El cotxe autònom està en camí | iStock

Automoció

Al 2030 ja no ens caldrà conduir

Els experts auguren que la intel·ligència artificial tindrà carnet de conducció el pròxim any

“Ens aquests moments, estem treballant en vehicles autònoms de nivell dos o quatre d’autonomia, pel nivell cinc (plenament autònoms) tenim la frontera mental cap a l’any 2030”, assegura Oriol Mas, Team Leader ADAS Parking&Views de SEAT, en el primer Fòrum del Vehicle Autònom organitzat pels Enginyers Industrials de Catalunya.

En aquest sentit, Antonio Manuel López, investigador principal en sistemes de conducció automàtica del Centre de Visió per Computador de la Universitat Autònoma de Barcelona, assenyala que “encara queda molt treball per endavant, ja que estem entrenant la conducció autònoma en sistemes amb dades simulades però no en el món real. En aquest moments, no podem donar el carnet de conduir a la intel·ligència artificial”.

Alhora, el gerent de producte a Mercedes-Benz Trucks España, Alberto Merino, anuncia que “a partir de juny de 2019, trauran al mercat el primer camió nivell autònom entre dos i tres, pensat per conduir per autopistes”.

Mobilitat combinada i compartida

"És el primer fòrum del vehicle autònom però no l’últim perquè és un tema d’interès que va més enllà de la tecnologia, transformarà les nostres costums”, explica Josep Canós, degà del Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya. Hi ha consens que les administracions públiques es beneficiaran d'aquest avanç tecnològic.

Més info: Josep Canós: "Catalunya és un país industrial encara que la gent no s'ho cregui"

Segons la directora de Mobilitat de l’Ajuntament de Terrassa, Susi López, els avantatges que aportarà el vehicle autònom a la societat inclouen “menys accidents, menys contaminació, més mobilitat combinada i compartida, més espai públic alliberat d’aparcaments i més autonomia en els desplaçaments ja que no ens caldrà tenir carnet de conduir per desplaçar-nos”.

López: "No ens caldrà tenir carnet de conduir per desplaçar-nos”

Així doncs, el concepte de mobilitat canviarà amb la incorporació del vehicle autònom ja que “no estarà relacionada amb tenir un cotxe sinó en la necessitat de moure’s i el vehicle autònom estarà incorporat en el paquet de mobilitat juntament amb el transport públic i amb les diferents modalitats de mobilitat personal”.

"Estem traslladant la tecnologia del metro a la carretera per a millorar la seguretat viària i tenir una millor gestió de les infraestructures”, afegeix Albert Gómez, sotsdirector General d’Explotació Viària, de la Direcció General de Mobilitat de la Generalitat de Catalunya.

Qui és el culpable d'un accident?

L'analista d’In Car Security de Seat, Alexia Soriava, afegeix el concepte de ciberseguretat com a tema de debat detallant que “els cotxes fins ara són robusts però no segurs. Cal assegurar els punts d’accés des de l’exterior amb estructures segmentades com les d’un ordinador”.

Ramos: “Si és hackejat i es produeix un accident, pel risc inherent a la tecnologia, serà imputable al fabricant”

La professora de Dret Civil de la Universitat Pompeu Fabra, Sonia Ramos, assenyala la necessitat de validar un estàndard de seguretat pels vehicles autònoms ja que “si és hackejat i es produeix un accident, pel risc inherent a la tecnologia, serà imputable al fabricant”.

Idoia Elizalde, investigadora predoctoral a la UPF, conclou que l’assegurança obligatòria de l’automòbil (SOA) actual seria vàlida pel vehicle autònom nivell cinc perquè no deixa de ser un vehicle i circula. Elizalde assenyala que el SOA “no cobreix al causant de l’accident sinó als danys que provoca el vehicle, per tant, pot respondre per un accident causat per un vehicle autònom”.