El fracàs de Whatsapp Status

Els vídeos de l'aplicació, que es nodreix de l'agenda de contactes, queden molt lluny de l'èxit que tenen Instagram o Snapchat

Quan fa una setmana explicàvem que Whatsapp s'actualitzava afegint els nous estats calcats als d'Insatagram, que al seu torn estaven calcats als de Snapchat, el seu èxit era encara una incògnita. Si fèiem cas a les dades d'ús de la que és una de les aplicacions de missatgeria més importants del món, les perspectives es preveien meravelloses. Si a Instagram, que compta amb 600 milions d'usuaris únics actius, els Stories són tot un èxit, a Whatsapp, que en té 1.200 milions, la nova funcionalitat ho havia de petar.

La diferència entre totes dues, encara que subtil, és importantíssima. En el cas d'Instagram i Snapchat, xarxes socials pures, nosaltres escollim a qui seguir i qui ens segueix. I per tant, molt entre cometes, l'abast immediat d'allò que publiquem és relatiu i controlat. En canvi, Whatsapp, una aplicació de missatgeria més similar als antics SMS que a Facebook, es nodreix de la llibreta d'adreces del telèfon.

Quanta gent hi teniu en aquesta agenda? I de quantes èpoques, feines, llocs i situacions diferents? I el més important de tot... sabeu qui us té a vosaltres? Amb la novetat del Whatsapp Status hem vist aflorar coses realment sorprenents: aquell antic proveïdor d'una feina anterior que penja una foto amb la seva dona, companys d'escola dels que fa anys que no sabíem res que publiquen fotografies de bebès, o fins i tot la cara d'algú que tenies guardat com a "???" i que no tens ni idea de qui és.

I encara millor, si se us ha acudit publicar alguna cosa a Whatsapp Status, és ben probable que hagueu rebut un missatge d'algú que ni tan sols tenieu guardat a la vostra agenda preguntant què tal va la vida. Tot plegat, força trist.

Si sou usuaris de Whatsapp, ja haureu vist que els nous Status van pel camí de convertir-se en un desert. Un parell o tres d'actualitzacions al dia que, amb sort, són sempre del mateix contacte que ho penja tot a tot arreu.

Una xarxa social és una xarxa social, i una aplicació de missatgeria hauria de ser una aplicació de missatgeria. Com molt encertadament va dir-me l'Aiats Agustí, redactor d'aquesta casa, quan vaig passar-li el títol d'aquest article, "a aquest pas, fins i tot l'Excel tindrà Stories". I si no, temps al temps.
Avui et destaquem
El més llegit