Brandhiking, les persones-anunci del segle XXI

La startup valenciana fa negoci passejant una motxilla que mostra anuncis pagats per empreses amb una 'tablet'

L'equip de Brandhiking | Cedida L'equip de Brandhiking | Cedida

Ja és possible guanyar-se uns diners extra passejant pels carrers de València amb publicitat. Segurament el primer que ens ve al cap és la imatge del típic home o dona-anunci, amb un cartell de grans dimensions de cases d'empenyorament. Doncs no exactament. La startup valenciana Brandhiking, una de les startups del VLC Startup Market d'aquesta setmana, li ha pegat la volta a la idea i l'ha modernitzat: un hiker es posa una motxilla en l'esquena amb una tablet que mostra anuncis pagats per empreses mentre va els seus desplaçaments diaris, incorporant de forma innovadora un sistema de mètriques que quantifica en temps real el volum i la qualitat dels impactes que genera. Així són les persones-anunci del segle XXI.

La startup naix de la mà de Javier Hernández, el CEO, que va estudiar matemàtica financera a la Universitat de Warwick (Anglaterra) i ha treballat com a trader en mercats financers a Amsterdam, Londres i Sidney. Li acompanya Ignacio Zaballos, un enginyer de camins per la Universitat Politècnica de València (UPV) que és el responsable de les relacions amb clients i amb inversors, el facilitador, "la brúixola del projecte". Per últim, el CTO és Javier Cuervas, contractat i ara també soci inversor, llicenciat en ADE per la Universitat de València (UV) i encarregat del desenvolupament de la plataforma.

Dos 'hikers' de la startup BrandHiking | Cedida
Dos 'hikers' de la startup BrandHiking | Cedida

Tot va començar el juliol de 2017, quan Hernández va deixar la seua feina i es va dedicar a viatjar pel món com a motxiler. Estigué a Sud-amèrica, Austràlia i al Sud-est Asiàtic. "Pensant en com generar ingressos mentre viatjava o feia les coses del dia a dia em va sorgir la idea d'incorporar publicitat en la motxilla, cosa que a mi m'haguera agradat fer durant el viatge", explica Hernández. En tornar a València, un amic li va empentar a fer-ho i en maig va començar a constituir l'empresa, hui ubicada a la UPV. Va començar amb una inversió de 100.000 euros procedents de les '3F': "Family, Friends and Fools". De moment han tancat la cerca de més perquè, asseguren, no necessiten més finançament. 

Brandhiking és una startup de publicitat exterior digital amb dues potes: els hikers (persones-anunci) i els anunciants. Ofereix un nou suport, que són unes motxilles que incorporen una tablet en una butxaca transparent que es posen els hikers i on les empreses poden col·locar la seua publicitat a través d'una aplicació "i així impactar als vianants en els carrers de manera innovadora". Les tablets tenen incorporada una càmera amb la qual es quantifica tant el volum com la qualitat dels impactes que genera, quanta gent mira la pantalla i el temps que ho fa.

A més, el dispositiu està en tot moment geolocalitzat i connectat a l'aplicació, per la qual cosa envia dades, en temps real, de tot el que va captant. "Això ens permet oferir als nostres clients mètriques de rendiment de la inversió, sistema que hui dia no existeix en la publicitat exterior, i a més, ens permet a nosaltres mateixos optimitzar els circuits. A mesura que anem generant dades, anem veient en quins carrers, en quins trams i a quines hores es generen més impactes", explica el CEO. De fet, ara estan treballant a segmentar encara més les dades i saber si les persones que miren a la tablet són homes o dones i quina edat aproximada tenen per donar "un valor afegit" als clients anunciants. Encara que sone a ciència-ficció, és possible: estan en contacte amb empreses com Synapbox, que implementa una tecnologia similar per saber les reaccions dels vianants, si estan rient, sorpresos, etc.

