La fundadora i consellera delegada de SocialCar, Mar Alarcón, a la seu de la startup | ACN

Carsharing

SocialCar augmenta un 33% els usuaris en un any

La startup de lloguer de cotxes entre particulars veu "molt de camí" per créixer més a Espanya

La plataforma de lloguer de cotxes entre particulars líder a l'estat espanyol, SocialCar, ha augmentat un 33% el nombre d'usuaris el darrer any. La startup ja compta amb 200.000 usuaris a unes 600 poblacions -n'ha guanyat 50.000 en un any- i la companyia veu marge de creixement a l'Estat tant en usuaris com en serveis. Segons la fundadora i consellera delegada de SocialCar, Mar Alarcón, l'espanyol és un "mercat ideal" amb "molt camí per recórrer" en el desenvolupament de la seva activitat. La plataforma posa en contacte particulars que volen compartir el seu cotxe amb conductors que el necessiten de manera puntual. "Comença a haver-hi de tot", explica Alarcón en una entrevista amb l'ACN, que constata que a l'usuari que fa un ús del lloguer vacacional o "per al cap de setmana" s'hi estan sumant cada cop més "autònoms" o "empreses" que l'utilitzen per motius laborals.

La fundadora de la companyia explica que cada cop hi ha més autònoms o empreses que lloguen un cotxe a la plataforma per motius laborals

"[A SocialCar] pots trobar qualsevol alternativa a tenir un cotxe, des de llogar-ne un per a un període d'un dia fins a períodes més llargs de mesos", descriu Alarcón. "És una plataforma de mobilitat", assenyala. Des de 2015, SocialCar també disposa d'una modalitat de lloguer que es fa amb el sistema Aparca i Guanya. Els usuaris deixen aparcat el cotxe -un mínim d'un mes- en un dels pàrquings de la plataforma que és la que gestiona directament les reserves i pot generar ingressos al propietari de fins a 900 euros en temporada alta.

"[Amb Aparca i Guanya] ens hem anat acostant al lloguer urbà" per a períodes més curts, diu Alarcón. Així doncs, el sistema ha facilitat afegir més usos al lloguer compartit que en un principi era utilitzat principalment per a lloguers vacacionals, per a períodes més llargs i trajectes interurbans. Actualment, la plataforma disposa de tres aparcaments d'aquest tipus a Barcelona, tres a Madrid i un a València.

Més info: Mar Alarcón: "El cotxe només s'utilitza un 2% del seu temps"

"Hem aconseguit millorar fent-ho nosaltres, vas al pàrquing i ja tenen el cotxe preparat per a tu, tenim el contracte digital, [es fa] tot amb el mòbil", concreta la consellera delegada de SocialCar. Aquest sistema permet "engrossir l'oferta de vehicles" sense que la flota hagi de ser pròpia, apunta. Alarcón avança que "derivades [del negoci] com aquesta segurament en els pròxims mesos n'anirem veient". "Sempre pensant en la flexibilitat de la mobilitat i en com enriquir la de tots", remarca.

"Tot són evolucions del propi lloguer de cotxe", explica Alarcón sobre l'expansió del negoci de l'empresa. Des de fa un any SocialCar també actua com a prescriptor en la compravenda de cotxes amb la idea que els nous propietaris també posin el seu vehicle a la plataforma i -a través de serveis de finançament especials- puguin utilitzar els ingressos del lloguer per pagar les quotes de la compra.

Alarcón assegura que la companyia està oberta a ampliar els serveis que ofereixen en funció de les necessitats que detecten en els usuaris. La fundadora de SocialCar explica que avui en dia està "sobre la taula" la idea de "treballar conjuntament amb un fabricant de cotxe en la integració del 'software' per compartir" i apunta que en un futur "incloure tecnologia per al vehicle" com "l'obertura sense clau" pot facilitar el fet de compartir vehicles.

"La mobilitat del futur serà elèctrica, autònoma, connectada però compartida", assegura Alarcón. D'altra banda, preguntada per una hipotètica expansió de la companyia a l'estranger respon que exploren "altres alternatives" al mercat espanyol però subratlla que "s'ha de ser realista".

Atreure més "talent" a Barcelona

La startup catalana va ser una de les primeres empreses en introduir el concepte de mobilitat compartida a l'Estat i Alarcón constata com ha evolucionat l'entorn d'empreses emergents a Barcelona fins a convertir-se en un ecosistema "sòlid" gràcies a la "feina ben feta" de moltes iniciatives. Sobre l'arribada de grans empreses tecnològiques de fora -com Amazon, Facebook o Microsoft-, Alarcón opina que és "molt bo" perquè "t'està dient que és una bona ciutat per treballar-hi" o "instal·lar-s'hi" i inclús "invertir-hi".

Tanmateix, la fundadora de la plataforma diu que també agreuja la "manca de talent" disponible en l'àmbit tecnològic que hi ha a la capital catalana. Segons explica Alarcón, a Barcelona hi ha una "lluita pel talent" amb "bombolles" salarials per contractar professionals de l'àmbit de les noves tecnologies. "Està bé que vinguin però ha de portar implícit atracció de talent", remarca Alarcón, que opina que cal fer "més promoció" de Barcelona "com a lloc per viure i treballar i no només per gaudir".

Encara amb "il·lusió" ser consellera de Fira de Barcelona

Alarcón serà un dels relleus al consell de Fira de Barcelona. El seu nom va ser avalat el passat mes de juny pel ple de la Cambra de Comerç de la capital catalana i la consellera delegada de SocialCar encara amb "il·lusió" el fet de ser consellera de l'entitat. "Està bé que comencin a haver emprenedors tecnològics a aquestes institucions", assegura Alarcón, que veu positiu que es produeixi un relleu generacional i de gènere. 

Preguntada per la preferència manifestada per l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, perquè el relleu a la presidència l'agafi una dona i si es veuria com a presidenta, Alarcón respon que li ho haurien de plantejar. Entre els consellers de Fira -la presidència l'ha d'ocupar algú que sigui conseller de l'entitat- hi ha només dues dones: la presidenta executiva de Sellbytel, Helena Guardans, i la pròpia Alarcón. La fundadora de SocialCar explica que per ara només es planteja la "responsabilitat" de representar i donar veu al consell de Fira a un sector -el dels emprenedors tecnològics- que "és cada vegada més gran".