• Plataforma Editorial, un somni literari fet realitat

Plataforma Editorial, un somni literari fet realitat

Plataforma Editorial va néixer com una editorial independent impulsada per Jordi Nadal, que havia passat pels grans grups del món occidental

La biografia d'Albert Camus, títol número 100 editat per Plataforma Editorial
La biografia d'Albert Camus, títol número 100 editat per Plataforma Editorial
Bernat Bella
Periodista
18 d'Abril de 2022

Jordi Nadal va fundar Plataforma Editorial el 2007, una editorial independent per promoure la literatura i la divulgació. 15 anys després i un miler de nous títols publicats, el somni es manté viu i les seves edicions arriben a països com Argentina, Mèxic, Xile, Colòmbia, Perú o Estats Units. Justament, el títol número mil és una biografia d'Albert Camus escrita per la seva filla.

 

Victor Küppers, Jaume Sanllorente, Javier Santaolalla, Álvaro Bilbao, Regina Pally, Xavier Marcet o Àlex Rovira són alguns dels autors que publiquen amb Plataforma Editorial, que també ha ‘descobert’ alguns dels noms que actualment són una referència en el sector. Tal com es defineixen ells mateixos, l’objectiu és editar llibres que generin “ganes de llegir i divulgar”.

Un relat de somni i passió per afrontar la setmana de Sant Jordi, la més important de l’any per llibreters, autors i editors i que omplirà els carrers del país d’aquestes ganes de llegir tan necessàries.

 

L’inici d’un somni

Jordi Nadal tenia 45 anys i havia treballat a les grans editorials en llengua anglesa, alemanya o espanyola com són Random House, Círculo de Lectores, Planeta o Herder. “Sortia de treballar d’un gran grup editorial i havia passat per les empreses més grans d’Occident”, recorda l’editor de Plataforma Editorial, que afegeix: “Estava fart i volia muntar la meva empresa”.

La història de Plataforma Editorial és la història de la relació de Jordi Nadal amb la literatura. Lector de tota la vida, ja amb 17 anys va voler entrar en el sector, però es va trobar amb una negativa. Llavors, va decidir cursar Estudis Germànics a la Universitat de Barcelona i, després, va passar per la Universitat d’Standfort per un curs d’edició professional. La seva primera feina va ser com a promotor universitari de Vicenç Vives. I va anar encadenant responsabilitats en els grans grups editorials.

Jordi Nadal: “Volia el meu somni”.

Fins que amb 45 anys decideix ‘independitzar-se’. Comença a buscar socis i a l’octubre de 2007 surten els primers llibres. “Volia tenir el meu propi projecte, sense caps, i publicar els meus propis llibres. Volia el meu somni”, recorda. I amb una filosofia clara: “Llibres amb autenticitat i sentit, històries potents de gent autèntica”.

Nadal tenia una llarga experiència en el sector editorial i sabia que no seria fàcil. Trobar una distribuïdora, visibilitzar els teus llibres, fer-se un lloc entre tanta competència, captar l’atenció mediàtica i dels lectors o aconseguir la confiança dels autors són passos complicats quan comences de zero. “Has de tenir molta força i moltes ganes”, resumeix.

La fórmula de l’èxit

Tot i els anys que fa que Jordi Nadal es dedica al món editorial, té clar que no hi ha una recepta màgica perquè un llibre triomfa: “La clau és intentar editar llibres bons que venguin o no. Hi ha llibres bons que no venen i llibres dolents que venen. No se sap si un llibre vendrà”.

Resumidament, Plataforma Editorial perd diners amb un terç dels llibres que edita, es queda igual amb un altre terç i en guanya amb l’altra tercera part. Mai se sap de quin grup serà cada obra.

Jordi Nadal: “Si hi hagués una fórmula d’èxit, la gent més rica del món tindria editorials”

“No hi ha fórmules. Si hi hagués una fórmula d’èxit, la gent més rica del món tindria editorials. Si fer diners amb editorials fos fàcils, els més rics en tindrien”, emfatitza. Per això, el món editorial és un sector “vocacional”: “És molt bonic. Si, a sobre, fos fàcil fer diners, hi hauria cops per entrar-hi.

Però darrere de Plataforma Editorial hi ha grans èxits i autors descoberts. Cronològicament, Nadal en repassa quatre, que també són un exemple de l’aposta del grup. Sonrisas de Bombay, de Jaume Sanllorente, que repassa els seus viatges a l’Índia i com li van canviar la vida. Paraules que curen d’Àlex Rovira, una demostració de paraules que sorprenen, commouen, entendreixen i emocionen.

De Merkel a Camus

També destaquen llibres testimonials, com La vida es un regalo, de María de Villota, pilot professional que va perdre un ull en un accident i que va morir mesos després per les seqüel·les. I l’últim gran èxit, segurament el més important, és El cerebro de los niños explicado a los padres, d’Álvaro Bilbao, i que porta sis anys entre els llibres més venuts de no-ficció i s’ha traduït a 23 idiomes.

Salut, empresa, ciència, esport, desenvolupament personal o educació són alguns dels àmbits destacats. Però, com dèiem, també hi ha històries de grans personatges com Albert Camus, Angela Merkel o Rosa Parks. I, més recentment, han editat Los pacientes y los días de Carme Hernández, que relata des de dins de la sanitat l’horror de la pandèmia.

Un gran mar de competència

Plataforma Editorial es manté com a editorial independent en un sector molt competitiu. A Espanya hi ha 516 editorials i la de Jordi Nadal és la 80a en facturació. Entre les 100 primeres només n’hi ha 21 d’independents i Plataforma Editorial és la més jove de totes. Enfrontar-se a grans gegants editorials i mediàtics no és fàcil.

“Amb grans editorials es pot competir amb talent, velocitat, treball, passió, intel·ligència, energia i capacitat de seducció. Mai desànim”, resumeix Jordi Nadal. Una de les dificultats és retenir autors que han posat a primera fila: “És complicat, però no impossible”.

Jordi Nadal: “Divertir-nos, guanyar-nos la vida, no arruïnar-nos, triar bé i protegir els autors”

Amb els anys, Plataforma Editorial s’ha anat diversificant i traient nous segells, com Neo, amb literatura juvenil; i Patio, pel públic infantil. Jordi Nadal té clara la resposta als seus plans de futur: “Divertir-nos, guanyar-nos la vida, no arruïnar-nos, triar bé i protegir els autors, que no ens els piquin els grans grups”.

La reivindicació del llibre

Tot plegat en un sector amb pocs beneficis, però ple d’amor i vocació, com demostren les paraules de Jordi Nadal: “El llibre té més futur que mai, sigui electrònic, àudio o paper. El món està tant malament, que el llibre té més futur que mai”.

Nadal reivindica el llibre i la literatura com un producte de salut: “Ens salven de tornar-nos bojos i estúpids, de la malaltia del jo, jo i jo. La democràcia, la llibertat, l’empatia i la resiliència depenen de què la gent llegeixi bons llibres”.

I tot plegat amb la feina imprescindible dels editors, tot i que internet ha fet molt fàcil la publicació d’obres. “Qui sempre necessitarà editors són els lectors. Sense filtrar, és morralla. Internet és un món salvatge, no organitzat; i l’edició hi posa ordre”, sentencia Nadal. Cada semestre a Espanya s’editen 30.000 llibres i la tasca dels editors és fer surar aquells que valen la pena.