Cabify, a la conquesta de Barcelona

La startup, que opera amb vehicles amb llicències VTC, desembarca a la capital catalana amb una inversió de 6 milions d'euros i 50 cotxes

Cabify circulates with vehicles with VTC licences
Cabify circulates with vehicles with VTC licences
Just en el moment en què l'economia col·laborativa viu un terrabastall amb la vista al Tribunal Superior de Justícia a Uber i la guerra entre Blablacar i la Comunitat de Madrid, una altra startup del sector aterra aquest dijous a Barcelona per consolidar un altre model de transport. Estem parlant de Cabify, l'empresa espanyola que va iniciar la seva activitat el 2011 amb una facturació de 850.000 euros i que ha aconseguit créixer de manera exponencial fins a tancar el 2015 multiplicant per 9 la seva facturació respecte de l'exercici anterior, i amb la previsió de tancar aquest any superant els 100 milions d'euros i una presència a 13 països diferents.

Al seu darrere també hi ha el nou patrocinador del Barça, Rakuten. Va entrar com a soci minoritari amb una inversió de 100 milions de dòlars, el que va fer incrementar fins als 300 milions d'euros la valoració de la companyia. I això ha sigut, en opinió del General Manager a Barcelona, Oriol Sanleandro, el que els ha permès tancar aquest mateix mes d'abril una última ronda de 106 milions d'euros, la més gran que ha pogut aixecar mai una startup fins ara, liderada per l'ecommerce japonès.

Tenint en compte aquest creixement exponencial, Barcelona havia de ser un must a la llista de ciutats. Arriben amb una inversió de 6 milions d'euros, una flota de 50 vehicles i "convençuts de què el servei funcionarà", assenyala Sanleandro, qui confia a no trigar massa a assolir els gairebé 300 vehicles de Cabify que ja circulen per la capital espanyola.

Millorar un servei tradicional
El seu fundador i CEO és el madrileny Juan de Antonio, enginyer per la Universitat Politècnica de Madrid i MBA a Stanford. Va ser en un període laboral a Llatinoamèrica quan va veure "molts punts de millora en el servei, sobretot pel que fa a tarifes, seguretat, comoditat i estalvi", relata el General Manager. Per això, en tornar a Espanya, va engegar el projecte de la mà de dos socis, antics companys d'Universitat, per donar resposta a unes necessitats clares.

Sis setmanes després de la seva posada en marxa, l'aplicació mòbil ja havia registrat 200.000 descàrregues, una xifra que va captar els inversors suficients per veure que aquella idea tan 'simple' havia descobert un bon nínxol de mercat tant a Madrid com als països llatinoamericans.

El dubte principal: és legal?
"No, Cabify no opera fora de la legalitat". Aquesta és la resposta de Sanleandro als dubtes que genera el servei, un qüestionament comprensible si es té en compte el recorregut que estan tenint Uber i Blablacar. "No invertim en cotxes ni en xofers", explica. "Nosaltres som una mena de xarxa de transport on posem en contacte usuaris que volen ser transportats amb companyies o socis que tenen llicència de vehicles de lloguer amb conductor ( VTC)".

Malgrat que estan exempts de les sancions que han rebut aquestes dues companyies, el General Manager reconeix que cal "regular l'oferta, fer que puguin operar dins del que marca la normativa per treure la desconfiança que hi ha". Assegura que hi ha una mena de "tabú" envers el tema i que s'han trobat amb certes reticències per part de les ciutats quan hi desembarquen: "No és fins que entenen com funcionem que ens accepten. Al principi hi ha rebuig perquè pensen en Uber i Blablacar".

Adaptar-se a tot tipus de necessitats
Com que una de les màximes de la companyia és oferir un servei de qualitat i adaptat al client, compta amb quatre tarifes diferenciades: Lite, berlines i cotxes de gamma mitjana; Executive, alta gamma; Grup, amb furgonetes; i vehicle elèctric. La primera categoria suposa el gruix principal del negoci. De la quota que cobra el conductor per fer el trajecte, la companyia es queda un percentatge per monetitzar el servei.

Estan oberts a viatgers individuals, col·lectius i tot tipus de serveis. Tanmateix, és el segment corporate on més negoci generen. "Treballem amb moltes empreses a Madrid, és un sector on tenim molt focus perquè cobrim al 100% tot el que demanen i més", detalla, "i precisament va ser aquest àmbit qui més ens preguntava quan arribaríem a Barcelona". Reconeix que es tracta d'un sector més costós, "hi ha una inversió alta per desenvolupar el producte, volen coses específiques i requereix temps", però el benefici que genera és la moneda de canvi: "Fidelitat i tenir un enllaç directe amb el sector privat".

Per tot això, el seu principal objectiu és atendre els clients que ja tenen a altres societats i que els volen també per la capital catalana, el següent pas és consolidar-se i captar nous targets.

Ara bé, per assolir l'excel·lència en el servei no només cal cercar les millors companyies de transport, també cal formar els empleats. En aquest sentit, Cabify forma els xofers segons el seu protocol: "Han de ser educats, mantenir una temperatura concreta al cotxe, no parlar de futbol o política, tenir Wi-Fi, també proposem que utilitzin Waze per saber l'estat del trànsit en temps real. Són alguns dels exemples dels estàndards que demanen el client i que calia introduir per tenir un valor afegit.
Avui et destaquem
Comentaris