Chiquita Room, la llar del nou art barceloní

L’emprenedora Laura González obre un centre de creació contemporània al barri de Sant Antoni per impulsar la cultura a Barcelona

Imatge del centre d'art Chiquita Room | Quim Bosch Imatge del centre d'art Chiquita Room | Quim Bosch

“El mercat de l’art té el problema del 0,01%, i és que ni els més rics són prou rics com per a comprar algunes obres d’art”. Amb aquesta frase començava Laura González, fundadora de Chiquita Room, el seu pitch com a tercera finalista dels premis Creamedia. Això, sumat al fet que no hi ha molta cultura artística en aquest país, va impulsar aquesta emprenedora a crear la llar dels nous artistes de la ciutat de Barcelona.

Chiquita Room és un centre d’art i creació contemporània de 100 metres quadrats ubicat al barri de Sant Antoni. Un espai que funciona com a galeria d’art, escola per a tallers i activitats culturals, i com a residència per a artistes de fora de la ciutat. Tres en un i amb l’objectiu de “trencar les barreres i aproximar la figura del creador i de l’art al públic barceloní”, apunta González.

L’espai, que es va inaugurar el novembre del 2018, ha estat ideat completament per Laura González. Tant que fins i tot l’emprenedora ho considera “un projecte molt personal”. De fet, González, que ve del món de l’edició de llibre d’artista i ja va impulsar el projecte Chiquita Ediciones fa sis anys, viu en l’altell de Chiquita Room.

Tres en un: galeria d'art, escola i residència

A través d’exposicions, tallers i altres activitats, Chiquita Room proposa una programació basada en l’art contemporani. D’aquesta manera, l’espai es divideix en tres zones: la primera és una galeria d’art amb obres a la venda; després hi ha una part on es realitzen tallers, activitats i concerts; i finalment es troba la residència per a artistes. 

En els seus vuit mesos en marxa, Chiquita Room ja ha acollit una exposició col·lectiva de 22 artistes i dues individuals. Així mateix, també han passat pel centre cinc músics, s’han fet cinc tallers i dos visionats de pel·lícules.

González: "Estem molt acostumats a consumir cultura de forma gratuïta i així no es posa en valor la creació"

Pel que fa a la part de residència, aquest estiu s’instal·larà una artista de Santiago de Xile per a treballar en un projecte específic durant un temps determinat. Una residència que s’acorda en col·laboració amb entitats d’altres països, en aquest cas amb la Universitat de Santiago de Xile, i amb les despeses d’estada, producció d‘exposició i comunicació assumides per part de Chiquita Room i de la universitat. A més, també tenen previst que a la tardor vingui a la residència un artista de Suïssa. “En el món de l’art, la fórmula de residència d’artista està molt estesa, ja que tenen la possibilitat de viure en un espai determinat per a desenvolupar un projecte i després exposar-lo allà”, explica González. La startup envia invitacions als artistes que vol acollir, però també fa convocatòries públiques per a qualsevol creatiu que vulgui presentar el seu projecte.

Chiquita room

Laura González és l'emprenedora al darrere de Chiquita Room | Cedida

Recuperar la cultura artística de Barcelona

La startup, que obté ingressos dels tallers i cursos que també realitza, llançarà a partir del mes de setembre una quota anual de subscripció per tal de crear un club de col·leccionisme. “Aquesta és una de les idees que va sorgir de participar en el programa Creamedia de Barcelona Activa”, comenta l’emprenedora. Així, per 99 euros anuals, la persona membre del club rebrà tres entregues d’obra menor al llarg de l’any, així com descomptes en tota la programació d’activitats culturals de Chiquita Room. “Però també tenen la possibilitat de crear un fons d’art per estalviar diners i adquirir més endavant una obra més cara”, afegeix González.

El públic al qual es dirigeix Chiquita Room és la comunitat artística que vol exposar les seves obres a l’espai o realitzar tallers i activitats per a la gent. Així mateix, també contempla aquelles persones amb inquietuds creatives i interessades en el consum de cultura. “El problema és que tenim poca cultura artística aquí i això es nota en la manera com la gent consumeix art. Estem molt acostumats a la possibilitat de consumir cultura de forma gratuïta i així no es posa en valor la creació”, reivindica González.

En aquest sentit, l’emprenedora posa l’exemple d’un artista que portava dos anys intentant venent una obra a Barcelona i en una fira a Munic va vendre dos quadres en un moment. “Amb Chiquita Room volem ajudar a recuperar la passió per la cultura que per diverses circumstàncies s’ha perdut, i això es nota en les xifres de vendes”, afegeix.

L’empresa, gestionada únicament per González i amb el suport de col·laboradors, s’ha finançat amb recursos propis i amb algunes subvencions de l’Ajuntament de Barcelona i de la Generalitat. El seu objectiu per aquest any és assolir els 44.000 euros en vendes i créixer fins als 150.000 euros el 2020.

Més informació
La startup Positive World Games, guanyadora dels premis Creamedia
Els emprenedors renaixentistes
Rtist, art personalitzat a bon preu
Avui et destaquem
El més llegit