B2Brouter, la plataforma catalana de factures electròniques que arriba a cent països

Oriol Bausà ha canviat el paradigma de la facturació electrònica amb B2Brouter, un projecte universal nascut a Sabadell

Oriol Bausà, CEO de B2Brouter | Cedida Oriol Bausà, CEO de B2Brouter | Cedida

B2Brouter és una plataforma pionera en la facturació electrònica i que és utilitzada arreu del món. La idea neix el 2010, quan Oriol Bausà, expert i interessat en aquest àmbit des de fa més de vint anys, va detectar que el futur passava tant sí com no pel món digital. 13 anys després, B2Brouter ha revolucionat el sector amb la seva aposta per un model freemium que ja arriba a 150.000 usuaris d'un centenar de països.

Un dels cervells a la Comissió Europea

El 2004, Oriol Bausà ja va començar a buscar eines digitals que validessin documents i factures a través d'internet. El seu coneixement el va portar a estar treballant per la Comissió Europea fins al 2010, on va tenir un paper fonamental en la creació i definició de la Norma Europea de la factura electrònica.

"El 2010 preveia que havia d'explotar, a Espanya ja se'n començava a parlar", explica Bausà, que destaca que en aquell moment no hi havia eines suficients, especialment per a autònoms i petites empreses. Reconeix que segurament va ser massa aviat, però va fundar B2Brouter. No va ser fins al 2015 quan a l'Estat es va establir l'obligatorietat de fer les factures electrònicament a les administracions, però ells ja portaven cinc anys d'experiència que els va servir per posicionar-se.

Oriol Bausà: "Teníem una espècie de missió social"

El fundador de B2Brouter va tenir clar des de l'inici que apostaria per una plataforma gratuïta, amb una opció de pagament per usuaris que volguessin més funcionalitats. "Teníem una espècie de missió social de conscienciar la gent dels beneficis de l'intercanvi de documents electrònics", emfatitza.

Així, la seva tasca va ser gairebé d'activista i busca acabar amb la bretxa digital entre les grans i petites empreses: "Vam pensar que era un canvi molt fort, molt radical en la manera de gestionar l'empresa. I, si poses barreres d'entrada com costos associats, encara és pitjor". Així, l'aposta per la gratuïtat va fer "perdre la por" a clients potencials a sumar-se al canvi. El fet d'oferir un "servei universal i gratuït" els va donar un creixement molt important.

Un sistema obert

Però la gratuïtat no és l'única característica que fa especial a B2Brouter. Igualment, Bausà va tenir clar que el sistema havia de ser obert, sense restriccions per treballar amb altres plataformes. Així com hi ha eines que només poden intercanviar documents digitals amb persones amb la mateixa eina, no és el cas de B2Brouter. "Ningú entendria que des d'un telèfon amb Movistar no poguessis trucar a un de Vodafone", exemplifica.

En canvi, els seus competidors, més dirigits a multinacionals, es basaven en xarxes tancades, un model "antic". "Nosaltres hem fet un canvi de paradigma. Hem ofert un servei universal, no només per uns quants, i de xarxa oberta", indica Bausà.

El futur ja és aquí

Bausà té clars els beneficis de la facturació electrònica: s'incrementa la transparència, els cobraments són a temps, l'eficiència augmenta i la gestió es simplifica. Des del cobrament de factures fins a la liquidació d'impostos. Les hores perdudes en passar les factures a l'ordinador tenen els dies comptats. "Quan era autònom, em passava un cap de setmana cada trimestre fent l'IVA", recorda.

I és que la nova llei espanyola preveu que les empreses amb un negoci superior als 8 milions d'euros estaran obligades a fer la facturació electrònica durant aquest 2023, mentre que les més petites tenen dos anys de marge. Però el camí ja no té marxa enrere. I B2Brouter ja tindrà experiència i coneixement del mercat. "El paper d'aquí a dos anys ja no serà acceptat", sentencia Bausà.

Un dels motius que fa avançar cap a aquesta nova realitat és el control fiscal i la lluita contra el frau. "Hi ha gent a qui li pot semblar més malament, però algú que defraudi l'IVA no sé si és positiu per la societat", reflexiona.

L'excepció espanyola

El director de B2Brouter explica que Espanya va ser un dels primers països europeus en establir la factura electrònica a les administracions. Però no ha acabat sent un exemple. Com va passar amb la banda ampla dels trens, que a Espanya es va fer diferent de l'europea, l'error s'està cometent amb la facturació electrònica.

"A Espanya hi ha una cosa que no s'ha fet bé: seguir el seu propi estàndard nacional i les empreses tenen dificultats per rebre o enviar factures de fora. Hi ha estàndards europeus que s'estan convertint en internacionals", avisa Bausà. Sigui com sigui, un dels avantatges de B2Brouter és que treballen per adaptar-se a qualsevol país.

De Sabadell al Japó

"B2Brouter compta amb un model de negoci únic: no hi ha cap altre portal de facturació electrònica freemium i universal", destaca el fundador de la companyia nascuda a Sabadell. Aquest fet, sumat a l'experiència i contactes del mateix Bausà en aquest sector, els ha portat arreu del món. Alemanya i França són els mercats principals, però també tenen presència destacada a Anglaterra. Suècia, Bèlgica o Suïssa.

Un avantatge de B2Brouter és que ofereix un model estàndard que es pot utilitzar a la majoria de països. Un model que coneix molt bé Bausà, ja que va ser un dels que els va definir a la Unió Europea. L'objectiu actual és entrar amb més força a països asiàtics com Singapur, Japó o Malàisia i consolidar-se als Estats Units. A Nova Zelanda ja hi tenen una seu. En total, 150.000 usuaris repartits pel planeta.

Com surten els números?

Tot i tenir 150.000 usuaris, només 10.000 són de pagament. La pregunta és d'on sorgeix el negoci. La clau és l'escalabilitat. Per l'empresa, el cost és el mateix hi hagi 10 o 1.000 usuaris. Sí que pot créixer l'atenció al client, però cada empresa s'encarrega d'utilitzar l'eina. Així, se centren a oferir serveis atractius perquè la gent faci el pas i pagar una subscripció, que pot ser d'uns cent euros anuals.

Amb aquest model, van tancar el 2022 amb una facturació de 2 milions d'euros, un 35% més que el 2021. "Cada vegada hi ha més empreses i autònoms interessats en la facturació electrònica. I des de B2Brouter us oferim un servei útil i senzill, amb un objectiu clar: aconseguir que els beneficis de la digitalització arribin a tothom", emfatitza Bausà, que detalla que tenen una trentena de treballadors.

Avui et destaquem
El més llegit