El Govern espanyol demana temps per rescatar les radials

Foment veu receptivitat a aconseguir un termini de nou mesos per assumir les autopistes

El Govern espanyol té esperances que el jutge els autoritzi un ajornament de nou mesos per assumir les radials en fallida. Així ho ha assegurat secretari d'Estat d'Infraestructures en funcions, Julio Gómez-Pomar, que nota receptivitat per part de l'administració concursal al respecte.

Foment ha traslladat als administradors concursals que per fer una absorció "total" de les radials seria necessari aconseguir més mesos de termini de manera que, si l'Administració ha de donar finalment aquest servei, ho pugui fer sense problemes. Gómez-Pomar ha assegurat que el Ministeri acatarà la decisió del jutge i que es durà a terme sigui la que sigui.

El futur de les radials madrilenyes R-3 i R-5 afronta dies clau a l'espera que el jutge del Mercantil nombre 6 de Madrid decideixi si accepta la proposta de Foment de concedir-los nou mesos més de termini per assumir l'explotació d'aquestes carreteres de peatge.

En el cas de no aconseguir aquest termini addicional, Foment hauria d'encarregar-se de la gestió d'aquestes autopistes, que podrien quedar tancades al trànsit a partir del proper 1 d'octubre, tal com va fixar al maig el jutge Francisco Javier Vaquer.

La R-3 i la R-5 van ser declarades en concurs de creditors a l'octubre del 2012, al no poder assumir el seu deute financer i llastrades pel cost de les expropiacions i la caiguda dels trànsit, coincidint amb la crisi econòmica.

Per solucionar els problemes econòmics que travessaven aquestes carreteres, el Govern va dissenyar una solució que passava per la creació d'una empresa pública que es fes càrrec de les infraestructures i aplicar una quita del 50% del deute, que ascendia a 4.600 milions.

No obstant això, la solució del Govern per evitar la liquidació no va ser compartida per totes les parts implicades en el procés, especialment la banca creditora estrangera, que s'ha venut el deute a les concessionàries amb descomptes de fins al 80%.

En aquest context, els jutges van acordar la liquidació de l'autopista de peatge a l'aeroport de Barajas, així com de les R-3 i R-5 al no admetre les propostes de conveni presentades, decisions que van ser recorregudes per Foment.

En el supòsit de la liquidació d'aquestes carreteres, s'activaria llavors la Responsabilitat patrimonial de l'Administració (RPA) que l'Estat té davant la fallida d'una infraestructura contractada per concessió i que l'obliga a pagar a la companyia que la va construir el valor de l'actiu i les inversions realitzades en el mateix.
Avui et destaquem
El més llegit