BusUp, el Blablacar per a empreses

El projecte desenvolupat a les aules de l'Iese introdueix la cooperació entre empreses al món dels autobusos

L'equip de BusUp | Cedida
L'equip de BusUp | Cedida

BusUp ha estat capaç de traslladar el concepte de car sharing fins a les empreses. Amb només dos anys de vida, l'empresa de lloguer d'autobusos està renovant un sector que, fins ara, amb prou feines s'havia modernitzat. "Hem ajuntat un model de negoci innovador amb una tecnologia que permet fer coses que de manera analògica són massa cares", explica Rui Fernandes, CEO i un dels fundadors de BusUp. "Les empreses són cada com més petites, així que si no comparteixen el servei, no el poden oferir, diu l'emprenedor sobre l'autocar compartit que possibilita la startup.

Una empresa petita no es pot permetre contractar certs serveis de manera independent

La firma, creada i liderada per Fernandes, Eva Romagosa i Alejandro Canals ofereix a les empreses la possibilitat de contractar el transport per als seus empleats de manera compartida. La tecnologia que han desenvolupat traça rutes de manera automatitzada: així no només s'abarateix el cost del servei en si, sinó també de la planificació. Hi guanyen els empleats i, alhora, es redueix la congestió circulatòria i l'impacte dels desplaçaments sobre el medi ambient al voltant de les àrees amb gran concentració empresarial. Des que van posar el projecte en marxa, calculen que han evitat l'emissió de 281.310 kilograms de Co2.

Mentre que ell procedeix del món de la consultoria i Romagosa de la innovació, Canals ha dirigit des de sempre empreses d'autocars, entre elles Autocars Canals. La idea de BusUp va sorgir a les aules de l'Iese, on van coincidir fent un màster. "L'Alejandro ens comentava que el seu sector és dels pocs que no s'havia modernitzat i que això en condicionava el futur", explica Fernandes, "en un primer moment, la nostra idea era crear una mena d'Uber dels autocars". L'any 2016, la idea va sortir de les aules per fer-se realitat. A mesura que els seus compromisos professionals els ho permetien, els tres socis es van incorporar a la gestió de l'empresa, que es va posar en marxa gràcies a un capital llavor d'Autocars Canals de 50.000 euros. Just després, van van ser apadrinats pel programa Horizon 2020 de la Unió Europea, que els va concedir 1,5 milions d'euros.

BusUp crea rutes de manera automatitzada

BusUp crea rutes de manera automatitzada

Avui dia, ja són a tres països: l'Estat espanyol, Portugal i Brasil. No tenen autocars propis, sinó que allà on van estableixen convenis de col·laboració amb els principals operadors. Segons Fernandes, tancaran l'any amb uns guanys de mig milió d'euros i, de cara al vinent, aquesta xifra ha d'augmentar fins als 3 milions d'euros. De moment, per al 2020 en tenen assegurats 6 milions d'euros en contractes. La proxima passa és continuar l'expansió a altres estats europeeus.

"El coll d'ampolla som nosaltres mateixos: rebem dues o tres peticions de rutes compartides diàries", es lamenta l'emprenedor. Entre els seus clients, Louis Vouitton, La Roca Village, Magneti Marelli (Grup Fiat), Alpha Ville, Mary Kay, per citar-ne només uns quants. Ara per ara, donen feina a 23 persones a les seves oficines de Barcelona.

Més info: BlaBlaCar guanya el judici contra Confebús

Més enllà dels polígons

“Apliquem el model smart complint amb la legislació vigent. A diferència d’Uber, no gastem en advocats, sinó en programadors”, explica Fernandes i continua “en els negocis no és tan important crear una cosa nova com entendre bé les necessitats del sector”. En aquest sentit, l’emprenedor destaca la importància de l’equip que ha format amb els seus socis: mentre que ell aporta la part més operativa, Romagosa el coneixement de les institucions i sobre últimes innovacions i Canals el saber sobre el sector.

"Gastem en programadors, no en advocats"

Malgrat que el transport per a empreses és la proposta més innovadora, no és l’única línia de negoci de BusUp. També treballen l’oferta més tradicional, com els viatges per a grups o per a grans esdeveniments. En ambdós casos, el component d’innovació també és present: per exemple, l'aplicació de BusUp permet fer pagaments i dividir-los entre els passatgers de manera automàtica. Festivals com el Canet Rock o el Rototom ja s'han deixat seduir pel model.

Més Informació
BusUP pels treballadors dels polígons del Vallès
Transfer Systems, quan el taxi t'arriba a la porta de l'hotel
Avui et destaquem
Comentaris