Hernández: "Ens permet oferir als nostres clients mètriques de rendiment de la inversió, sistema que hui dia no existeix en la publicitat exterior"

"La publicitat exterior funciona, i funciona molt bé. És una publicitat que dóna molt de prestigi. La publicitat als mòbils i en línia està molt saturada i és molt intrusiva per als usuaris. Nosaltres busquem fer el pont entre la publicitat exterior i la digital: portar tots els avantatges de la publicitat digital, com són les mètriques i la segmentació, a un espai molt menys intrusiu i que genera més engagement. Així ho demostren les dades de l'Agència General de Mitjans, que la col·loca només per darrere de la televisió i molt per davant de la publicitat online", exposa Hernández.

L'associació mental de Brandhiking amb la imatge negativa de les persones-anunci creu que no és un problema: "Les persones-anunci cridaven prou l'atenció i duien cartells que eren totalment desproporcionats. La nostra visió és que qualsevol persona pot agafar una motxilla, que a més té un disseny modern, fer el seu dia a dia i mostrar publicitat. Els tres membres de l'empresa som els primers que ho fem. Quan la gent s'interessa per ser hiker, eixe no és un tema que hàgem percebut com a problemàtic".

De moment ja tenen una base de dades de 108 hikers a València, 328 kilòmetres caminats, 258 clients i 4.750 hores de publicitat. Fins ara, només han fet proves pilot amb startups a preus "econòmics" per testejar el servei; ara ja estan tancant pressupostos amb "tres clients importants" a València, dos patrocinadors del València CF i "una energètica molt important" que està entrant ara al Cap i Casal i que encara no pot revelar. "En 2019 esperem haver facturat ja algun client important", sosté el CEO.

Saltar a Madrid

Per altra banda, mentre treballen amb clients a València, també van avançant el salt a Madrid. Hernández explica que allà ja han fet dues proves pilot i han arribat a un acord amb la inversora Grupo Auro, que té més de 2.000 llicències VTC, per incloure les tablets dins dels vehicles per mostrar la publicitat als passatgers. "Els trajectes tenen una durada mitjana de 14 minuts, ofereix un engagement que no dóna cap altre suport publicitari. És una publicitat orientada a menys persones, però de moltíssima més qualitat, genera vendes de manera molt més ràpida", assegura. També han obert ja la inscripció per a hikers a la capital de l'estat espanyol perquè volen arribar com abans millor: "És un camp molt competitiu. La clau és que si veiem que hi ha mercat, hem de créixer molt ràpidament i ser capaços de respondre a una demanda potencial com més aviat millor". També han posat un peu a l'altra banda de l'Atlàntic: estan en col·laboració amb una agència de publicitat de Ciutat de Mèxic, que gestionarà els hikers i els clients, i Brandhiking els facilitarà la tecnologia i les motxilles.

Ja són 108 les persones que passegen 'tablets'  | Cedida
Ja són 108 les persones que passegen 'tablets'  | Cedida

Hernández conta que ara per ara, el servei més sol·licitat és la publicitat en grans esdeveniments amb grans aglomeracions, com pot ser un partit de futbol a l'estadi Mestalla, maratons, San Silvestres o concerts. Començaran demanant això als hikers, amb l'objectiu que, en el futur, puguen per publicitat en el trajecte que fan cada dia per anar a la feina: des del metro fins al camí per carrer per obtenir "un sobresou". Ara paguen entre 6 i 8 euros per hora, depenent dels impactes generats. "Volem tenir una flota de hikers que estiga contenta i que treballe bé, als quals puguem recórrer assíduament i amb la seguretat que tindrem la feina ben feta", afirma.

Per tant, a curt termini Brandhiking es marca la generació de facturació i d'interés per part de les grans empreses. A mitjà termini, busquen una "extensió geogràfica immediata".

Més informació
El VLC Startup Market mirarà pel disseny
Avui et destaquem
El més llegit