L'entrada al recinte de Gran Via de la Fira de Barcelona el dia previ a l'inici oficial del Mobile World Congress

Innovació

La Connectivitat Intel·ligent arriba al Mobile World Congress 2019

La mostra comença aquest dilluns i s'estima que generi un impacte econòmic de 473 milions d'euros en quatre dies

La Connectivitat Intel·ligent com a resultat de la fusió del 5G, la Intel·ligència Artificial i l'Internet de les Coses (IoT) aterra en l'edició del Mobile World Congress d'aquest any, que començarà aquest dilluns i s'allargarà fins dijous. Els organitzadors esperen superar els 107.000 visitants de l'any passat procedents de més de 200 països i la presència de 2.400 expositors, dels quals 97 són empreses catalanes. Entre les novetats d'enguany, Seat presentarà un vehicle connectat a al 5G i el SEM una ambulància que utilitzarà aquesta tecnologia com a prova pilot de país. L'impacte econòmic que generarà la fira mundial dels mòbils a Barcelona s'estima en 473 milions d'euros durant els quatre dies. Entre les grans multinacionals del sector que presentaran nous productes o que els seus directius impartiran conferències, hi ha Cisco, Huawei, Rakuten i Microsoft, entre moltes altres.

Enguany, el congrés girarà al voltant nou eixos temàtics: Connectivity, AI (intel·ligència artificial), la Indústria 4.0, Immersive Content, Disruptive Innovation, Digital Wellness, Digital Trust i The Future; i hi prendran part gegants del sector tecnològic com Cisco, Etisalat, Huawei, Ericsson, Sony, Microsoft, Orange, Sprint, Telefonica, Vodafone, Amazon, Uber, Cabify i diverses empreses automobilístiques com BMW, Mercedes o Jaguar. 

A banda de la presència de les principals multinacionals, el Mobile World Congress també comptarà amb destacats ponents com el conseller delegat de Microsoft, Satya Nadella; el conseller delegat de Niantic (Pokemon Go), John Hanke; el CEO i fundador de Rakuten, Hiroshi Mikitani, i el president del Comitè Olímpic Internacional, Thomas Back.

En total, hi participaran 2.400 empreses expositors -97 de catalanes, 28 menys en l'edició passada- i hi assistiran més de 100.000 persones, de les quals més de la meitat són càrrecs directius, repartides pels 120.000 metres quadrats de la mostra, més del doble dels 56.007 metres quadrats del 2010. Tot i que el MWC comença dilluns, el dia abans algunes companyies com Xiaomi, Blackberry, LG, Telefonica i Vodafone ja han programat alguns actes i pel vespre està previst el sopar inaugural al MNAC amb la presència del rei Felip VI, que l'endemà presidirà la inauguració oficial.

Les aplicacions pràctiques del 5G

De la tecnologia 5G ja se'n parla des de fa almenys dos anys, però aquest any es podran veure algunes de les seves aplicacions pràctiques en àmbits com el transport, el comerç en línia, la logística o la medicina, entre d'altres. Per exemple, el vehicle connectat –que es podrà cridar pel mòbil- ja ha arribat al nivell 4 d'autonomia, és a dir, poden funcionar sols en alguns casos amb un ocupant que en recupera el control en cas de necessitat, mentre que quan s'assoleixi el nivell 5 el cotxe ja no tindrà ni volant ni pedals. En aquests prototips, hi treballen companyies com Uber, Tesla, General Motors, Mercedes, BMW i Ford de Google, per exemple, i Seat en presentarà un model dilluns.

Pel que fa el 5G aplicat a l'última milla, es demostrarà com es poden rebre les compres fetes pel mòbil de manera ràpida i segura amb domicilis intel·ligents que controlaran l'accés a la propietat, o fer entregues mitjançant vehicles aeris no tripulats. En aquest cas, ja hi treballen Amazon Prime i Boston Dynamic, entre d'altres. A banda, també destacaran les aplicacions que poden tenir en l'entreteniment –amb més llibertat de moviments gràcies a la realitat virtual i la realitat augmentada- i en l'agricultura, per aconseguir un major rendiment dels cultius. Per la seva banda, l'Hospital Clínic s'ha convertit el primer en equipar el centre amb la tecnologia 5G i el pròxim 27 de febrer es podrà presenciar una operació per streaming.

Les principals marques presentaran els seus nous models de telèfon mòbil

Com cada any, el congrés mundial de mòbils també servirà perquè les principals marques com Samsung, Huawei, Sony, LG, Nokia, Xiaomi i Microsoft presentin alguns dels seus nous models per a aquest any després d'un 2018 amb un descens de vendes del 4,1%. La tendència enguany seran els telèfons amb tres càmeres i terminals plegables. En el cas de Samsung, ja ha donat a conèixer aquesta setmana el seu model S10 i el Galaxy F Foldable, el primer model plegable.

Per la seva banda, Huawei presentarà el nou P30 diumenge que ve, Xiaomi el model Mi 9 i s'hi podria afegir LG, amb el G8 i Sony amb el Xperia XZ4. La marca nipona, a més, anunciarà diversos llançaments, mentre que la finlandesa Nokia donarà a conèixer el 9 Pure View. Pel que fa Microsoft, també podria fer el mateix amb la segona generació de les Hololens 2.

Un impacte econòmic de 473 milions d'euros

L'impacte econòmic de la fira s'estima en 473 milions d'euros, això són 4.800 milions d'euros des del 2006, mentre que la xifra de llocs de treball creats pel MWC s'elevarà fins als 14.000 corresponents a diferents perfils, des de tècnics audiovisuals, enginyers, dissenyadors gràfics i programadors, passant per periodistes, cambres, xofers, fusters, cuiners i personal de seguretat privada, entre d'altres. Els contractes poden anar dels quatre dies de la fira fins a un any, amb sous que poden superar el 40% respecte la mitjana en funció del coneixement d'idiomes i l'especialització.

A més, la celebració del congrés també implica que el sector hoteler (només l'organització va bloquejar 27.000 habitacions) i dels apartaments turístics registrin el 100% d'ocupació –els preus es multipliquen respecte la resta del mes-, juntament amb el de la restauració i Mercabarna, que amb la visita de 100.000 persones a la ciutat reforça la seva activitat i les seves plantilles.

El reconeixement facial, la novetat per accedir al recinte

Després d'una prova pilot l'any passat, una de les novetats d'aquest any serà el reconeixement facial per accedir al recinte de la Fira de Gran Via mitjançant el Biometric Recognition Easy Entry Zone (BREEZ). L'objectiu del reconeixement biomètric és agilitzar els accessos i que no sigui necessari mostrar la identificació.

Dins del Mobile World Congress, aquest any també se celebrarà el Women4Tech per debatre sobre al bretxa salarial al sector i amb la participació de directives de Nokia i Mastercard, entre d'altres; el YoMo Festival, destinat a estudiants d'entre 8 i 16 anys i educadors per acostar-los a la ciència i la tecnologi, el Next Gen Innovation i la fira d'emprenedors 4YFN, al recinte de Montjuïc.