l'adquisició d'una empresa del sector.

"També treballem per clients d'altres zones d'Espanya com Osborne. I fora d'Europa, un mercat important és el dels roms a Cuba", assegura l'actual propietari de la companyia.

L'experiència per superar la competència
Varias reconeix que "competència n'hi ha. Amb les etiquetes autoadhesives és més fàcil poder arribar a uns acabats molt bons, i és fàcil que la competència es pugui posar a la teva alçada". Ara bé, reivindica que el que els ha diferenciat sempre ha estat l'especialització en el sector de vins, caves i licors. "Hi ha molt poques empreses, o gairebé cap, que es dediquin exclusivament a aquest mercat. Tan especialitzats com nosaltres no crec que hi hagi ningú", assegura.

Una imatge de la planta de producció de Gràfiques Varias


Aquest aspecte, molt valorat pels clients que els mantenen fidelitat, és el que sempre han intentat potenciar. Fer-ho els ha exigit "una reinversió contínua en maquinària i noves tecnologies per estar al capdavant de tot el que es pugui oferir als nostres clients perquè la seva etiqueta sigui una mica més diferent que la dels altres", afirma.

Empresa familiar singular
Tot i ser una empresa familiar, Gràfiques Varias té la característica de comptar només amb una persona de la família. "Tot i que la propietat s'ha anat repartint dins de la família, en la direcció sempre hi ha hagut només una sola persona. El meu avi va determinar que fos així, el meu pare també ho va seguir i de moment jo també. Aquí no hi ha germans ni cosins", explica Josep Varias.

"No vull que hi hagi aquí tota la família involucrada, entre altres coses, perquè també és una seguretat en el cas que no funcioni", afegeix el que actualment és l'únic propietari. Varias reconeix que encara no sap si optarà per fer un protocol familiar per encarar la futura successió, però té clar que "si es queda algú més de la família a part de qui dirigeixi, no estarà a nivell de direcció perquè no hi hagi conflictes".

El caràcter familiar, a més, permet que l'empresa tingui "un caràcter diferent que altres empreses amb un gerent que no té res a veure amb la propietat". Segons l'actual propietari, "nosaltres sempre hem intentat que la companyia sigui com una família. T'ho sents molt teu i intentes impregnar el teu ADN en tot el funcionament de l'empresa. Crec que és positiu i et dóna una mica de diferenciació".

Reivindicar el passat per garantir el futur
A menys de tres anys de celebrar el centenari, Varias explica que "preveiem muntar alguna cosa tant per clients com per proveïdors. Arribar als 100 anys és una fita prou important com per donar-li una certa rellevància". Encara hi ha temps per acabar de perfilar i concretar la celebració, però assegura que "és un orgull arribar-hi, i més en un període de crisi tan intensa on les coses han pogut tirar endavant i hem seguit creixent".

Un creixement que no farà variar la política de la companyia, que "seguirà sent la mateixa pel que fa a l'especialització del sector". Això no vol dir que no estiguin atents a les innovacions necessàries, com els sleeves o fundes tàctils que comencen a ser importants en ampolles de cava. "Està entrant al món dels caves. Els vins potser en són més reticents, però hi acabaran entrant. Ja toquem aquest producte des de fa tres anys, però l'anirem incrementant", explica Varias.

Torelló és un dels cellers que ha introduït les etiquetes sleeve de Gràfiques Varias

Recentment l'empresa també ha renovat la imatge corporativa, que tenia més de 50 anys, així com les seves oficines. "Volem fer reinversions en maquinària i anar renovant la més antiga", explica mentre assegura que aquest any i el que ve tenen uns plans d'inversió més importants de l'habitual. "Cada any la inversió es mou entre 700.000 i 1,4 milions d'euros. En aquesta ocasió estem més que doblant totes les inversions previstes per afrontar el futur amb més tranquil·litat", conclou.
Avui et destaquem
El més llegit